Hedefe emin adımlarla
KonyaTürkiye'de bisiklet kullanımının yaygınlaştırılması için hedeflenen Kopenhag sistemi kapsamında pilot il seçilen Konya'da, daha önce bisiklet yolu için belirlenen 2023 hedefi şimdiden aşılmış durumda
Türkiye'de bisiklet kullanımının yaygınlaştırılması için hedeflenen Kopenhag sistemi kapsamında pilot il seçilen Konya'da, 500 kilometrelik bisiklet yoluna ulaşılması üzerine yeni 2023 hedefi 1000 kilometre olarak belirlendi.
"Dünyanın en bisiklet dostu şehri" unvanını kazanan Danimarka'nın başkenti Kopenhag'ın sisteminden yola çıkan Çevre ve Şehircilik Bakanlığının başlattığı bisiklet kullanımının yaygınlaştırılması çalışmalarında Konya pilot il seçilince, kentte bisiklet kullanımını arttırma faaliyetleri hız kazandı.
Büyükşehir Belediye Başkanı Tahir Akyürek, geçmişte Konya trafiğinin yüzde 40'ını bisikletlilerin oluşturduğunu söyledi.
Zamanla otomobillerin trafikteki yoğunluğunun artmasıyla bisiklet kullanımının azaldığını belirten Akyürek, "Otomobiller her tarafı kaplayınca, bisikletlere neredeyse yol kalmadı. Eskiden yol bisikletlerindi ama şimdi otomobiller yolları doldurmuş durumda. O nedenle özel bisiklet yolu ihtiyacı doğdu." diye konuştu.
Göreve geldiklerinde bisiklet kullanımını yaygınlaştırma çalışmalarına ağırlık verdiklerini anlatan Akyürek, "Kentte 'bisiklet yolu olmayan hiçbir yol yapılmayacak' diye karar aldık. 2023'e koyduğumuz hedefi şimdiden geçtik. Şu anda 500 kilometreyi yakaladık. Yeni bir hedef koyduk, hedefimiz 1000 kilometre." ifadelerini kullandı.
"TRAFİK SİNYALİZASYONU GEREKİYOR"
Akyürek, ekonomik ve çevreci bir ulaşım aracı olan bisikletin trafikte henüz yeteri kadar kabul görmediğine işaret ederek, sözlerini şöyle sürdürdü:
"500 kilometre bisiklet yolu yaptık ama bisiklet yolu kültürünü tam oluşturamadık. Bisiklet yoluna trafik sinyalizasyonu gerekiyor. Onun entegrasyonuyla ilgili çalışma yapıyoruz. Bisiklet yolunun trafik ışıklarıyla yönetilmesi gerekiyor. Otomobiller bisikletlerin önünü birden kesmemeli. Kırmızı, yeşil, sarı ışığı onun da olmalı. Bu konuda çalışma yapıyoruz. Bisiklet yollarının önemli bir bölümünün kesintisiz olmasını sağlayacağız."
Bisiklet yollarının otopark olarak kullanılmaması gerektiğine de değinen Akyürek, "Otomobil kullananlar bisikletlileri trafiğin bir parçası olarak görmeli ve saygılı olmalı. Bu konuda halkımızı uyarmamız gerekiyor. Bisiklet de otomobil gibi trafiğin bir unsuru." dedi.
"DÜNYADAKİ GÜZEL ÖRNEKLERİ İNCELİYORUZ"
Akyürek, Türkiye genelinde en çok bisiklet yoluna sahip şehrin Konya olduğuna dikkati çekerek, şöyle devam etti:
"Konya bisiklet kullanımının yaygınlaştırılması için pilot il seçildi. Daha önce Kopenhag'a gidip inceleme yapmıştık. Dünyadaki güzel örnekleri inceliyoruz. Kopenhag, bisiklet parklarıyla, bisiklet sinyalizasyonuyla, bisiklet yolları ve bisiklet kullanma kültürüyle örnek durumda. Konyamız'da da bunu oluşturmaya çalışıyoruz. Konya'nın bisiklet konusunda Türkiye'ye model olmasını sağlama yolundayız."
"KONYA'DAKİ HANELERİN ÜÇTE İKİSİNDE BİSİKLET VAR"
Bisiklet kullanımını yaygınlaştırma hedefi doğrultusunda daha yoğun bir çalışma ortaya konulacağını aktaran Akyürek, şunları kaydetti:
"Konya'daki hanelerin üçte ikisinde bisiklet var. Eski tarihlerde Türkiye'deki toplam bisiklet sayısının yüzde 40'ı Konya'daydı. Konya, bisiklet kültürünün 'velespit' adıyla hakim olduğu bir şehir. Bu kültürü yaygınlaştırmak için 'velespit festivalleri' yapıyoruz. Bir iki yıl içerisinde Avrupa seviyesinde ve hatta ötesinde bisiklet yolu çalışması gerçekleştirilmiş olacak inşallah. Çok iyi mesafe aldık. Türkiye'nin bisiklet şehri şu anda Konya."
Akyürek, ülke genelinde trafiğe çıkan bisiklet sayısı arttıkça hava kirliliğinin azalacağını, ekonomik kazanç elde edileceğini ifade etti.
İlginizi Çekebilir