© Konya Postası 2021

Konya’nın Otomobil Fabrikası Hayali

Konya’nın otomobil fabrikası hayali kto yönetim kurulu başkanı selçuk öztürk: “konya’da kısa vadede bir otomobil fabrikası kurulması teknik olarak mümkün görünmüyor” “otomobil yerine kamyon, otobüs, traktör, tarım makineleri, biçerdöver gibi büyük iş makineleri üretebiliriz”

Konya Ticaret Odası (KTO) Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Öztürk, Konya’da kısa vadede bir otomobil fabrikası kurulmasının teknik olarak mümkün görünmediğini söyledi.  Otomotiv yan sanayide 350’nin üzerinde üretici firma ile sektörün lider firmalarına yedek parça üreten Konya’da bir otomobil fabrikası kurulması hayalinin teknik olarak mümkün olmadığı belirlendi. KTO Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Öztürk, “2023: Konya Fuarcılık Merkezi” konulu basın toplantısında bir soru üzerine, Konya’ya bir otomobil fabrikası kurulmasının teknik olarak mümkün olmadığını açıkladı. Öztürk, “Konya’da kısa vadede bir otomobil fabrikası kurulması teknik olarak mümkün görünmüyor. 10 yıldır tartıştığımız bir konu. Herkes otomobil fabrikası kuracağız diyor ama biz kurulamaz diyoruz. Tartışmaya sebebiyet verebilir ama yarenlikte yapmak istemiyorum. Türkiye’de üretilen otomobiller, alt segment otomobillerdir. Hangi marka otomobil olursa olsun, Türkiye’de kurulan otomobil fabrikalarının hepsi alt segment. Yani satış fiyatı, fabrika çıkış fiyatı çok yüksek rakamlı arabalar değil. Bunların da kar marjları belli. Alt segment bir arabada karınız çok yüksek değildir. Fakat araba fabrikaları çok yüksek adetle üretim yapıyor. Bugün bir araba fabrikası minimum 80 bin adet üretim yapıyor. Bir arabadan 500 euro bile kazanıyor olsa, 80 bin ile çarptığınızda çok ciddi rakam eder. Çünkü Türkiye’de üretilen hiçbir araba fabrika çıkış fiyatı itibari ile 20-30 bin liradan daha pahalı değil. Bir araba fabrikasının ise Konya’da kurulmasının ekstra lojistik maliyeti yaklaşık 600-700 lira. Çünkü Türkiye’de hangi otomobil fabrikasını kurarsanız kurun yüzde 50’sini ihraç ediyorsunuz. Yine kurduğunuz bir araba fabrikasının parçalarının yüzde 50’sini ithal etmeniz gerekiyor. O yüzden alt segment araba ürettiğimiz sürece Konya’da bir araba fabrikası, yerli de olsa yabancı yatırımcı için de fizibil çıkmıyor” dedi. KTO Başkanı Öztürk, Konya’da otomobil yerine kamyon, otobüs, traktör, tarım makineleri, biçerdöver gibi büyük iş makineleri üretiminin daha karlı olduğunu anlatarak, “Konya’da ne yapılabilir diye baktığımızda, birim başına maliyeti yüksek otomotiv sektöründen araç üretebiliriz. Kamyon, otobüs, traktör, tarım makineleri, biçerdöver gibi büyük iş makineleri üretimini yapabiliriz. Çünkü bunlar adet olarak yıllık az üretiliyor. Birim başına fiyatları olağanüstü yüksek. Öyle olduğu içinde karlılığı yüksek. Ayrıca ihracat yapacağınızda kendi tekerleri üstünde limana indirebileceğiniz bir yapıya sahip. Bugünkü araba, otomobil fabrikaları ile konumlarına baktığınızda hepsi limanlara çok yakın yerlere pozisyonlanıyor. Bu yüzden kısa vadede Konya’da yerli veya yabancı araba fabrikasının kurulabileceğini ben düşünmüyorum. Bu konuda uzun süre çalışmalar yaptık ama geldiğimiz nokta, rakamlar önümüze konduğunda her şeyi çok açık gösteriyor” diye konuştu.

İlginizi Çekebilir

TÜM HABERLER