© Konya Postası 2021

‘Pazar payı artırmalı’

Konya Ticaret Odası Başkanı Selçuk Öztürk, dünya genelinde yaşanan dış ticaret daralmasının Konya’yı da etkilediğini ve bunun önüne geçilmesi için pazar payının artırılarak çeşitlendirilmesi gerektiğini söyledi

KONYA’NIN 2016 YILI İTHALAT VE İHRACATI

Konya’nın 2016 yılındaki ihracatının yaklaşık 1,4 milyar dolar olduğunu ve Türkiye’de en fazla ihracat yapan 15. il konumunda olduğunu ifade eden Konya Ticaret Odası Başkanı(KTO) Selçuk Öztürk, Konya’nın ihracatçı firma sayısı bakımından 2015 yılına oranla yüzde 5,6 oranında artış ile bin 473 firmaya ulaştığını söyledi. Bu sayı ile Konya’nın Türkiye genelinde firma sayısı bakımından 6. İl olduğunu aktaran Öztürk, toplam ihracatçı sayısının da 43 ilin ihracatçı firma sayısına eş değer olduğunu dile getirdi. Konya’nın 2016 yılı ithalatını değerlendiren Başkan Öztürk, “Konya 2016 yılında yaklaşık 900 milyon dolar ithalat yaparak en fazla ithalat yapan 17. il oldu. İhracatçı firma sayısı bakımından da 2015 yılına oranla yüzde 2,4 artış ile bin 62’ye ulaşmış olup Türkiye genelinde firma sayısı bakımından 7. il durumundayız. Toplam ihracatçı sayımız neredeyse 41 ilin ithalatçı firma sayısına eş değerdir. Ülkemiz ve şehrimizin ihracat yaptığı ülkelere bakacak olursak, Türkiye olarak yaklaşık 242 ülkeye ihracat gerçekleştiriyoruz ve bu ülkelerin 175’ine Konya olarak ihracat yaptık. Bir önceki yıl ise 178 ülkeyle tamamladık. İhracatımızda ve ülke sayımızda meydana gelen bu düşüşün en önemli nedenleri ise öncelikle dünya genelinde yaşanan dış ticaret daralması, petrol fiyatlarının düşmesi ve komşu ülkelerde meydana gelen siyasi krizlerdir” dedi. Türkiye’nin ihracat yaptığı ilk 20 ülke listesi ile Konya’nın ihracat yaptığı ilk 20 ülke listesini karşılaştıran Öztürk, “Listelere bakıldığı zaman Hollanda, İsviçre, Romanya ve Çin gibi ülkeler bizim listemizde gözükmemektedir. Buna karşılık ilimizin ihracat yaptığı ilk 20 ülke içerisinde bulunan Cezayir, Özbekistan, Sudan, Lübnan ve Rusya gibi ülkeler de Türkiye ihracatının ilk 20’inde bulunmamaktadır. Konya olarak genel ihracatımızın içindeki ülke paylarına bakacak olursak Irak yüzde 13,98 ini alırken onu takip eden Almanya yüzde 7,32 ve Cezayir’de yüzde 4,66 ile ilk üç sırada yer almaktadırlar. İhracat miktarımızın en fazla artış sağlayan ülkeler ise sırayla Pakistan, Almanya ve Yunanistan olarak görülmektedir. Buna karşılık ihracat kaybımızın en fazla olduğu ülkeler ise Cezayir, Suudi Arabistan ve Irak oldu.

Konya’nın dünyanın birçok bölgesine ihracat yaptığını dile getiren Selçuk Öztürk, “Bölgelere göre son iki yılın ihracat dengesine baktığımızda en fazla kaybımız olan ilk üç bölge, Serbest Bölgeleri hariç Afrika, Orta Asya ve Orta Doğu olarak gözükürken ihracatımızın artığı bölgeler ise Okyanus ülkeleri ve Avrupa Kuzey Amerika olarak gözükmektedir.

KONYA PAZAR PAYINI ARTIRMALI

Yaklaşık 91 farklı sektörde ihracat gerçekleştirildiğini söyleyen Selçuk Öztürk, “En çok ihracatımız olan sektörler ise makineler, yedek parça ve süt ürünleridir. 2016 yılını bir önceki yıla kıyaslarsak ihracatımızın en fazla artış sağladığı sektör yüzde 42,27 ile süt ürünleri oldu. Yine yüzde 36,97 ile silahlar ve parçaları ve yüzde 102,43 ile eczacılık ürünlerinde ihracat gerçekleştirdik. Buna karşılık ihracatımızın düştüğü sektörler yüzde 18,27 ile makine, yüzde 7,86 ile yedek parça ve yüzde 43,94 ile değirmencilik ürünleri oldu” dedi. Konya olarak son 10 yılda ihracat anlamında iyi bir ivme yakalandığını söyleyen Öztürk, “İlimizin potansiyeli düşünüldüğü zaman bu ivmenin Konya için yeterli olmadığı gözlemleniyor. Dünya genelinde yaşanan daralma hem ülkemizi hem de ilimizi de etkilemektedir. Bu açıdan bakıldığında geçen yılın bir önceki yıla oranla ihracatımızda düşüş görülmektedir. Bu düşüşü durdurmak ve yeniden bir ivme kazandırmak için ticari maharetimizin imalat maharetimize ayak uydurması gerekmektedir. Şayet bu dengeyi sağlayamazsak ihracat anlamında istenilen seviyeye öngörülen zamanda ulaşmamız mümkün olmayacaktır” dedi. Pazarlamaya önem verilmesi gerektiğine dikkati çeken Öztürk, yeni pazarlar geliştirerek pazar payını artırmak ve çeşitlendirmek zorunda olunduğunu söyledi.

DALGALANMALARA MARUZ KALABİLİRİZ

Konya’nın ülke ekonomisine pozitif katkı sağlayan bir şehir olduğunu ifade eden Başkan Selçuk Öztürk, “Konya’nın ihracatında 2016 yılında bir önceki yıla oranla düşüş görülüyor. İhracatımızda meydana gelen bu düşüşün en önemli nedenleri dünya genelinde yaşanan dış ticaret daralması, petrol fiyatlarının düşmesi ve komşu ülkelerde meydana gelen siyasi krizlerdir. Konya’nın ihracatında yıllar itibariyle gerçekleşebilecek dalgalanmaları durdurmamız gerekmektedir. Bunun için de dış ticarette yapısal değişiklikleri gerçekleştirmek zorunluluktur. İmalata verdiğimiz önem kadar pazarlamaya, marka geliştirmeye ve inovasyona da önem vermeliyiz. Şayet bunu gerçekleştiremez isek ihracat anlamında istenilen seviyeye öngörülen zamanda ulaşamamakla birlikte yıllar itibariyle dalgalanmalara da maruz kalabiliriz” diye konuştu. 2017 yılı mart ayında Konya’nın 137 milyon Dolar ihracat gerçekleştirdiğini dile getiren Öztürk, bu rakamın 2016 yılının aynı ayına göre yüzde 15,27 oranında artış anlamına geldiğini söyledi. 2017 yılının ilk 3 aylık ihracat artışının yüzde 13,16 olduğunu açıklayan Öztürk, “Yılın ilk iki ayında gerçekleşen artış Konya'nın hem ülke ihracatında payını artırdığını hem de ilerleyen aylarda istenilen ihracat rakamlarına ulaşacağımızı göstermektedir. 2017 de aylık bazda hızlı ihracat artışı sağlayan Konya, Ocak ayında 115 milyon dolar, Şubat ayında 122 milyon Dolar, Mart ayında da 137 milyon dolar ihracat gerçekleştirmiştir. 2016 Aralık ayı ile birlikte, aylık bazda değerlendirdiğimizde son dört aydır artış trendi sürmektedir” ifadelerini kullandı. Bu artışların 2017 yılı için umut verici gelişme olduğunu aktaran Öztürk, hedeflerinin 2017'de 1,5 milyar Dolar’ın üzerinde ihracat rakamı elde etmek olduğunu söyleyerek sözlerine son verdi.(Mustafa KARAKAYA)

İlginizi Çekebilir

TÜM HABERLER