© Konya Postası 2021

Suriçi ticareti canlandıracak

Meram Belediyesi, dev dönüşüm projesi Sahibata Mahallesi Şükran Kentsel Dönüşüm Projesi’nde ilk finali ‘Suriçi Çarşısı’ ile yaptı. Lansmanı gerçekleştirilen çarşı Konya’nın ticari ve sosyal hayatına büyük katkı sağlayacak

Konya Postası’na yaptığı ziyarette Suriçi Çarşısında yapılan çalışmalar hakkında bilgi veren Meram Belediye Başkanı Mustafa Kavuş, birinci etapta irtibat bürosunun açıldığını ve hak sahiplerine 1 hafta içinde anahtarlarının teslim edileceğini söyledi.

4 MEDENİYETİN İZLERİNE RASTLANDI

Başkan Mustafa Kavuş, “Suriçi çarşısındaki çalışmalarımız sürüyor. Burası 11 yıla yaklaştı, projenin başladığı günden bugüne kadar neden uzadığını herkes biliyor. Çalışması en zor olan alanda arkeolojik set alanın olduğu bir alanda çalışıyoruz ve çapayı her vurduğumuz yerin altın bir şey çıktı. Maalesef büyük binalar, sergileyeceğimiz yapılar değil, birçoğunun artık temelleri su basma seviyesinde kalmış, kiminde 1 metre kiminde yarım metre yer yer 1.5, 2 metre duvarlarına ulaştığımız kalıntılar çıktı. Bunların içinde Roma yolları var, Bizans’a ait kamu binaları var, Osmanlı ve Selçuklu zaten var. Yani buradan geçmiş 4 medeniyetin izi Şükran dediğimiz alanda yaklaşık 163 bin metrekarelik kentsel dönüşüm alanının içinde var. Özellikle şu anda arkeolojik kazı alanlarının devam ettiği 16 bin metrekarelik alanın içinde 4 medeniyetin izlerine rastlandı. Burada inşaat olmayacak, arkeolojik park alanı olarak ilan ettik” dedi.

“1 HAFTA İÇİNDE ANAHTARLARI TESLİM EDECEĞİZ”

Suriçi isminin ortaya çıkışını anlatan Başkan Kavuş, “Geri kalan yerde 3 tane etabımız var, birinin lansmanını yaptık, ikinci etap dediğimiz Suriçi Çarşısı, Suriçi ismi kendiliğinden doğdu çünkü surla ilgili çalışma başladı. Büyükşehir müze ekipleri ve bizim ekiplerimizle beraber Larende kapısının olduğu ve etrafındaki surların kapısının olduğu yerle ilgili çalışmalar güzel gidiyor. Kapı olduğu yerde, orijinal yerinde canlandırılmış olacak, surların bir kısmı da yeryüzüne çıkmış olacak. Bölge zaten surun içi olduğu için çarşının adı Suriçi oldu. Birinci etapla ilgili çalışmalar bitti ve irtibat bürosunu açtık, dükkanların anahtarları arsa sahiplerine verilmeye hazır halde. Birkaç gün içinde trafiğin yönünü de belirleyip anahtarları vereceğiz. 1 hafta içinde anahtarları teslim edeceğiz, her şey bitti. İhale de belediyeye kalan dükkanlar ile ilgili ihale hazırlığı başladı, ilana çıktık. Her hafta 10-15 iş yeri verilecek. Talep oluşturduk, vatandaşlar hangi dükkanla ilgileniyor, kaç metrekare istiyor ve hangi meslek guruplarıyla ilgileniyor diye talepleri topaldık. Zamanla da dükkan ve ofislerin satışını yapmış olacağız. Yıl başına kadar burası dükkanların satıldığı, hak sahiplerinin de işlerine başladığı çarşı olarak işlevine başlamış olacak. İlk dükkana da biz öncü olalım diye belediye olarak yeme-içme üzerine açmış olacağız” ifadelerine yer verdi.

Tescilli ada etabında 15 Kasım’ı işaret eden Kavuş, tescilli binalardan oluşan yapıların şu anda son rötuşlarının yapıldığını ve yüzde 95’inin bittiğini söyledi.

HAYAT SURUN İÇİNDE DÖNER

Başkan Kavuş, “Tanıtımını yaptığımız yerin tam karşısında kalan birinci etap dediğimiz, Çevre Şehircilik bakanlığımız ile ortaklaşa yürütüyoruz burayı da yüzde 90’ı yılbaşına kadar biter. Sadece altında hamam kalıntısı olan üstünün cam küre şeklinde olacağı bir yer yapıyoruz. Bu işe sonradan dahil olduğu için zamanı uzayacak, tamamının açılması mart ayını bulur ama dükkanları yıl başı gibi tamamlamış olacağız. Konya’da simge olacak bir iş hem de tarihe saygı da olmuş olacak. Selçuklu Hamamı olarak adlandırılan bu bölgede Suriçi’nin devamı olacak. Hayat surun içinde döner, bir iç sur var bir dış sur var; burası iç surun içi, Alaaddin Tepesinin olduğu kısım. Dış sur da vatandaşın yaşadığı yerler” dedi.

İNSANLARIN İNANCI YERİNE GELDİ

“Hayat burada akmış, ticaret burada akmış ve yine burada akacak” ifadelerine yer veren Kavuş, “Artık zor kısmı geçtik. İnsanlar burası ile ilgili inançlarını kaybetmişlerdi, beklentileri en dibe inmişti ama ortaya şaheser çıktı. Daha fazla gelir elde edebilecekken etrafında Kapı Camii, Sırçalı, Sahibata Külliyesi gibi yaklaşık 30’a yakın tarihi ve tescilli yapının olduğu alandan bahsediyoruz. Onlara saygımızdan katları düşürdük. Mevlana çehresine dokulundu ve vatandaşların ilgisi oraya arttı. Buraya da biz dokunduk ve güzel bir şey ortaya çıkmış oldu. İnsanların inancı yerine geldi. Binaları da görünce aldığımız takdirin haddi hesabı yok” diye konuştu.