Türkiye'nin genç nüfus artışının desteklenmesi amacıyla çalışmasa da doÄŸum yapan anneye doÄŸum yardımı verilmesine, doÄŸum yapan kadınların çalışma saatlerini azaltmasına, iÅŸverenlerin istihdamda geçici iÅŸ iliÅŸkisi kurmasına, özel istihdam bürolarının genç ve kadın istihdamında rol üstlenmesini öngören "Aile Paketi" tasarısı TBMM BaÅŸkanlığı'na sunuldu. Ailenin ve Dinamik Nüfus Yapısının Korunması Amacıyla Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde DeÄŸiÅŸiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı'na göre Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı'nın izniyle faaliyet gösteren özel kreÅŸ ve gündüz bakımevleri de Milli EÄŸitim Bakanlığı'na baÄŸlı kurumlarda olduÄŸu gibi 5 vergilendirme dönemi gelir vergisinden istisna tutulacak. DoÄŸum yapan memura ve eÅŸine istekleri üzerine 24 aya kadar kullandırılan aylıksız izin süresi kademe ve derece intibakında deÄŸerlendirilecek. DoÄŸum öncesi analık izninin baÅŸlaması gereken tarihten önce gerçekleÅŸen doÄŸumlarda, doÄŸumdan analık izninin baÅŸladığı tarihe kadarki süre doÄŸum sonrası analık iznine eklenecek. Böylece normalden 10 hafta önce gerçekleÅŸen bir doÄŸumda mevcut düzenlemeye göre doÄŸum sonrası izne 8 hafta ilave edilirken, 8 haftadan daha önce gerçekleÅŸen doÄŸumlarda, aradaki süre 8 haftaya ek olarak doÄŸum sonrası izne eklenecek. Üç yaşını doldurmamış bir çocuÄŸu eÅŸiyle birlikte veya münferit olarak evlat edinen memurlarla memur olmayan eÅŸin münferit olarak evlat edinmesi halinde, memur olan eÅŸlerine, çocuÄŸun teslim edildiÄŸi tarihten itibaren 8 hafta izin verilecek. Bu izin, evlatlık kararı verilmeden önce çocuÄŸun fiilen teslim edildiÄŸi durumlarda da uygulanacak. Analık izni biten kadın memur, süt izni verilmeksizin ve çocuÄŸun hayatta olması kaydıyla isteÄŸi halinde birinci doÄŸumda iki ay, ikinci doÄŸumda dört ay, sonraki doÄŸumlarda ise altı ay süreyle günlük çalışma süresinin yarısı kadar çalışabilecek. ÇoÄŸul doÄŸumlarda bu sürelere birer ay ilave edilecek. ÇocuÄŸun engelli doÄŸması halinde her durumda bu süre 12 ay olarak uygulanacak. Üç yaşını doldurmamış bir çocuÄŸu evlat edinen memur da isteÄŸi üzerine çocuÄŸun fiilen teslim edildiÄŸi tarihten itibaren bu haktan yararlanacak. Memurun çalışacağı süreler ilgili kurum tarafından belirlenecek. Üç yaşını doldurmamış bir çocuÄŸu eÅŸiyle birlikte veya münferit olarak evlat edinen memurlarla memur olmayan eÅŸin münferit olarak evlat edinmesi halinde memur olan eÅŸe, çocuÄŸun fiilen teslim edildiÄŸi tarihten itibaren, istekleri üzerine 24 aya kadar aylıksız izin verilecek. ÇocuÄŸu olan memur anne ve baba, çocuk mecburi ilköÄŸretim çağının baÅŸladığı tarihi takip eden aybaşına kadar normal çalışma süresinin yarısı kadar çalışma talep edebilecek. Yarım zamanlı çalışmaya baÅŸlayan memur, aynı çocuk için bir daha bu haktan yararlanmamak kaydıyla izleyen aybaşından geçerli olmak üzere normal zamanlı çalışmaya dönebilecek. Bu kapsamdaki memurlara, fiili çalışmaya baÄŸlı ödemeler hariç olmak üzere mali haklarla sosyal yardımlarına iliÅŸkin her ödeme unsurunun yarısı esas alınarak ödeme yapılacak. Derece yükselmesiyle kademe ilerlemesi, belli görevlere atanma veya terfi süreleri yarım olarak dikkate alınacak. Bu haktan aynı tarihler esas alınarak belirlenecek dönem itibarıyla evlat edinenler de talepleri halinde yararlanacak. Bu hakkın amacı dışında kullanıldığının tespit edilmesi halinde yarım zamanlı çalışma sona erdirilecek. Yarım zamanlı çalışma hakkından yararlanamayacak memurları hizmet sınıfı, kadro unvanı, kurum veya teÅŸkilat bazında birlikte veya ayrı ayrı olarak Maliye Bakanlığı'nın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu belirleyecek. Düzenleme yürürlüÄŸe girdiÄŸinde doÄŸum sebebiyle aylıksız izinde olan memurlar, tasarıda öngörülen izin sürelerinden yararlanabilecek. Tasarıdaki ücretli ve ücretsiz yarı zamanlı çalışma haklarına iliÅŸkin hükümler ise yürürlükten sonra gerçekleÅŸen doÄŸum, erken doÄŸum ve evlat edinme durumunda uygulanacak. Kadın iÅŸçilerin durumu DoÄŸum sonrası yarım çalışma ödeneÄŸi ödemeleri ve prim giderleri, Ä°ÅŸsizlik Sigortası Fonu'nun giderleri arasında olacak. DoÄŸum yapan kadın iÅŸçiye, ücretsiz izin süresi kadar doÄŸum sonrası yarım çalışma ödeneÄŸi ödenecek. Yarım çalışma ödeneÄŸi, çalışılan aya ait aylık prim ve hizmet belgesinin iliÅŸkin olduÄŸu aydan sonraki ikinci ay içinde Ä°ÅŸsizlik SÄ°gorta Fonu'ndan aylık olarak yapılacak. DoÄŸum sonrası yarım çalışma ödeneÄŸinin günlük miktarı, günlük asgari ücretin brüt tutarının yüzde 80'i kadar olacak. Bu haktan yararlanılabilmesi için iÅŸçinin adına, doÄŸum tarihinden önceki son üç yılda en az 600 gün iÅŸsizlik sigortası primi bildirilmiÅŸ olması, Ä°ÅŸ Kanunu'na göre haftada 45 saatlik çalışma süresinin yarısı kadar fiilen çalışılması ve doÄŸum sonrası analık hali izninin bittiÄŸi tarihten itibaren 30 gün içinde doÄŸum sonrası yarım çalışma belgesiyle baÅŸvuruda bulunulması gerekecek. Mücbir sebepler dışında, baÅŸvuruda gecikilen süre doÄŸum sonrası yarım çalışma ödeneÄŸi almaya hak kazanılan toplam süreden düÅŸülecek. Bu ödemeler damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tabi tutulmayacak. Geçici iÅŸgöremezlik ödeneÄŸi almaya hak kazananlara, bu durumlarının devamı süresince doÄŸum sonrası yarım çalışma ödeneÄŸi ödenmeyecek. Ä°ÅŸverenin hatalı bilgi ve belge vermesi nedeniyle yapılan yersiz ödemeler, yasal faiziyle birlikte iÅŸverenden tahsil edilecek. Ücretsiz taşımada mali kayıplar önlenecek Tasarı ile 4736 sayılı Kamu Kurum ve KuruluÅŸlarının Ürettikleri Mal ve Hizmet Tarifeleri ile Bazı Kanunlarda DeÄŸiÅŸiklik Yapılması Hakkında Kanun'a fıkra eklenerek özel halk otobüsü ve özel deniz araçları iÅŸletmecilerinin Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı'nın ücretsiz taşıma düzenlemesinden dolayı ortaya çıkan mali kayıpları önlenecek. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı bütçesine bu amaçla konulan ödenekten ilgili belediyeler aracılığıyla her ay gelir desteÄŸi ödemesi yapılacak. 4857 Sayılı Ä°ÅŸ Kanunu'nun Geçici Ä°ÅŸ Ä°liÅŸkisine iliÅŸkin maddesinden sonra eklenen madde ile Özel istihdam bürosu aracılığıyla geçici iÅŸ iliÅŸkisi düzenleniyor. Buna göre özel istihdam bürosu aracılığıyla geçici iÅŸ iliÅŸkisi, Türkiye Ä°ÅŸ Kurumunca izin verilen özel istihdam bürosunun, iÅŸçisini geçici olarak bir baÅŸka iÅŸverene yazılı devri ile kurulacak. Geçici iÅŸ iliÅŸkisi, askerlik hizmetinin ifası durumunda askerlik süresince, doÄŸum, analık ve süt izni ile ücretsiz izin hallerinde izin süresince, ebeveynlere doÄŸumdan sonra tanınan kısmi süreli çalışma süresince, mevsimlik tarım iÅŸlerinde ise en fazla altı ay için kurulabilir. Ä°ÅŸverenin, ücreti ödeme yükümlülüÄŸü devam edecek. Geçici iÅŸ iliÅŸkisi kurulan iÅŸveren, iÅŸçinin kendisinde çalıştığı sürede ödenmeyen ücretinden, iÅŸçiyi gözetme borcundan ve sosyal sigorta primlerinden iÅŸveren ile birlikte sorumlu olacak. Ä°ÅŸçi'nin sorumluluÄŸu ise iÅŸyerine ve iÅŸe iliÅŸkin olup kusuru ile sebep olduÄŸu zarardan geçici iÅŸ iliÅŸkisi kurulan iÅŸverene karşı olacak. Ä°ÅŸçinin geçici sözleÅŸmesinden aksi anlaşılmıyorsa, iÅŸçinin diÄŸer hak ve yükümlülüklerine iliÅŸkin bu Kanundaki düzenlemeler geçici iÅŸ iliÅŸkisi kurulan iÅŸverenle olan iliÅŸkisine de uygulanacak. Ä°ÅŸçiyi geçici olarak devralan iÅŸveren grev ve lokavt aÅŸamasına gelen bir toplu iÅŸ uyuÅŸmazlığının tarafı ise, iÅŸçi grev ve lokavtın uygulanması sırasında çalıştırılamayacak. Ancak, 2822 sayılı Toplu Ä°ÅŸ SözleÅŸmesi, Grev ve Lokavt Kanunu'nun 39'uncu maddesi hükümleri saklı kalacak. Ä°ÅŸveren, iÅŸçisini grev ve lokavt süresince kendi iÅŸyerinde çalıştırmak zorunda olacak. Kadın iÅŸçilerin esnek çalışma talebi Tasarıyla, Ä°ÅŸ Kanunu'nun kadın iÅŸçilerin doÄŸum ve süt iznini düzenleyen maddeye eklenen fıkra ile analık izni ve yarı zamanlı çalışma sonrasında mecburi ilköÄŸretim çağının baÅŸladığı tarihi takip eden aybaşına kadar kısmi süreli çalışma talebi karşılanacak. Bu talep, geçerli fesih nedeni sayılamayacak. DoÄŸumda veya doÄŸum sonrasında annenin ölümü halinde, doÄŸum sonrası kullanılamayan süreler babaya kullandırılacak. Üç yaşını doldurmamış çocuÄŸu evlat edinen eÅŸlerden birine veya evlat edinene çocuÄŸun aileye fiilen teslim edildiÄŸi tarihten itibaren sekiz hafta analık hali izni kullandırılacak. Çalışan kadınlara analık izninden sonra ilk çocuk için 60 gün, ikinci çocuk için 120 gün, üçüncü çocuk için 180 gün, engelli çocuk için ise 360 gün yarı zamanlı çalışma hakkı getirilecek. ÇoÄŸul doÄŸum durumunda, bu sürelere otuzar gün eklenecek. Bu hak evlat edinme halinde de tanınacaktır. Ä°ÅŸ Kanunu'nda yapılan düzenleme ile geçici iÅŸ iliÅŸkisi ile ilgili hükümlere aykırılık halinde idari para cezası uygulanabilecek. 4904 Sayılı Türk Ä°ÅŸ Kurumu Kanunu'na eklenen ifadeler ile özel istihdam bürosu "Ä°ÅŸ arayanların elveriÅŸli oldukları iÅŸlere yerleÅŸtirilmesine ve çeÅŸitli iÅŸler için uygun iÅŸçiler bulunmasına aracılık yapmak ve/veya geçici iÅŸ iliÅŸkisi kurma faaliyeti yürütmek üzere Kurum tarafından izin verilen gerçek veya tüzel kiÅŸiler tarafından kurulan büroları" ÅŸeklinde tanımlanacak. Özel istihdam bürosu faaliyeti yürütmek için baÅŸvuru yapacak gerçek ya da tüzel kiÅŸilere izin verilmesinin esasları da düzenleniyor. Buna göre izin baÅŸvurusunda bulunanların Türk vatandaşı olmaları, yabancı ise Türkiye'de çalışabileceÄŸine dair geçerli çalışma izni belgesine sahip olmaları gerekecek. Aracılık faaliyetinin profesyonel olarak yapılmasını saÄŸlamak amacıyla nitelikli uzman personel, aracılık faaliyeti için uygun bir iÅŸyeri ve teknik donanımın saÄŸlanmış olması gerekli olacak. Büronun faaliyet alanı iÅŸ ve iÅŸçi bulmaya aracılık olacak. Bu faaliyet alanı dışında büro, iÅŸgücü piyasası, istihdam ve insan kaynakları ile mesleki eÄŸitime yönelik olarak çalışmalar da yapabilecek. Kurumdan izinsiz faaliyet yürütülemeyecek Ä°ÅŸ ve iÅŸçi bulmaya aracılık faaliyetinin ve geçici iÅŸ iliÅŸkisinin belirli bir sistem dahilinde yürütülmesini saÄŸlamak, iÅŸçi/iÅŸveren hak ve menfaatlerini korumak ve denetlenebilir bir yapı oluÅŸturmak için Kurumdan izin almaksızın bu faaliyetlerin yürütülmesi yasaklanacak. Ayrıca faaliyetin sadece büro ÅŸeklinde deÄŸil internet, radyo, televizyon, yazılı medya gibi baÅŸka herhangi bir yolla da olsa izinsiz yürütülmesi yasak olacak. Ä°ÅŸ ve iÅŸçi bulmaya aracılık faaliyetinin belirli bir düzen içerisinde iÅŸlemesini saÄŸlamak için Kurumdan izin almayanlara ait reklam ve ilanların yayınlanmasına yasak getirilecek. Özel istihdam büroları aracılığıyla yurtdışına iÅŸçi gönderilmesi halinde de yurtdışı hizmet akitlerinin Türkiye Ä°ÅŸ Kurumu tarafından onaylatılması zorunlu tutulacak. Geçici iÅŸ iliÅŸkisi yetkisi verilecek özel istihdam bürosunun önceki faaliyetlerinin Kurumun istihdam ve meslek uzmanlarınca incelenmesi ve uygun görülmesi halinde Türkiye Ä°ÅŸ Kurumu tarafından yetki verilecek. Geçici iÅŸ iliÅŸkisi kurma yetkisine iliÅŸkin teminat miktarı düzenlenerek, kuruma baÅŸvurulan tarihte brüt asgari ücret tutarının 200 katına denk gelen miktarda teminat ödenecek. Teminat kuruma gelir olarak kaydedilecek Geçici iÅŸ iliÅŸkisinin iptali hali caydırıcılık açısından yaptırıma baÄŸlanarak bu durumda teminat Kuruma gelir olarak kaydedilecek. Ancak gelir kaydedilen teminattan, büronun geçici iÅŸ iliÅŸkisinden doÄŸan sosyal güvenlik primi borçları var ise bu borçlar ödenecek. Özel istihdam bürolarının faaliyetlerine ve geçici iÅŸ iliÅŸkisine yönelik inceleme, kontrol, denetim ve teftiÅŸin, kurumlarının görev alanlarına giren konularla sınırlı olmak üzere; iÅŸ müfettiÅŸleri ve Sosyal Güvenlik Kurumunun denetim ve kontrol ile görevli memurları tarafından yapılacak. Özel istihdam bürosu ve geçici iÅŸ iliÅŸkisi kurma yetkisi verilen büronun izin verildikten sonra belirlenmiÅŸ ÅŸartlardan herhangi birini taşımadığının anlaşılması halinde izni derhal iptal edilecek. KiÅŸisel bilgilerin ve iÅŸverenlerin açık iÅŸlerine ait bilgilerin verilme amacı olan iÅŸ ve iÅŸçi bulma faaliyetinden baÅŸka bir amaçla kullanılması de müeyyideye baÄŸlanacak. Çalışma izni bulunmayan yabancı uyruklu kiÅŸiler hakkında aracılık faaliyeti yapılması hali iznin iptali gerekçesi olarak kabul edilecek. Büro ile geçici iÅŸ iliÅŸkisi kurulan iÅŸveren arasında yazılı sözleÅŸme yapılması zorunlu olacak. SözleÅŸmenin yazılı olarak yapılmaması halinde verilen yetki iptal edilecek. Ä°ÅŸçinin alacakları teminattan ödenecek Herhangi bir nedenle özel istihdam bürosunun kapanması halinde ise geçici iÅŸçi çalıştıran iÅŸverene bu durumun tebliÄŸ edilmesi ile geçici iÅŸ iliÅŸkisi sona erecek. Ä°ÅŸ iliÅŸkisinin devam etmesi durumunda, geçici iÅŸçi çalıştıran iÅŸverenle iÅŸçi arasında belirsiz süreli iÅŸ sözleÅŸmesi kurulmuÅŸ olacak. Geçici iÅŸçinin iÅŸ iliÅŸkisinden kaynaklanan alacakları, alınan teminattan kurumca öncelikli olarak ödenecek. Özel istihdam bürosu, özel istihdam bürosu izni ile geçici iÅŸ iliÅŸkisi yetkisi verilmemesi veya bu iznin ve yetkinin iptali kararlarına karşı, kararın tebliÄŸ tarihinden itibaren 15 gün içerisinde Kuruma itiraz edebilecek. Ä°tiraz, takibi durduracak ve altmış gün içinde sonuçlandırılacak. Ä°tirazı reddedilenler 15 gün içerisinde yetkili iÅŸ mahkemesinde dava açabilecek. Ä°tiraz yoluna baÅŸvurulmuÅŸ olması ilgililerin yargı yoluna baÅŸvurma haklarım ortadan kaldırmayacak. Ä°ÅŸverenlerin istihdamda geçici iÅŸ iliÅŸkisi kurması Tasarıya göre, özel istihdam bürosu aracılık ve geçici iÅŸçi saÄŸlama faaliyeti karşılığı olarak iÅŸverenden hizmet bedeli alma hakkına sahip olacak. Ä°ÅŸ arayanlardan ve geçici iÅŸ iliÅŸkisi ile çalıştırılan iÅŸçilerden her ne isim altında olursa olsun menfaat saÄŸlanamayacak ve hizmet bedeli alınamayacak. Ancak yönetmelikle istisna tutulan meslekler ve pozisyonlar için hizmet bedeli alınmasına izin verilebilecek. Geçici iÅŸ iliÅŸkisinde iÅŸveren özel istihdam bürosu olacak. Özel istihdam bürosu iÅŸ sözleÅŸmesinde yer alan ücretten az olmamak kaydıyla özel istihdam bürosu iÅŸçisine geçici iÅŸçi çalıştıran iÅŸverenin aynı kıdeme haiz emsal iÅŸçisinin aldığı ücret, prim, ikramiye ve bu nitelikteki istihkakı geçici çalıştığı dönemle sınırlı olarak ödemek zorunda olacak. Özel istihdam bürosu iÅŸçisine iliÅŸkin Sosyal Sigortalar ve Genel SaÄŸlık Sigortası Kanunu ile Ä°ÅŸsizlik Sigortası Kanunu'ndan doÄŸan yükümlülükler özel istihdam bürosu tarafından yerine getirilecek. Özel istihdam bürosu iÅŸgücü piyasasının izlenmesi için gerekli olan iÅŸ arayanlar, açık iÅŸler, iÅŸe yerleÅŸtirmeler ve geçici iÅŸçi saÄŸlama sözleÅŸmeleri ile ilgili istatistikleri elektronik ortamda Kuruma bildirecek. Uygulamanın takibi için gerekli olan diÄŸer bilgi ve belgeleri talebi üzerine Kuruma vermekle yükümlü olacak. Özel istihdam bürosu, iÅŸ ve iÅŸçi bulmaya aracılık için derlediÄŸi verileri bu amaçlar dışında kullanamayacak. Özel istihdam bürolarının yönetmelikte öngörülenler dışında iÅŸ arayanlarla bedel alınması konusunda anlaÅŸma yapmaları veya onlardan herhangi bir ÅŸekilde menfaat saÄŸlamaları halinde özel istihdam büroları ile iÅŸverenler arasında yapılmış anlaÅŸmalar, iÅŸçinin sigortasız çalışması, sendikaya üye olması veya olmaması ya da asgari ücretin altında ücret ödenmesi ÅŸartlarını taşıyan anlaÅŸmalar ve bir iÅŸverenin veya bir iÅŸ arayanın, iÅŸe yerleÅŸtirme faaliyeti için diÄŸer özel istihdam bürolarından veya Kurumdan hizmet almalarını engelleyen anlaÅŸmalar geçersiz olacak. Ä°dari para cezaları Türkiye Ä°ÅŸ Kurumu Kanunu'nun "idari para cezaları" baÅŸlıklı 20. maddesi deÄŸiÅŸtirildi. DeÄŸiÅŸiklik çerçevesinde verilecek idari para cezaları ÅŸöyle: "- Kurumdan izin almadan iÅŸ ve iÅŸçi bulmaya aracılık yapan gerçek veya tüzel kiÅŸilere 15 bin lira, fiilin her bir tekrarında 30 bin lira, - Kurumdan izin almamasına veya yetkisi iptal edilmesine raÄŸmen geçici iÅŸçi saÄŸlama sözleÅŸmesi düzenleyen gerçek veya tüzel kiÅŸiler ile geçici iÅŸçi çalıştıran iÅŸverene ayrı ayrı 20 bin lira, fiilin her bir tekrarında 40 bin lira, -Ä°ÅŸ arayanlardan ücret alan veya menfaat saÄŸlayan gerçek veya tüzel kiÅŸilere 15 bin lira, -Kurumdan izin almadan faaliyet gösteren kiÅŸiler ile Kurumdan izin almadan yurt dışına iÅŸçi götürmek isteyen firmalara ait reklam veya iÅŸ ve iÅŸçi bulma ilanını radyo, televizyon, video, internet, kablolu yayın veya elektronik bilgi iletiÅŸim araçları ve benzeri yayın araçları ile yayınlayan gerçek ve tüzel kiÅŸilere 8 bin lira, -Yabancıların Çalışma Ä°zinleri Hakkında Kanun gereÄŸi çalışma izni almayanlar için aracılık faaliyetinde bulunan veya geçici iÅŸ iliÅŸkisi düzenleyen gerçek ve tüzel kiÅŸiler ile geçici iÅŸçi çalıştıran iÅŸverene ayrı ayrı 50 bin lira, -Ä°ÅŸ arayanlardan ücret veya menfaat saÄŸlanması hariç Türkiye Ä°ÅŸ Kurumu Kanunu'nun ilgili maddesinde yer alan yükümlülüklere aykırı davranan özel istihdam bürosu ve geçici iÅŸçi çalıştıran iÅŸverene ayrı ayrı 5 bin lira, -Kuruma onaylatılmayan her bir yurt dışı hizmet akdi için iÅŸverenlere ve özel istihdam bürolarına 500 lira, -Kurum tarafından istenilen bilgi ve belgeler ile iÅŸgücü piyasasının izlenmesi için gerekli olan istatistiksel bilgileri talebin tebliÄŸi tarihinden itibaren Kurumca belirlenen süre dahilinde ibraz etmeyenlere 3 bin lira, -Ek teminatı vermeyen özel istihdam bürolarına bin lira." Kurum tarafından bu Kanun ve diÄŸer kanunlara göre verilen idari para cezaları, Ä°cra ve Ä°flas Kanunu hükümlerine göre tahsil edilecek ve bütçesine gelir kaydedilecek. Ä°dari para cezalarına kanuni ödeme tarihinden itibaren kanuni faiz uygulanacak. Özel istihdam büroları hakkında Türkiye Ä°ÅŸ Kurumu Kanunu'nda hüküm bulunmayan hallerde Ä°ÅŸ Kanunu ile Türk Borçlar Kanunu hükümleri uygulanacak. Türkiye Ä°ÅŸ Kurumu Kanunu'nun "yönetmelik" baÅŸlıklı maddesinde yer alan "özel istihdam bürolarının seçimi, izin verilmesi ile büroların çalışma ve denetim usul ve esasları" ifadesi, "özel istihdam bürolarının çalışma usul ve esasları ile diÄŸer hususlar" ÅŸeklinde deÄŸiÅŸtirildi. Türkiye Ä°ÅŸ Kurumu Kanunu'nun "özel istihdam bürolarının kurulması, seçme, izin verme, yenileme ve denetim" baÅŸlıklı maddesinde yapılan deÄŸiÅŸikliÄŸin yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihten önce izin alan özel istihdam büroları faaliyetlerine devam edecek. Geçici iÅŸ iliÅŸkisi yetkisi için yapılacak taleplerde ilk izin tarihleri dikkate alınacak. Bu maddenin yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihten önce Kurum tarafından verilmiÅŸ idari para cezaları geçici iÅŸ iliÅŸkisi kurma yetkisinin uygulanmasında dikkate alınmayacak. Belediye Kanunu'nun "belediyenin görev ve sorumlulukları" baÅŸlıklı maddesinde deÄŸiÅŸiklik yapıldı. Buna göre, büyükÅŸehir belediyeleri ile nüfusu 100 binin üzerindeki belediyeler, "kadınlar ve çocukları için konukevleri, çocuklar için kreÅŸ ve gündüz bakımevleri açacak. Fiili hizmet süreleri ile prim ödeme gün sayıları Kamu idarelerinde sigortalı sayılanlardan, doÄŸum veya evlatlık edinmeye baÄŸlı olarak ilgili mevzuatına göre yarım zamanlı çalışma hakkından yararlanarak aylıkları yarım ödenenlerin fiili hizmet süreleri ile prim ödeme gün sayıları, peÅŸin ödenen aylığının ilgili olduÄŸu dönem için tam olarak, izleyen aybaşından itibaren ise yarım olarak hesaplanacak. PeÅŸin aylığın iliÅŸkili olduÄŸu ayın yarım zamanlı olarak çalışılan günlere iliÅŸkin sigorta primi veya emekli keseneÄŸi, sigortalı ve iÅŸveren paylarının yarısı, genel saÄŸlık sigortası primi hariç kurumunca ilgili sigortalıya borç çıkarılacak. Yarım zamanlı olarak çalışılmaya baÅŸlanan günü izleyen aybaşından itibaren ise normal zamanlı çalışılması halinde ödenmesi gereken sigorta primine esas aylık kazanç ya da emekli keseneÄŸine esas aylık tutarının yarısı üzerinden sigorta primi veya emekli keseneÄŸi ödenecek. Ancak, bunların genel saÄŸlık sigortası primi, sigortalı ve iÅŸveren yükümlülüÄŸünde herhangi bir deÄŸiÅŸiklik yapılmaksızın sigorta primine esas aylık kazanç ya da emekli keseneÄŸine esas aylık tutarının tamamı üzerinden ödenecek. Bu kapsamdaki sigortalılardan aylıklarını peÅŸin olarak almayanlar, yarım zamanlı olarak çalışmaya baÅŸladıkları gün ile aybaşına kadar olan dönem açısından bu haklardan yararlandırılacak. Bu maddenin primlerin ve prim ödeme gün sayılarının yarım olarak uygulanacağına dair hükümleri yarım zamanlı çalışanlardan ilave prim ödeyenler hakkında da uygulanacak. Yine bu sigortalılardan ilgili mevzuatına göre yarım zamanlı çalışma hakkından yararlanarak yarım aylık alarak çalışanların eksik çalışılan süreleri, kendilerinin ya da hak sahiplerinin yazılı talepte bulunmaları halinde Kanunun yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihten sonra ilk defa kamu idarelerinde sigortalı olarak çalışanların Sosyal Sigortalar ve Genel SaÄŸlık Sigortası Kanunu'nun "sigortalıların borçlanabileceÄŸi süreler" baÅŸlıklı maddesinde belirtilen esaslara, haklarında mülga hükümleri de dahil Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu hükümleri uygulananların ise müracaat ettikleri tarihteki emekli keseneÄŸine esas aylık tutarına iliÅŸkin tüm unsurlar üzerinden güncel katsayılar ile kesenek ve karşılık oranlarına göre hesaplanan borcu kendilerine tebliÄŸ edildiÄŸi tarihten itibaren bir ay içinde ödemeleri ÅŸartıyla hizmet sürelerine eklenecek. Türk Silahlı Kuvvetleri'nde subay, yedek subay, astsubay, uzman jandarma, uzman erbaÅŸlar ve sözleÅŸmeli erbaÅŸ ve erler, emniyet ve polis mesleÄŸinde asaleti onaylanmış olmak ÅŸartıyla adaylıkta geçirilen polis memuru, baÅŸpolis memuru ve kıdemli baÅŸpolis memuru, komiser yardımcısı, komiser, baÅŸ komiser, emniyet amiri, emniyet müdürleri ile bu ve daha yukarı maaÅŸ ve derecelerdeki emniyet mensupları, Milli Ä°stihbarat TeÅŸkilatı mensupları, subay (yedek subay dahil), astsubay, uzman jandarma, uzman erbaÅŸ ve sözleÅŸmeli erbaÅŸ ve erlerden yarım zamanlı olarak çalışılan sürelere iliÅŸkin fiili hizmet süresi zammı ve itibari hizmet süresi yarısı kadar uygulanacak. Emeklilikte ek gösterge ile makam ve görev tazminatına hak kazanılmasında aranan süreler açısından bu ÅŸekilde çalışılan dönemdeki hizmet süreleri yarım olarak dikkate alınacak. DoÄŸum yardımı Türk vatandaÅŸlarına, doÄŸan birinci çocuÄŸu için 300 lira, ikinci çocuÄŸu için 400 lira, üçüncü ve sonraki çocukları için 600 lira doÄŸum yardımı yapılacak. Bu yardım Türk vatandaşı olan anne veya babaya, her ikisi de Türk vatandaşı ise anneye yapılacak. DoÄŸum yardımı, Bakanlıkça belirlenen zorunlu hallerde babaya ödenebilecek. DoÄŸum yardımı ödenmesinde Kimlik Paylaşımı Sisteminde yer alan nüfus kayıtları esas alınacak. Bu kapsamda yapılan ödemeler, Bakanlık bütçesine bu amaçla konulan ödenekten karşılanacak. Kamu kurum ve kuruluÅŸlarında istihdam edilen iÅŸçilerden, kapsamında bulundukları bireysel iÅŸ sözleÅŸmesi veya toplu iÅŸ sözleÅŸmesi hükümlerine göre iÅŸçinin kendisi veya eÅŸinin doÄŸum yapması nedeniyle iÅŸçiye bir ödeme yapılması kararlaÅŸtırılmış olanlara, kararlaÅŸtırılan tutarın bu madde uyarınca yapılacak ödeme tutarından daha az olması halinde sadece aradaki fark ödenecek. KararlaÅŸtırılan tutarın bu maddeye göre yapılacak ödeme tutarından daha fazla olması halinde ise bu maddeye göre ödeme yapılmayacak. Kamu kurum ve kuruluÅŸlarında istihdam edilen personele, doÄŸum yardımı ödeneÄŸi veya baÅŸka bir ad altında aynı amaçla ilgili mevzuatta öngörülen ödemeler yapılmayacak. Türk VatandaÅŸlığı Kanunu'nun "çıkma izni almak suretiyle Türk vatandaÅŸlığını kaybeden kiÅŸilere tanınan haklar" baÅŸlıklı maddesi kapsamına girenler bu madde hükümlerinden aynen yararlandırılacak. DoÄŸum yardımı, hiçbir vergi ve kesintiye tabi tutulmaksızın ödenecek ve haczedilemeyecek. DoÄŸum yardımından yararlananların gerçek dışı beyanda bulunmaları nedeniyle yersiz ödemeye sebebiyet verilmesi halinde, bu ödemelerin, bir ay içinde ödemenin yapıldığı tarihten tahsil edildiÄŸi tarihe kadar geçen süreye Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun ilgili maddesindeki gecikme zammı oranında hesaplanacak faiz ile birlikte iade edilmesi, haksız yararlanana ödeme yapan kurum tarafından bir yazı ile bildirilecek. Bu süre içerisinde ödeme yapılmaması halinde bu alacakların ilgili vergi dairesine bildirilmesi üzerine takip ve tahsil edilecek. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı izniyle açılan kreÅŸ ve gündüz bakımevlerinin 5 dönemlik gelir vergisi istisnası, düzenlemenin yürürlüÄŸe girdiÄŸi tarihten itibaren ilk kez faaliyete geçecek kurumlar için uygulanacak.
Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.