Nükleer Enerji Proje Uygulama Dairesi BaÅŸkanlığı,Nükleer Enerji Genel MüdürlüÄŸü'ne dönüÅŸtürülüyor. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı'nın TeÅŸkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ile Enerji VerimliliÄŸi Kanununda DeÄŸiÅŸiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı, TBMM BaÅŸkanlığı'na sunuldu. Tasarıya göre, Nükleer Enerji Proje Uygulama Dairesi BaÅŸkanlığı,Nükleer Enerji Genel MüdürlüÄŸü'ne dönüÅŸtürülecek. Genel Müdürlük, ulusal nükleer enerji politikasının belirlenmesine yönelik çalışmalarda bulunacak, diÄŸer kuruluÅŸların bu kapsamda kendi görev alanlarıyla ilgili yürüttükleri çalışmaları izleyecek, deÄŸerlendirme ve iÅŸbirliÄŸi yapacak. Ulusal nükleer enerji politikasına uygun olarak insan kaynakları planlaması yapmak ve insan kaynaklarını geliÅŸtirmeye yönelik her türlü çalışmaları yapmak veya yaptırmak, nükleer tesislerle ilgili azami yerli katkıyı ve teknoloji transferini saÄŸlamak ve yerli nükleer tesislerle ilgili teknik kapasiteyi geliÅŸtirmek üzere gerekli çalışmaları yapmak veya yaptırmak da Genel MüdürlüÄŸün görevleri arasında olacak. Tasarıda, Nükleer Enerji Genel MüdürlüÄŸü'nün diÄŸer görevleri ise ÅŸöyle sıralandı: - Ülkemizin bilimsel, teknik ve ekonomik kalkınmasında nükleer enerjiden yararlanılmasını mümkün kılacak her türlü araÅŸtırma, geliÅŸtirme, inceleme ve çalışmayı teÅŸvik etmek, - Nükleer enerji ve nükleer tesislere iliÅŸkin insan kaynakları, eÄŸitim, sanayi ve teknoloji gibi alanlarda gerekli altyapının hazırlanması için kurumlar arası eÅŸgüdümü saÄŸlamak ve bu alanlarda gerekli çalışmaları yapmak veya yaptırmak, - Nükleer enerji ve nükleer tesislere iliÅŸkin olarak halkın bilgilendirilmesi ile ilgili çalışmalar yapmak veya yaptırmak, - Görev alanına giren faaliyetlerle ilgili yerli ve yabancı araÅŸtırma kurumları ve araÅŸtırmacılarla her türlü bilimsel ve teknik iÅŸbirliÄŸi yapmak, ulusal ve uluslararası kuruluÅŸlar tarafından yürütülen çalışmalara katılmak, - Görev alanına giren faaliyetlerle ilgili gerekli mevzuat hazırlıklarını yapmak ve bu alandaki çalışmaları koordine etmek, - Görev alanına giren konularda ulusal ve uluslararası kongre, sempozyum, seminer, çalıştay gibi bilimsel toplantılar yapmak veya yaptırmak, - Nükleer tesis projelerinin yürütülmesinde bakanlıklar, kamu kurum ve kuruluÅŸları, üniversiteler, sivil toplum ve özel sektör kuruluÅŸları arasında koordinasyonu saÄŸlamak, - Bakanlıkça verilen benzeri görevleri yapmak. 64 kadro Genel MüdürlüÄŸe 64 kadro ihdas edilecek. Nükleer Enerji Proje Uygulama Dairesi BaÅŸkanlığı'na tahsis edilmiÅŸ kadrolar,Nükleer Enerji Genel MüdürlüÄŸü adına tahsis edilmiÅŸ sayılacak. Nükleer Enerji Genel MüdürlüÄŸü'nün 2014 mali yılı harcamaları, 2014 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu'na istinaden Maliye Bakanlığı'nca yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar, Nükleer Enerji Proje Uygulama Dairesi BaÅŸkanlığı ödeneklerinden karşılanacak. Tasarıyla Enerji VerimliliÄŸi Kanunu'nda da deÄŸiÅŸiklik yapılıyor. Buna göre, "Enerji tasarrufu performans sözleÅŸmesi"nin tanımı, "Projeler sonrası saÄŸlanan tasarrufların projeyi geliÅŸtiren ve uygulayan tarafından garanti edildiÄŸi ve yapılan harcamaların uygulama sonucu oluÅŸacak tasarruflarla ödenmesi esasına dayanan sözleÅŸmeler" ÅŸeklinde deÄŸiÅŸtiriliyor. Genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri ile diÄŸer kamu kurum ve kuruluÅŸları Bakanlığın uygun görüÅŸünü almak kaydıyla, yıllık toplam enerji tüketim miktarlarını en az yüzde 25 oranında düÅŸürmek, sözleÅŸme kapsamında yapılan harcamaları yıllara sari garanti edilen tasarruflarla sözleÅŸmede belirlenen ÅŸartlar çerçevesinde ödemek ve süresi 10 yılı aÅŸmamak üzere yıllara yaygın yüklenmeye giriÅŸebilecek ÅŸekilde bina, tesis ve iÅŸletmelerinde enerji tasarrufu performans sözleÅŸmeleri yapabilecek. Bu kapsamda gerçekleÅŸtirilecek mal ve hizmet alımları ile yapım iÅŸlerinin ihalesi, ceza ve yasaklama hükümleri hariç, Kamu Ä°hale Kanunu hükümlerine tabi olmayacak. Söz konusu sözleÅŸmelerde tasarruf edilecek miktar, sözleÅŸmenin imzalanmasından önceki son üç yıla ait enerji tüketim miktarlarının ortalaması olan referans enerji tüketim miktarı ile sözleÅŸme dönemi boyunca cari yıl enerji tüketim miktarı karşılaÅŸtırılarak tespit edilecek. Yapılacak ödemeler, sözleÅŸme kapsamında taahhüt edilen tasarruf miktarına karşılık gelen bedelden karşılanacak. Tasarruf saÄŸlanamaması halinde hiçbir surette ödeme yapılmayacak. Enerji tasarrufu performans sözleÅŸmeleri gereÄŸince yapılacak ödemeler, idarelerin sözleÅŸme konusu enerji alım giderlerinin yapıldığı bütçe tertiplerinden gerçekleÅŸtirilecek. Enerji tüketim azaltım oranının yarısına kadar azaltmaya veya iki katına kadar artırmaya Bakanlık yetkili kılınıyor. Ä°halelerin rekabet, ÅŸeffaflık, eÅŸit muamele ve hesap verilebilirlik çerçevesinde yapılması esas olacak. Bu madde kapsamında yapılacak ihalelere iliÅŸkin usul ve esaslar ile taahhüde uyulmaması halinde uygulanacak cezai ÅŸartlara, fiyat farkı ödemesine ve bu maddenin uygulanmasına dair diÄŸer hususlara iliÅŸkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığı ve Kamu ihale Kurumu'nun uygun görüÅŸü üzerine Bakanlık tarafından belirlenecek. Gerekçe Tasarının gerekçesinde, Nükleer Enerji Genel MüdürlüÄŸü'nün, güçlü teÅŸkilat ve personel yapısıylanükleer enerji için hayati öneme sahip olan çeÅŸitli iÅŸlevleri üstlenebileceÄŸi belirtildi. Kurulan Genel MüdürlüÄŸün öncelikle nükleer enerjiye yönelik kapsamlı bir nükleer enerji politikası için Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı'na öneriler hazırlayacağı, bu alandaki uygulamalara rehber olacağı politika ile Türkiye'nin sürdürülebilir enerji arzının temini kapsamında ve nükleer teknolojiye sahip olma hedefleri çerçevesinde, nükleer enerji programının geliÅŸtirilmesi çalışmalarını yürüteceÄŸi anlatılan gerekçede, ÅŸu ifadelere yer verildi: "Ülkemizin nükleer enerji politikası, barışçıl kullanma ilkesine ve diÄŸer uluslararası yükümlülüklere baÄŸlı kalarak sürdürülecektir. Genel Müdürlük aynı zamanda kabul edilen politikayı yönetmek ve koordine etmekle de görevli olacaktır. Nükleer tesis projelerin ilk adımı nükleer santral sahasının tespitidir. Saha tespiti jeolojik, sismolojik, ekolojik, meteorolojik, oÅŸinografık, jeofizik ve hidrolojik gibi sahanın fiziki durumuna iliÅŸkin çalışmaların yanısıra iletim ÅŸebekesine baÄŸlantılar ve elektrik tüketimi projeksiyonları gibi Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı'nın genel politikalarıyla uyumlu olması gereken faktörlere de baÄŸlıdır. Potansiyel nükleer belli olmadığı için nükleer güç santrali kurulabilecek muhtemel yerlerin belirlenmesi çalışmalara hız katacaktır. Buraların fiziksel ve ekonomik olarak uygunluÄŸunu deÄŸerlendirmek amacıyla yürütülecek ön çalışmalar Nükleer Enerji Genel MüdürlüÄŸü tarafından yürütülecektir."
Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.