Önce fiyata sonra kaliteye bakılıyor
Türkiye'de geçen ayın zam şampiyonu domatesin 6 tipi piyasada yaygın olarak satılırken gelir düzeyi düşük tüketici grubu en çok orta irilikteki sofralık domatesi tercih ediyor, gelir düzeyi yüksek tüketiciler salkım ve kiraz domatese ilgi gösteriyor
Türkiye'de tüketilen önemli gıda ürünlerinden domatesin fiyatı nisanda yüzde 61,03 artarak zam ÅŸampiyonu oldu. Martta 2,55 olan domatesin fiyatı geçen ay ortalama 4,1 liraya yükselirken, özellikle büyükÅŸehirlerde bazı marketlerde satış fiyatı 10 lirayı geçti. Domatesin üretici fiyatları ise martta 1,48 lira iken nisanda 2,24 liraya çıktı.
Domatesin kilogram fiyatı pazar ve marketlerde, çeÅŸidine göre 2,5 lira ile 12 lira arasında deÄŸiÅŸiyor. Antalya Toptancı Hali'nde domates fiyatları geçen hafta 1,3-3,20 lirayken, bu hafta orta irilikteki sofralık domates 1 - 2,20 lira, salkım domates 1,3 - 2,3 lira, kokteyl domates 1,2 - 2 lira, kiraz domates 1,5 - 3 lira ve biftek (beef) domates 1,5-2 liradan satılıyor. Bu rakamlardan da fiyatların düÅŸmeye baÅŸladığı görülüyor. Halde domatesin ihracat fiyatı ise 0,7 - 1,2 lira arasında seyrediyor.
Türkiye'de 400’ün üzerinde domates çeÅŸidi bulunuyorAnkara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Bahçe Bitkileri Bölümü ÖÄŸretim Üyesi Prof. Dr. Ruhsar Yanmaz, AA muhabirine yaptığı açıklamada, domatesin dünyada en fazla üretilen sebze olduÄŸunu, Türkiye'nin dünya üretimi içinde yaklaşık 12 milyon tonluk üretimiyle 4'üncü sırada yer aldığını kaydetti. Yanmaz, dünyada domates çeÅŸidi sayısının 20 binin üzerinde olduÄŸuna dikkati çekerek, Türkiye'de ise kayıtlara girmiÅŸ, ticari üretimi yapılabilen 400’ün üzerinde domates çeÅŸidi bulunduÄŸunu belirtti.
Kiraz ve siyah domateslerin tadı daha iyiGünümüzde tüketicilerin gelir düzeylerine göre isteklerinin de deÄŸiÅŸtiÄŸini, genellikle insanların alışveriÅŸ tercihlerinde önce fiyatı sonra kaliteyi ön planda tuttuÄŸunu dile getiren Yanmaz, ÅŸöyle konuÅŸtu:
"ÖrneÄŸin gelir düzeyi yüksek kesimler pazarda sınıflandırılmış, paketlenmiÅŸ, saÄŸlıklı ürünleri tercih ederken, gelir düzeyi düÅŸük kesim kalite yerine ucuz olmasını tercih etmektedir. Gelir düzeyi düÅŸük tüketici grubu en çok orta irilikteki sofralık domatesi satın alırken, gelir düzeyi yüksek tüketiciler salkım ve kiraz domatesi tercih ediyor. Son yıllarda 200-250 gram ağırlıkta, piyasada biftek (beef) olarak geçen çok dilimli kırmızı domatesler ile köy domatesi adı altında yassı, çok dilimli pembe veya sapa yakın kısmı yeÅŸil olan çakır domateslere de talep artıyor. Ayrıca kış ayları içinde kiraz veya kokteyl domatesi de pazarda giderek daha fazla görülmektedir. Ülkemizdeki tüketiciler çoÄŸunlukla kırmızı renkli domatesleri tercih etmekte, ancak daha lezzetli olduÄŸu düÅŸünülerek pembe ve siyah domatesler de alıcı bulabilmektedir."
12 milyon ton domatesin 3 milyon tonu ziyan oluyorÜretilen 12 milyon ton domatesin 3 milyon tonunun tarlada, hasatta ve hasat sonrasında tüketicinin eline geçinceye kadar kayba uÄŸradığını belirten Yanmaz, bu durumda üretim altyapısının iyileÅŸtirilmesi, üretimde kaliteye göre sınıflandırma ve fiyatlandırma ile ambalajlamanın modernleÅŸtirilmesinin gerektiÄŸini vurguladı.
Videolar için YouTube kanalımıza abone olmayı unutmayın!
BUNLARA DA BAKABÄ°LÄ°RSÄ°NÄ°Z
- 0SEVDÄ°M
- 0ALKIÅž
- 0KOMÄ°K
- 0Ä°NANILMAZ
- 0ÃœZGÃœN
- 0KIZGIN
Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.