Oruçta mezhep taklidi nedir?
Onbir ayın sultanı Ramazan ayında iyilik yapmak ve ibadetlerimizi yerine getirmek büyük önem taşır. Peki oruçta mezhep taklidi nedir?
Sual: Üç sorum var:1- Hanefi’yim, abdest alırken dikkat etmeme raÄŸmen boÄŸazıma su kaçabiliyor. Orucum bozuluyor. Åžafii’de bozulmuyormuÅŸ. Åžafii mezhebini taklit etsem orucum bozulmuÅŸ olmaz mı?2- Åžafii olan bir erkek arkadaşım var. Ä°drar yoluna pamuk konunca orucun bozulduÄŸunu bilmiyormuÅŸ. 16 gün pamuk koymuÅŸ. Acaba Hanefi mezhebini taklit ederek oruçlarını kurtaramaz mı?3- Annemin diÅŸi hep kanıyor, aÄŸzı kan içinde kalıyor, uyurken de aÄŸzına kan gitmiÅŸ olabilir. Kan yutmak orucu bozduÄŸuna göre, sabah imsak vaktinden sonra uyuyor, annem oruç tutmasın mı?
CEVAPDinimizde dört hak mezhep vardır. Bunlar hâÅŸâ sözde deÄŸil, fiiliyatta da haktır. Bir mezhepte yapılması zor olan bir ÅŸeyi, diÄŸer mezheplerden birini taklit ederek yapmak bütün Ä°slam âlimlerine göre caiz, hatta lazım olur. Maalesef piyasada üç grup insan var.Birincisi: Hem mezhepleri kabul etmezler, hem de hangi mezhebin hükmü kolay ise ona göre hareket ederler. Mesela derisinden kan çıkınca Åžafii’de bozmaz diyerek o hükümle amel eder, kadına dokununca Åžafii’de bozsa da Hanefi’de bozmaz diyerek bir mezhebe göre hareket etmez. Buna telfîk denir, caiz deÄŸildir, haramdır. Bu yol ifrattır.
Ä°kincisi: Din cahili kimselerdir, üstelik dindar görünürler. Ä°slam âlimlerinin aksine, hak mezheplerin fiiliyatta hak olduklarını ve ihtiyaç veya zaruret olunca baÅŸka bir hak mezhebi taklit etmenin dinde bir rahmet olduÄŸunu kabul edemezler. Bu yol tefrittir.
Üçüncüsü: Ä°frat ve tefritten uzak, orta yolu tutan kimseler, ihtiyaç halinde, Ä°slam âlimlerinin bildirdiÄŸi ÅŸekilde, kendi mezhebinde yapması zor olan iÅŸlerde hak olan diÄŸer mezhepten birini taklit ederler. DoÄŸru yolda olanlar bunlardır.
Åžimdi suallere kısaca cevap verelim:1- Bir mezhep ihtiyaç halinde taklit edilince, o hususta o mezhebin mümkün olan bütün ÅŸartlarına uymak gerekir. Åžafii mezhebini oruçta taklit eden, Åžafii’nin orucun farzlarına ve orucu bozanlarına da dikkat etmesi gerekir. Bu takdirde taklidi sahih olur. Åžafii mezhebi taklit edilirse, abdest alırken dikkat etmesine raÄŸmen elde olmadan boÄŸaza su kaçarsa, orucu bozulmuÅŸ olmaz.
2- Åžafii’de, idrar yoluna pamuk koymanın orucunu bozduÄŸunu bilmeyen bir Åžafii, o halde oruçlarını tutsa, sonradan orucu bozduÄŸunu öÄŸrense, “Bu oruçlarımı Hanefi mezhebine uygun olarak tuttum” diye niyet ederse, oruçları sahih olur. Oruçları Hanefi mezhebinin bütün ÅŸartlarına uygun olmasa bile, baÅŸka çare olmadığı için, yani zaruret olduÄŸu için, Hanefi mezhebine uygun tutmuÅŸ sayılır. Bunun gibi, diÅŸ dolgusunun Hanefi mezhebinde gusle mani olduÄŸunu bilmeden yıllarca namaz kılsa, sonra durumu öÄŸrense, “Bu namazlarımı Maliki mezhebine göre kıldım” dese, namazları sahih olur. Kıldığı namazlar Maliki mezhebinin bütün ÅŸartlarına uygun olmasa bile, baÅŸka çare olmadığı için, yani zaruret olduÄŸu için, namazlarını Maliki mezhebine uygun kılmış sayılır.
3- Her mezhepte elde olmadan yapılan ÅŸeylerin orucu bozması farklıdır. Mesela Åžafii’de, mübalaÄŸa etmedikçe, abdest alırken boÄŸaza su kaçması orucu bozmaz. Hanefi’de aÄŸzından veya burnundan boÄŸazına toz, duman, sinek kaçsa, baÅŸkalarının içtiÄŸi sigaranın dumanı gelerek, aÄŸzına, burnuna girmesinden sakınmak mümkün olmasa orucu bozmaz. Hanbeli mezhebinde, istemeden kan yutmak gibi elde olmayan hususlar orucu bozmaz. Bu durumda olan kimse, Hanbeli mezhebini taklit ederse oruçları sahih olur.
Sual: Oruçta ihtiyaç hâlinde diÄŸer üç mezhep taklit edilebilir mi?
CEVAPElbette edilebilir. Dinimizde dört hak mezhep vardır. Bunlar hâÅŸâ sözde deÄŸil, fiiliyatta da haktır. Bir mezhepte yapılması zor olan bir ÅŸeyi, diÄŸer mezheplerden birini taklit ederek yapmak, bütün Ä°slam âlimlerine göre caiz, hattâ bazen lazım olur. Mesela Åžâfiî’de abdest alırken, elde olmadan boÄŸaza su kaçsa oruç bozulmaz. BoÄŸazına su kaçan Hanefî, Åžâfiî’yi taklit ederek orucuna devam eder. Yine Hanefî’de, idrar yoluna pamuk koymak orucu bozmazken, Åžâfiî’de bozar. Bunu bilmeyen bir Åžâfiî, (Önceki oruçlarımı Hanefî’ye göre tuttum) diye niyet ederek oruçlarını kurtarır. Bunun gibi, Hanbelî’de istemeden kan yutmak orucu bozmaz. Böyle durumda olan bir Hanefî veya Åžâfiî de, Hanbelî’yi taklit ederek orucuna devam eder.
Sual: Ramazanın başında, ramazanın sonuna kadar oruç tutacağıma niyet ettim. Ondan sonra niyet etmeden oruçlarımı tuttum. Sonradan her gün için ayrı niyet edilmesi gerektiÄŸini öÄŸrendim. Bu oruçlarımı kaza etmem mi gerekir?
CEVAPHer gün ayrı ayrı niyet etmek gerekir; fakat dille söylemek gerekmez. Mesela, sahura kalkmak niyettir. Yarın oruç tutacağım diye düÅŸünmek niyettir. Sahura kalkıp oruç tutmak niyetiyle yatan kimse sahura kalkamasa bile, ertesi gün oruç tutmaya niyet ederek yattığı için yine oruç için niyet etmiÅŸ olur. Buna benzer niyet olabilecek hiçbir ÅŸey yoksa, Ä°mam-ı Züfer’in kavline uyulursa, oruçlar sahih olur. Malikî mezhebinde, ramazanın başında bir kere niyet etmek yetiÅŸir. Åžâfiî mezhebindeki biri, (O oruçları, Malikî’ye göre tuttum) derse, kaza etmesi gerekmez.
Lavman orucu bozarSual: Hastayım, oruç tutabiliyorum. Ancak ÅŸiddetli kabızlık çekiyorum. Gündüz oruçlu iken lavman yapılarak dışarı çıkabiliyorum. Lavman orucu bozuyor. Kaza mı kefaret mi gerekir?
CEVAPSadece kaza gerekir. Böyle ihtiyaç hallerinde sıkıntımızdan kurtulmak için, ibadetlerimizi aksatmamak için dört hak mezhepten biri caiz diyorsa, bozmaz diyorsa o mezhep taklit edilmelidir. Mesela, Maliki mezhebinde lavman yapmak orucu bozmaz. Hasta olduÄŸunuza göre, Maliki’yi taklit ederek lavman yaptırır, oruca devam edersiniz.
Niyeti unutan ÅžafiiSual: Åžafiiyim. AkÅŸam niyet etmeden yattım. Uyanınca güneÅŸin doÄŸduÄŸunu gördüm. Åžafii’de imsak vaktinden önce niyet etmek ÅŸarttır. Bu durumda Hanefi’yi taklit edip oruca devam edebilir miyim?
CEVAPElbette taklit etmek gerekir. Sadece o gün, Hanefi’ye de uygun oruç tutulur. Bugünkü orucumu Hanefi mezhebine uyarak tutuyorum demek yeterli olur.
GeçmiÅŸ yılların orucuSual: DiÅŸ dolgusu sebebiyle gusülsüz oruç tuttum. (Oruç tuttuÄŸum yıllardaki gusülleri Åžafii’ye veya Maliki’ye göre aldım) demek gerekir mi?CEVAPEvet, hem tevbe gerekir, hem de böyle niyet etmeli!
Kadın ve oruçSual: Bir ihtiyaç halinde, oruçlu bir kadın, parmağını ön ve arkaya sokarsa orucu bozulur mu?CEVAPHanefi mezhebinde parmak kuru ise orucu bozmaz, yaÅŸ ise bozar. Åžafii’de kuru da olsa bozar. Hanbeli’de, yaÅŸ da olsa bozmaz. Böyle yapmaya mecbur kalınan durumlarda, Hanbeli mezhebi taklit edilerek oruca devam edilir.
Guslederken içeri su kaçsaSual: Cünüplükten guslederken içeri su kaçsa oruç bozulur mu?
CEVAPSu kaçarsa bozulur. Hanbeli’de ise, gusül için denize bile girse, aÄŸzından burnundan veya alttan içeri su girse yine oruç bozulmuÅŸ olmaz. Elde olmayan böyle durumlarda, oruçlarımızı kurtarmak için, Hanbeli mezhebini taklit edersek, oruçlarımız bozulmuÅŸ olmaz.
BaÅŸka mezhebi taklitSual: Bir kimse, oruç tutarken, bir ÅŸey kendi mezhebinde orucunu bozsa, fakat Åžâfiî’de bozmasa, Åžâfiî’yi taklit ederek orucunu kurtarabiliyor. Åžâfiî’yi taklit ederken, Åžâfiî’de de orucunu bozan baÅŸka ÅŸey yapsa ve bu da Hanbelî veya Mâlikî’de orucu bozmasa, üçüncü mezhebi taklit ederek orucunu kurtarabilir mi?
CEVAPElbette kurtarabilir. Hattâ üçüncü mezhepte de bozan bir ÅŸey yapsa, dördüncü mezhepte bozmuyorsa onu taklit ederek yine kurtarma imkânı vardır. Dört mezhebin dördü de haktır. Farklı olmaları rahmettir. Ä°htiyaç olursa taklit edilir. Ä°htiyaç yokken, keyfî olarak taklit edilmez.
Zorla oruç bozdurmakSual: Tehdidini yerine getirebilecek biri, baÅŸka birinin orucunu zorla bozdursa veya bir kimse zorla kendi hanımıyla beraber olsa, Hanefî mezhebine göre bozulan bu orucu, kurtarma çaresi var mıdır?
CEVAPMâlikî, Hanbelî ve Åžâfiî mezhebi ile Ä°mam-ı Râfiî’ye göre, zorla yedirilip içirilen kimsenin orucu bozulmuÅŸ olmaz. Ä°mam-ı a’zam Ebu Hanife’nin kavli de böyledir. Hanımıyla zorla beraber olmaya gelince, Ä°mam-ı Ahmed hariç, diÄŸer imamlara göre de, hanımının orucu bozulmuÅŸ olmaz. (Mizan-ı Kübra)
Böyle zor durumda kalan Hanefî, ya Ä°mam-ı a’zamın kavline uyar veya bu üç mezhepten birini taklit ederse orucu bozulmamış olur.
Peygamber efendimiz, (Âlimlerin farklı ictihadları, mezheplere ayrılması rahmettir) buyuruyor. Bu rahmetten istifade ederek bozulan oruçlarımızı kurtarmaya çalışmalıyız. Bozulan oruç yerine ömür boyu oruç tutsak Ramazandaki sevaba kavuÅŸamayız. Ä°ki hadis-i ÅŸerif ÅŸöyledir:
(Ramazanda bir gün oruç tutmayan, onun yerine bütün yıl oruç tutsa, o bir günkü sevaba kavuÅŸamaz.) [Tirmizî]
(Ramazanda bir gün orucu bozulan kimse, ömür boyu oruç tutsa, o orucun sevabına kavuÅŸamaz.) [Buhârî]
Videolar için YouTube kanalımıza abone olmayı unutmayın!
BUNLARA DA BAKABÄ°LÄ°RSÄ°NÄ°Z
- 0SEVDÄ°M
- 0ALKIÅž
- 0KOMÄ°K
- 0Ä°NANILMAZ
- 0ÃœZGÃœN
- 0KIZGIN
Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.