Yarışmak için 112 arıyorlar!
Vatandaşın en acil durumlarda aradığı 112 Acil Çağrı Merkezi, gereksiz aramalar yüzünden sürekli meşgul ediliyor. Garip istek ve şikayetler için Çağrı Merkezini arayan vatandaşların arasında, ‘ambulans gönderin de yarışalım’ diyenler bile var
Hastalık, kaza veya acil durumlarda zaman kaybetmeden ulaşılmak istenilen 112 Acil ÇaÄŸrı Merkezi, gereksiz çaÄŸrılar yüzünden zaman zaman meÅŸgul ediliyor. En güncel haliyle edinilen bilgiye göre 2013-2016 yılları arasındaki 3 yıllık dönemde 112 Acil ÇaÄŸrı Merkezi’ne toplamda 8 milyon 362 bin 767 çaÄŸrı düÅŸtü ve bunun 5 milyon 527 bin 396’sı gereksiz çaÄŸrı olarak tespit edildi. Yetkililer vatandaşı gereksiz çaÄŸrı yapmamaları, her duruma karşı tedbirli olmaları ve adreslerini bilmeleri konusunda uyardı.
112 ARTIK SADECE AMBULANS NUMARASI DEĞİL
Ä°nsanların en zor zamanlarında panikle aradığı 112 Acil ÇaÄŸrı Merkezi’nin yaptığı çalışmalarla ilgili 112 Acil ÇaÄŸrı Merkezi Müdürü Serhat ÖzdoÄŸan ile görüÅŸtük. 112 Acil ÇaÄŸrı Merkezi’nin Konya ValiliÄŸi Yatırım Ä°zleme ve Koordinasyon BaÅŸkanlığı’nın birimi olduÄŸunu ifade eden Serhat ÖzdoÄŸan, 112’nin bir proje olduÄŸunu aktardı. Proje amacı hakkında bilgiler veren ÖzdoÄŸan, bundan sonra tek numara ile vatandaÅŸa kolaylık saÄŸlayacaklarını anlattı. ÖzdoÄŸan, geçtiÄŸimiz yıllarda 112’nin sadece Hızır Acil Servis olarak hizmet verdiÄŸini ancak ÅŸuanda 112’nin Orman Bölge MüdürlüÄŸü’nden jandarmaya kadar birçok farklı birimi bünyesinde barındırdığını ve bu kurumların hizmetleri konusunda da çaÄŸrılarla ilgilendiÄŸini söyledi. Birden fazla kurum tarafından olaya eÅŸ zamanlı olarak müdahale etmek için çalışmalar yaptıklarını söyleyen ÖzdoÄŸan, “Gereksiz çaÄŸrıların elenmesi ile zaman ve iÅŸ gücü kaybını önlemek istiyoruz. Aynı zamanda vatandaşımızdan adreslerini iyi bilmelerini ve gerekirse küçük yaÅŸtaki çocuklarına dahi adresi iyi ezberletmelerini istiyoruz. Bizler tek numara ile kurumlar arası koordinasyonu ve müdahale süresini de kısaltmak için çalışmalar yürütüyoruz. Bundan sonra tek numara ile hizmet verdiÄŸimiz için çalışma performansı yükseliyor ve ileri teknolojinin ortak kullanımı ile iÅŸgücü ve maliyet kaybını da önlenmiÅŸ oluyoruz” diye konuÅŸtu. ÇaÄŸrılara yetiÅŸmek ve olaylara hızlı müdahale edilebilmesi için çeÅŸitli yerlerde istasyonlar kurulduÄŸunu ifade eden ÖzdoÄŸan, Konya genelinde 65 adet 112 istasyonu, 168 ambulans ve 107 itfaiye istasyonu ile 254 aracın hizmet ettiÄŸini söyledi.
112 Acil ÇaÄŸrı Merkezi MüdürlüÄŸü’nün 24 saat sürekli eriÅŸim esasına göre çalıştığını kaydeden ÖzdoÄŸan, kamu düzeni, güvenliÄŸi, kiÅŸi saÄŸlığı, güvenliÄŸi, toplum saÄŸlığı, su kaynakları ve sulak alanlar ile doÄŸaya yönelik ani tehditler gibi daha birçok konuda bilgilerinin olduÄŸuna vurgu yaptı. ÖzdoÄŸan, Müdürlük’te 1 müdür, 5 büro personeli, 1 mühendis, 1 tekniker, 6 teknisyen ve 38 çaÄŸrı alıcı ile hizmetler yürütüldüÄŸü bilgisini verdi. Konya ValiliÄŸi koordinesinde Ä°l Jandarma Komutanlığı’ndan 9, BüyükÅŸehir Belediyesi Ä°tfaiye Daire BaÅŸkanlığı’ndan 13, Orman Bölge MüdürlüÄŸü’nden 2, Ä°l SaÄŸlık MüdürlüÄŸü’nden 90 ve Ä°l Afet ve Acil Durum MüdürlüÄŸü’nden bazı personellerin görev Müdürlük’te görev yaptığını belirten ÖzdoÄŸan, Ä°l Emniyet MüdürlüÄŸü’nün de çaÄŸrılarının Nisan ayı gibi kuruma entegre edileceÄŸini söyledi.
“AMBULANS GÖNDERÄ°N YARIÅžALIM DÄ°YEN BÄ°LE VAR”
Vatandaşın bazen 112’yi gereksiz çaÄŸrılarla meÅŸgul ettiÄŸini, bu çaÄŸrılar nedeniyle önemli olan çaÄŸrıların hatta geç düÅŸeceÄŸini ve verilecek önemli hizmetlerin gecikeceÄŸini aktaran ÖzdoÄŸan, vatandaşın gereksiz ve önemsiz çaÄŸrılar konusunda bilinçli davranması gerektiÄŸini söyledi. 2017 yılında gereksiz arama verilerini paylaÅŸan ÖzdoÄŸan, çaÄŸrı merkezinin günlük ortalama 6 bin 212 kez arandığını ve bu çaÄŸrılardan yüzde 79’unun gereksiz çaÄŸrı olduÄŸu bilgisini vererek, “112 Acil ÇaÄŸrı Merkezi’ne gelen asılsız ve gereksiz çaÄŸrılar konusunda bilgi vermek istiyorum. Gelen çaÄŸrılar arasında mezarlıktan arayıp pek çok ölünün olduÄŸu ihbarını verenler bile var. Gökyüzünde ayı göremeyip bulunmasını talep edenler, yemek tarifi sormak için arayanlar veya çocuklarına konuÅŸmayı telefon aracılığıyla öÄŸretmeye çalışan ebeveynlerle karşılaşıyoruz. Bazen yalnızlığının acilen giderilmesini isteyen, bankaların veya GSM ÅŸirketlerinin müÅŸteri hizmetlerine ulaÅŸmak isteyenler ve hatta ambulans gönderin de yarışalım diyenler bile arayabiliyor. Biz bu konuda vatandaÅŸlarımızı bilinçli olmaya ve gereksiz çaÄŸrılarla önemli numaraları meÅŸgul etmemelerini istiyoruz” ifadelerini kullandı.
3152 sayılı Ä°çiÅŸleri Bakanlığı TeÅŸkilat ve Görevleri Hakkında Kanunu’nun 28. maddesi gereÄŸince 112 Acil ÇaÄŸrı Merkezi’ni asılsız ihbarda bulunmak suretiyle meÅŸgul ettikleri tespit edilen kiÅŸilere ceza verildiÄŸini aktaran ÖzdoÄŸan, 5326 Sayılı Kabahatler Kanunu’na göre 250 TL idari para cezasının bulunduÄŸunu kaydetti. Olayların tekrar etmesi halinde bu cezanın iki katına çıkacağı bilgisini veren Serhat ÖzdoÄŸan, 112 Acil ÇaÄŸrı Merkezi’ni 2015-2016 yıllarında asılsız ihbarla meÅŸgul ettikleri tespit edilen 45 kiÅŸi hakkında idari yaptırım uygulandığını söyledi. 2017 yılında asılsız ihbarda bulunan ve kimlik tespit edilen 180 hat sahibi hakkında idari yaptırım kararı uygulanacağını ifade eden ÖzdoÄŸan, asılsız ve gereksiz çaÄŸrıların azaltılmasına yönelik çalışmaların devam ettiÄŸini söyledi.
“GEREKSÄ°Z ÇAÄžRI SAYISINDA 283 BÄ°N DÜÅžÜÅž”
Kamuoyunda farkındalık oluÅŸturmak ve para cezaları uygulanarak 2015 yılına göre 2016 yılında gereksiz çaÄŸrı sayısında 283 bin düÅŸüÅŸ yaÅŸandığını dile getiren ÖzdoÄŸan, 2017 yılında 500 binin üzerinde gereksiz çaÄŸrının düÅŸürülmesinin hedeflendiÄŸini belirtti. Bu hedefin gerçekleÅŸmesi çalışmaların yoÄŸun bir ÅŸeklide devam ettiÄŸini belirten ÖzdoÄŸan, “ÇaÄŸrı merkezimize 2017 yılının ilk 3 ayında 598 bin 885 çaÄŸrı gelmiÅŸ ve bu çaÄŸrılardan yüzde 78’inin asılsız ve gereksiz olduÄŸu tespit edilmiÅŸtir. 112’ye gelen çaÄŸrılarda çaÄŸrı merkezimizde görev alan personel tarafından görevleri gereÄŸince belirli bir deÄŸerlendirmeden sonra acil yardım hizmeti saÄŸlanıyor. Asılsız çaÄŸrılar MüdürlüÄŸümüzün iÅŸ yükünü artırmakta ve asıl acil yardım bekleyen vatandaÅŸlarımızın maÄŸduriyetlerine yol açacağı deÄŸerlendirilmektedir” diye konuÅŸtu.
112 KONUSUNDA BÄ°LGÄ°LENDÄ°RME ÇALIÅžMALARI YAKIN ZAMANDA BAÅžLIYOR
112 Acil ÇaÄŸrı Merkezi’ne yapılan asılsız ve gereksiz ihbarların önüne geçmek için gerekli tanıtım çalışmaları yapacaklarını söyleyen Serhat ÖzdoÄŸan, havaalanı, yüksek hızlı tren ve tramvay gibi toplu taşıma araçlarında bu tür çalışmaların yapılacağını söyledi. Kamu hastanelerinin bekleme salonları, hastane giriÅŸleri, resepsiyon ve ortak kullanım alanlarında bulunan dijital ekranlardan ve reklam tabelalarından da faydalanacaklarını anlatan ÖzdoÄŸan, “Kullanılacak tanıtım ve bilgilendirme afiÅŸleri ve yerel radyolarda kamu spotu çalışmalarımız tamamlanma aÅŸamasında. Acil yardım bekleyen vatandaÅŸlarımızın yanında olabilmek için saniyelerin ne derece önemli olduÄŸunun bilincindeyiz. ÇaÄŸrı merkezi çalışanlarımız bu söylediÄŸim konularda yeteri kadar bilgili ve donanıma sahip. VatandaÅŸlarımızın da 112’yi amacına uygun kullanmaları ve acil bir durumda adreslerini tam olarak vermeleri halinde acil yardım hizmetinin en kısa sürede kendilerine ulaÅŸacağını bilinmesi gerekiyor. Her gereksiz çaÄŸrının bir acil çaÄŸrıyı engellemesinden kaynaklanan maÄŸduriyetler yaÅŸanabileceÄŸi göz önüne alınarak, empatik davranış geliÅŸtirmemiz gerekiyor. Vatandaşımıza 112’nin taşıdığı hayati önemi bilmeleri, farkında olmaları ve gereksiz çaÄŸrılarla iÅŸ yükümüzü arttırmamalarının önemli olduÄŸunu söyleme istiyorum” diyerek sözlerine son verdi.(Mustafa KARAKAYA)
Videolar için YouTube kanalımıza abone olmayı unutmayın!
BUNLARA DA BAKABÄ°LÄ°RSÄ°NÄ°Z
- 0SEVDÄ°M
- 0ALKIÅž
- 0KOMÄ°K
- 0Ä°NANILMAZ
- 0ÃœZGÃœN
- 0KIZGIN
Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.