EĞİTİMDE KAYNAŞTIRMA
Konya(3 Aralık Dünya Engelliler Günü)
Bireyin akranlarından bazı yeterlilikler ve gelişim özellikleri bakımından farklı olması sonucunda özel eğitime ihtiyaç duyulmuştur. Özel eğitim, bu “özel gereksinimli” bireyler için günümüzde ihtiyaç haline gelmiştir. Özel gereksinimli bireyler içerisinde zihin, işitme, görme ve fiziksel yetersizliği olan bireyler ile otizm spektrum bozukluğu, duygu davranış bozukluğu, süreğen hastalığı olanlar, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ve özel yetenekli bireyler yer almaktadır.
Kaynaştırma, özel gereksinimli bireylerin akranlarından ve ailesinden ayrı kalmadan eğitim alabilmesidir. Bu bireyler için, 20. yüzyılın sonlarına doğru kaynaştırma uygulamaları yaygınlaşmaya başlamıştır. Kaynaştırma uygulamalarının artışı, yasalarla bağlantılı olmuştur. Özel gereksinimli öğrenciler için oluşturulan bu yasal dayanaklar ülkemizde de 20 yüzyılın sonlarına doğru hızlanmış, çağdaş bir yaklaşım sergilenmiştir.
Kaynaştırma uygulamalarının etkileri birden çok başlık altında incelenebilir. Özel gereksinimli bireylerin gözünden bakıldığı zaman, onların içinde bulundukları toplumla hep bir arada olması sağlanmaktadır. Kaynaştırma yoluyla toplum içinde kabul edilen davranışları öğrenip sergileyebilmektedirler. Akranları ile aynı sınıfta eğitim alarak sosyalleşme, sorumluluk ve iletişim gibi duygularını geliştirme imkanı bulmaktadırlar. Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları aracılığıyla kendi gelişimlerine uygun eğitim alabilmektedirler.
Kaynaştırma uygulamalarının normal gelişim gösteren akranlarına en büyük faydası, empati yeteneklerini geliştirmesidir. Özel gereksinimli bireylerle bir arada geçirdikleri süre zarfında onları daha yakından tanımış olmaktadırlar. Böylece ileri yaşamlarında karşılaştıklarında kendilerini hazır hissetmeleri açısından onlara katkı sağlamaktadır.
Öğretmenler ise bu süreçte mesleki tecrübe edinip öğretmenlik becerilerinde gelişim göstermektedirler. Aileler kaynaştırma aracılığıyla çocuklarının gelişimini normal gelişim gösteren akranları ile kıyaslama fırsatı elde etmektedirler.
Sonuç olarak kaynaştırma uygulaması özel gereksinimli öğrencilere, akranlarına, öğretmenlere ve ailelere birçok açıdan fayda sağlamaktadır. Bu uygulamanın başarıya ulaşması için okul yönetimi-öğretmen-aile üçgeninde iş birliği yapılması gerekmektedir.
Zeki TURHAN
Meram Mehmet-Kadir Özgüzar İlkokulu
Okul Müdürü
İlginizi Çekebilir