Mücevher ihracatı yüzde 40 arttı
Ekonomi
Mücevher ihracatı ocak ayında yıllık bazda yüzde 40 artarak 3,2 milyar dolara ulaştı
Mücevher ihracatı ocak ayında yıllık bazda yüzde 40 artarak 3,2 milyar dolara ulaştı.
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerinden derlediği bilgilere göre, Türkiye, ocak ayında 288,8 milyon tutarında mücevher ihracatı gerçekleştirdi. Mücevher ihracatı bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 48,7 artış kaydetti. Geçen yıl ocak ayında 194,2 milyon dolarlık mücevher ihraç edilmişti.
Son 12 aylık dönemde ise mücevher ihracatı yaklaşık yüzde 40 artarak 2,3 milyar dolardan 3,2 milyar dolara yükseldi. Böylece mücevherat sektörü, son 12 aylık dönemde ihracat artış hızı en yüksek sektör oldu.
Türkiye'nin ocak ayında ihracatı 10,8 milyar dolar, son 12 aylık ihracatı ise toplam 156,1 milyar dolar düzeyinde gerçekleşti. Mücevher sektörünün toplam ihracat içindeki payı ise yüzde 2,1 oldu.
Değerlendirme yapan Mücevher İhracatçıları Birliği Başkanı Ayhan Güner, elde edilen artışın şaşırtıcı olmadığını belirterek, yıl geneli için bu artışın çok umut verici olduğunu dile getirdi.
Söz konusu artışlarda, bu ay altın fiyatlarındaki yükselişin de kısmi etkisinin olduğuna dikkati çeken Güner, "Çok dramatik gelişmeler yaşanmadığı sürece bu yıl mücevher ihracatı performansımız yüksek olacaktır. Özellikle elmas borsası üzerinden doğacak işlem hacminin de tedricen yükselmesini bekliyoruz. 3 büyük elmas borsası olan Dubai, İsrail, Belçika'nın işlem hacminin 100 milyar doları geçtiğini ve Türkiye olarak bu işlem hacmine talip olduğumuzu belirtmiştik. Borsanın gelişmesi de mücevher ihracatının artmasını destekleyecektir" diye konuştu.
Gelecek dönemde ihraç ettikleri mücevherlerde elmas-pırlantalı ürün payı daha da artacağı için artışların şaşırtıcı olmayacağını vurgulayan Güner, mart ayındaki fuar için çok yoğun çalıştıklarını, orada da büyük bir performans sergileyerek yılın 2. yarısında daha yüksek ihracat rakamları elde etmek ve 2015 yılını 5 milyar doların üzerinde bir ihracatla tamamlamak istediklerini açıkladı.
Bu hedefin küresel koşullardan etkilenmeye çok açık olduğunu dolayısıyla ellerinden gelenin en iyisini yapacaklarını belirten Güner, en çok işlenmiş mücevher ihraç edildiğine işaret etti.
Türkiye'de altın ve elmas borsaları olduğu için bu anlamda emtia ihracatının da söz konusu olduğunu dile getiren Güner, şu anda ağırlıklı olarak altından mamul takı ihracatı yapıldığını aktardı.
Sektörün elmas-pırlanta gibi değerli taşların ithalatında da elmas borsası sayesinde dünyayla eşit koşullara geldiğinin altını çizen Ayhan Güner, 2014 yılında en çok sırasıyla Birleşik Arap Emirlikleri (BAE), Irak, Amerika Birleşik Devletleri, Rusya Federasyonu, Libya'ya ihracat yapıldığını kaydetti.
"Rusya bizim için çok önemli bir pazar"
Ayhan Güner, pazarın daha çok Ortadoğu'ya doğru olduğunu ancak ABD ve Rusya'da yakalanan pazar etkinliğinin de önemli olduğunu vurguladı.
160'a yakın ülkeye ihracat yaptıklarını belirten Güner, yapmaları gerekenin bu ülkelerdeki pazar payını artırmak olduğunu söyledi.
Güner, sektörün en çok ihracat yaptığı ülkenin Dubai olduğunu ancak buranın yaklaşık 93 milyar dolar mücevher ithalatı bulunduğunu belirterek, "Bizim bu ithalatta payımız yüzde 1,5. Biz güçlü olduğumuz pazarda daha güçlenmeli, yeni ülkelerle ihraç pazarlarımızı çeşitlendirmeliyiz. Bu amaçla arkadaşlarımız geçen yıl 24 ülkeye seyahat etti. Sürekli yeni pazarlar kazanmaya, eski pazarlarımızı da geliştirmeye çalışıyoruz" ifadelerini kullandı.
Özellikle Rusya'nın kendileri için çok önemli bir pazar olduğuna işaret eden Güner, Rusya'daki pozisyonlarını yeniden kazanmaları gerektiğini anlattı.
Bu konuda gerekirse hükümet nezdinde girişimde bulunulmasında yarar olduğuna değinen Güner, "Pek çok sektörün Rusya yüzünden sıkıntılı olduğu ortada. Ortadoğu pazarımızı da geliştirmek istiyoruz" dedi.