Yarışmak için 112 arıyorlar!
KonyaVatandaşın en acil durumlarda aradığı 112 Acil Çağrı Merkezi, gereksiz aramalar yüzünden sürekli meşgul ediliyor. Garip istek ve şikayetler için Çağrı Merkezini arayan vatandaşların arasında, ‘ambulans gönderin de yarışalım’ diyenler bile var
Hastalık, kaza veya acil durumlarda zaman kaybetmeden ulaşılmak istenilen 112 Acil Çağrı Merkezi, gereksiz çağrılar yüzünden zaman zaman meşgul ediliyor. En güncel haliyle edinilen bilgiye göre 2013-2016 yılları arasındaki 3 yıllık dönemde 112 Acil Çağrı Merkezi’ne toplamda 8 milyon 362 bin 767 çağrı düştü ve bunun 5 milyon 527 bin 396’sı gereksiz çağrı olarak tespit edildi. Yetkililer vatandaşı gereksiz çağrı yapmamaları, her duruma karşı tedbirli olmaları ve adreslerini bilmeleri konusunda uyardı.
112 ARTIK SADECE AMBULANS NUMARASI DEĞİL
İnsanların en zor zamanlarında panikle aradığı 112 Acil Çağrı Merkezi’nin yaptığı çalışmalarla ilgili 112 Acil Çağrı Merkezi Müdürü Serhat Özdoğan ile görüştük. 112 Acil Çağrı Merkezi’nin Konya Valiliği Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı’nın birimi olduğunu ifade eden Serhat Özdoğan, 112’nin bir proje olduğunu aktardı. Proje amacı hakkında bilgiler veren Özdoğan, bundan sonra tek numara ile vatandaşa kolaylık sağlayacaklarını anlattı. Özdoğan, geçtiğimiz yıllarda 112’nin sadece Hızır Acil Servis olarak hizmet verdiğini ancak şuanda 112’nin Orman Bölge Müdürlüğü’nden jandarmaya kadar birçok farklı birimi bünyesinde barındırdığını ve bu kurumların hizmetleri konusunda da çağrılarla ilgilendiğini söyledi. Birden fazla kurum tarafından olaya eş zamanlı olarak müdahale etmek için çalışmalar yaptıklarını söyleyen Özdoğan, “Gereksiz çağrıların elenmesi ile zaman ve iş gücü kaybını önlemek istiyoruz. Aynı zamanda vatandaşımızdan adreslerini iyi bilmelerini ve gerekirse küçük yaştaki çocuklarına dahi adresi iyi ezberletmelerini istiyoruz. Bizler tek numara ile kurumlar arası koordinasyonu ve müdahale süresini de kısaltmak için çalışmalar yürütüyoruz. Bundan sonra tek numara ile hizmet verdiğimiz için çalışma performansı yükseliyor ve ileri teknolojinin ortak kullanımı ile işgücü ve maliyet kaybını da önlenmiş oluyoruz” diye konuştu. Çağrılara yetişmek ve olaylara hızlı müdahale edilebilmesi için çeşitli yerlerde istasyonlar kurulduğunu ifade eden Özdoğan, Konya genelinde 65 adet 112 istasyonu, 168 ambulans ve 107 itfaiye istasyonu ile 254 aracın hizmet ettiğini söyledi.
112 Acil Çağrı Merkezi Müdürlüğü’nün 24 saat sürekli erişim esasına göre çalıştığını kaydeden Özdoğan, kamu düzeni, güvenliği, kişi sağlığı, güvenliği, toplum sağlığı, su kaynakları ve sulak alanlar ile doğaya yönelik ani tehditler gibi daha birçok konuda bilgilerinin olduğuna vurgu yaptı. Özdoğan, Müdürlük’te 1 müdür, 5 büro personeli, 1 mühendis, 1 tekniker, 6 teknisyen ve 38 çağrı alıcı ile hizmetler yürütüldüğü bilgisini verdi. Konya Valiliği koordinesinde İl Jandarma Komutanlığı’ndan 9, Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Daire Başkanlığı’ndan 13, Orman Bölge Müdürlüğü’nden 2, İl Sağlık Müdürlüğü’nden 90 ve İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğü’nden bazı personellerin görev Müdürlük’te görev yaptığını belirten Özdoğan, İl Emniyet Müdürlüğü’nün de çağrılarının Nisan ayı gibi kuruma entegre edileceğini söyledi.
“AMBULANS GÖNDERİN YARIŞALIM DİYEN BİLE VAR”
Vatandaşın bazen 112’yi gereksiz çağrılarla meşgul ettiğini, bu çağrılar nedeniyle önemli olan çağrıların hatta geç düşeceğini ve verilecek önemli hizmetlerin gecikeceğini aktaran Özdoğan, vatandaşın gereksiz ve önemsiz çağrılar konusunda bilinçli davranması gerektiğini söyledi. 2017 yılında gereksiz arama verilerini paylaşan Özdoğan, çağrı merkezinin günlük ortalama 6 bin 212 kez arandığını ve bu çağrılardan yüzde 79’unun gereksiz çağrı olduğu bilgisini vererek, “112 Acil Çağrı Merkezi’ne gelen asılsız ve gereksiz çağrılar konusunda bilgi vermek istiyorum. Gelen çağrılar arasında mezarlıktan arayıp pek çok ölünün olduğu ihbarını verenler bile var. Gökyüzünde ayı göremeyip bulunmasını talep edenler, yemek tarifi sormak için arayanlar veya çocuklarına konuşmayı telefon aracılığıyla öğretmeye çalışan ebeveynlerle karşılaşıyoruz. Bazen yalnızlığının acilen giderilmesini isteyen, bankaların veya GSM şirketlerinin müşteri hizmetlerine ulaşmak isteyenler ve hatta ambulans gönderin de yarışalım diyenler bile arayabiliyor. Biz bu konuda vatandaşlarımızı bilinçli olmaya ve gereksiz çağrılarla önemli numaraları meşgul etmemelerini istiyoruz” ifadelerini kullandı.
3152 sayılı İçişleri Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunu’nun 28. maddesi gereğince 112 Acil Çağrı Merkezi’ni asılsız ihbarda bulunmak suretiyle meşgul ettikleri tespit edilen kişilere ceza verildiğini aktaran Özdoğan, 5326 Sayılı Kabahatler Kanunu’na göre 250 TL idari para cezasının bulunduğunu kaydetti. Olayların tekrar etmesi halinde bu cezanın iki katına çıkacağı bilgisini veren Serhat Özdoğan, 112 Acil Çağrı Merkezi’ni 2015-2016 yıllarında asılsız ihbarla meşgul ettikleri tespit edilen 45 kişi hakkında idari yaptırım uygulandığını söyledi. 2017 yılında asılsız ihbarda bulunan ve kimlik tespit edilen 180 hat sahibi hakkında idari yaptırım kararı uygulanacağını ifade eden Özdoğan, asılsız ve gereksiz çağrıların azaltılmasına yönelik çalışmaların devam ettiğini söyledi.
“GEREKSİZ ÇAĞRI SAYISINDA 283 BİN DÜŞÜŞ”
Kamuoyunda farkındalık oluşturmak ve para cezaları uygulanarak 2015 yılına göre 2016 yılında gereksiz çağrı sayısında 283 bin düşüş yaşandığını dile getiren Özdoğan, 2017 yılında 500 binin üzerinde gereksiz çağrının düşürülmesinin hedeflendiğini belirtti. Bu hedefin gerçekleşmesi çalışmaların yoğun bir şeklide devam ettiğini belirten Özdoğan, “Çağrı merkezimize 2017 yılının ilk 3 ayında 598 bin 885 çağrı gelmiş ve bu çağrılardan yüzde 78’inin asılsız ve gereksiz olduğu tespit edilmiştir. 112’ye gelen çağrılarda çağrı merkezimizde görev alan personel tarafından görevleri gereğince belirli bir değerlendirmeden sonra acil yardım hizmeti sağlanıyor. Asılsız çağrılar Müdürlüğümüzün iş yükünü artırmakta ve asıl acil yardım bekleyen vatandaşlarımızın mağduriyetlerine yol açacağı değerlendirilmektedir” diye konuştu.
112 KONUSUNDA BİLGİLENDİRME ÇALIŞMALARI YAKIN ZAMANDA BAŞLIYOR
112 Acil Çağrı Merkezi’ne yapılan asılsız ve gereksiz ihbarların önüne geçmek için gerekli tanıtım çalışmaları yapacaklarını söyleyen Serhat Özdoğan, havaalanı, yüksek hızlı tren ve tramvay gibi toplu taşıma araçlarında bu tür çalışmaların yapılacağını söyledi. Kamu hastanelerinin bekleme salonları, hastane girişleri, resepsiyon ve ortak kullanım alanlarında bulunan dijital ekranlardan ve reklam tabelalarından da faydalanacaklarını anlatan Özdoğan, “Kullanılacak tanıtım ve bilgilendirme afişleri ve yerel radyolarda kamu spotu çalışmalarımız tamamlanma aşamasında. Acil yardım bekleyen vatandaşlarımızın yanında olabilmek için saniyelerin ne derece önemli olduğunun bilincindeyiz. Çağrı merkezi çalışanlarımız bu söylediğim konularda yeteri kadar bilgili ve donanıma sahip. Vatandaşlarımızın da 112’yi amacına uygun kullanmaları ve acil bir durumda adreslerini tam olarak vermeleri halinde acil yardım hizmetinin en kısa sürede kendilerine ulaşacağını bilinmesi gerekiyor. Her gereksiz çağrının bir acil çağrıyı engellemesinden kaynaklanan mağduriyetler yaşanabileceği göz önüne alınarak, empatik davranış geliştirmemiz gerekiyor. Vatandaşımıza 112’nin taşıdığı hayati önemi bilmeleri, farkında olmaları ve gereksiz çağrılarla iş yükümüzü arttırmamalarının önemli olduğunu söyleme istiyorum” diyerek sözlerine son verdi.(Mustafa KARAKAYA)
İlginizi Çekebilir