Konya
17 Eylül, 2024, Salı
  • DOLAR
    34.06
  • EURO
    37.74
  • ALTIN
    2730.4
  • BIST
    9833.22
  • BTC
    57646.840$

18 MADDE NE GETİRİYOR?-4

18 MADDE NE GETİRİYOR?-4
Anayasa Mahkemesi üyelerinin Partili Cumhurbaşkanı tarafından atanması ile ilgili Konya Baro Başkanı Mustafa Aladağ, “Anayasamızın 9. Maddesi’nde yapılan değişiklik ile yargı, hem tarafsız hem de bağımsız bir yapıya sahip. Anayasa Mahkemesi üyeliğine, Cumhurbaşkanı tarafından atansalar dahi yargıya ve yargı mensuplarına duyulması zorunlu güven ilkesi gereği, seçileceklerin bağımsızlık ve tarafsızlığından hiç kimsenin şüphesi olmaması gerekir” dedi
erzurum escort

14. MADDE

Değiştirilmesi teklif edilen ve vatandaşın oyuna sunulan maddelerden 14. Madde şu şekilde halka sunuluyor:  “Madde 119- Cumhurbaşkanı, savaş hali, savaşı gerektirecek bir durumun baş göstermesi, seferberlik, ayaklanma vatan veya Cumhuriyete karşı kuvvetli ve eylemli bir kalkışma, ülkenin ve milletin bölünmezliğini içten veya dıştan tehlikeye düşüren şiddet hareketlerinin yaygınlaşması, anayasal düzeni veya temel hak ve hürriyetleri ortadan kaldırmaya yönelik yaygın şiddet hareketlerinin ortaya çıkması, şiddet olayları nedeniyle kamu düzeninin ciddi şekilde bozulması, tabii afet veya tehlikeli salgın hastalık ya da ağır ekonomik bunalımın ortaya çıkması hallerinde yurdun tamamında veya bir bölgesinde, süresi altı ayı geçmemek üzere olağanüstü hal ilân edebilir.”

“Olağanüstü hal ilanı kararı verildiği gün Resmi Gazetede yayımlanır ve aynı gün Türkiye Büyük Millet Meclisinin onayına sunulur.”

“Türkiye Büyük Millet Meclisi tatilde ise derhal toplantıya çağırılır; Meclis gerekli gördüğü takdirde olağanüstü halin süresini kısaltabilir, uzatabilir veya olağanüstü hali kaldırabilir.”

“Cumhurbaşkanının talebiyle Türkiye Büyük Millet Meclisi her defasında dört ayı geçmemek üzere süreyi uzatabilir. Savaş hallerinde bu dört aylık süre aranmaz.”

“Olağanüstü hallerde vatandaşlar için getirilecek para, mal ve çalışma yükümlülükleri ile 15 inci maddedeki ilkeler doğrultusunda temel hak ve hürriyetlerin nasıl sınırlanacağı veya geçici olarak durdurulacağı, hangi hükümlerin uygulanacağı ve işlemlerin nasıl yürütüleceği kanunla düzenlenir.

Olağanüstü hallerde Cumhurbaşkanı, olağanüstü halin gerekli kıldığı konularda, 104 üncü maddenin onyedinci fıkrasının ikinci cümlesinde belirtilen sınırlamalara tabi olmaksızın Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarabilir. Kanun hükmündeki bu kararnameler Resmi Gazetede yayımlanır, aynı gün Meclis onayına sunulur.”

“Savaş ve mücbir sebeplerle Türkiye Büyük Millet Meclisinin toplanamaması hariç olmak üzere; olağanüstü hal sırasında çıkarılan Cumhurbaşkanlığı kararnameleri üç ay içerisinde Türkiye Büyük Millet Meclisinde görüşülür ve karara bağlanır. Aksi halde olağanüstü hallerde çıkarılan Cumhurbaşkanlığı kararnamesi kendiliğinden yürürlükten kalkar.”

Olağanüstü Hal yönetimi başlıklı 119.madde de, Cumhurbaşkanı’nın özetle, savaş, ayaklanma, yaygın şiddet hareketlerinin varlığı halinde 6 ayı geçmemek üzere Olağanüstü Hal ilan edebileceğinin düzenlendiğini aktaran Aladağ, “Cumhurbaşkanı tek başına aldığı olağanüstü hal kararı, yeni düzenleme ile CB tarafından işbu madde hükümleri gereği derhal toplantıya çağrılan TBMM tarafından süresi kısaltılabilir, uzatılabilir veya kaldırılabilir. Olağanüstü hallerde, olağanüstü hallerin gerekli kıldığı konularda her hangi bir sınırlamaya tabi olmaksızın kararname çıkarabileceği, savaş ve mücbir sebepler hariç OHAL’de çıkarılan kararnamelerin 3 ay içerisinde TBMM de görüşülüp karara bağlanacağı aksi halde yürürlükten kalkacağı düzenleniyor. OHAL’de çıkartılan Cumhurbaşkanlığı kararnamelerine karşı Anayasamızın 148.maddesine göre yargı yolu kapalıdır” şeklinde konuştu.

15. MADDE

Değiştirilmesi teklif edilen ve vatandaşın oyuna sunulan maddelerden 15. Madde şu şekilde halka sunuluyor:  “Madde 142 – Mahkemelerin kuruluşu, görev ve yetkileri, işleyişi ve yargılama usulleri kanunla düzenlenir. Disiplin mahkemeleri dışında askeri mahkemeler kurulamaz. Ancak, savaş halinde asker kişilerin görevleri ile ilgili olarak işledikleri suçlara ait davalara bakmakla görevli askeri mahkemeler kurulabilir.”

Mahkemelerin kuruluşu başlıklı 142. Maddeye eklenen paragrafla Askeri Mahkemelerin yürürlükten kaldırıldığını açıklayan Başkan Aladağ, “Düzenlemeye paralel olarak anayasamızın 145. Maddesi’nde düzenlenen Askeri Yargı, 156. Maddesi’nde düzenlenen Askeri Yargıtay, 157. Maddesi’nde düzenlenen Askeri Yüksek İdare Mahkemeleri mülga(kapatılan) ediliyor. Ancak, 1930 tarihinde yürürlüğe giren 1632 sayılı Askeri Ceza Kanunu ve 1972 tarihinde yürürlüğe giren 1602 Sayılı Askeri Yüksek İdare Mahkemeleri Kanunları halen yürürlükte ve 142. Madde de yapılan değişiklik üzerine bu kanunlarda da bir düzenlemeye gidileceğini düşünüyorum” dedi.

16. MADDE

Değiştirilmesi teklif edilen ve vatandaşın oyuna sunulan maddelerden 16. Madde şu şekilde halka sunuluyor:  “Madde 146 -Anayasa Mahkemesi onbeş üyeden kurulur.”

“Türkiye Büyük Millet Meclisi; iki üyeyi Sayıştay Genel Kurulunun kendi başkan ve üyeleri arasından, her boş yer için gösterecekleri üçer aday içinden, bir üyeyi ise baro başkanlarının serbest avukatlar arasından gösterecekleri üç aday içinden yapacağı gizli oylamayla seçer. Türkiye Büyük Millet Meclisinde yapılacak bu seçimde, her boş üyelik için ilk oylamada üye tam sayısının üçte iki ve ikinci oylamada üye tam sayısının salt çoğunluğu aranır. İkinci oylamada salt çoğunluk sağlanamazsa, bu oylamada en çok oy alan iki aday için üçüncü oylama yapılır; üçüncü oylamada en fazla oy alan aday üye seçilmiş olur.”

“Cumhurbaşkanı; üç üyeyi Yargıtay, iki üyeyi Danıştay genel kurullarınca kendi başkan ve üyeleri arasından her boş yer için gösterecekleri üçer aday içinden; en az ikisi hukukçu olmak üzere üç üyeyi Yükseköğretim Kurulunun kendi üyesi olmayan yükseköğretim kurumlarının hukuk, iktisat ve siyasal bilimler dallarında görev yapan öğretim üyeleri arasından göstereceği üçer aday içinden; dört üyeyi üst kademe yöneticileri, serbest avukatlar, birinci sınıf hâkim ve savcılar ile en az beş yıl raportörlük yapmış Anayasa Mahkemesi raportörleri arasından seçer.”

“Yargıtay, Danıştay ve Sayıştay genel kurulları ile Yükseköğretim Kurulundan Anayasa Mahkemesi üyeliğine aday göstermek için yapılacak seçimlerde, her boş üyelik için, (…) (1) en fazla oy alan üç kişi aday gösterilmiş sayılır. Baro başkanlarının serbest avukatlar arasından gösterecekleri üç aday için yapılacak seçimde (…) (1) en fazla oy alan üç kişi aday gösterilmiş sayılır.”

Değişiklik teklifinde 146. Madde’nin Anayasa mahkemesinin kuruluşunu düzenlediğini dile getiren Aladağ, “Anayasa Mahkemesi üye sayısı 17‘den, 15‘e düşürülüyor. Önceki düzenleme de Askeri Yargıtay ve Askeri Yüksek İdare Mahkemesi’nden gelen birer üye bulunmaktaydı. Bu mahkemelerin kapatılması ile sayı 17‘den, 15‘e düşürülmüş durumda. 15 üyenin 3‘nün TBMM, 12‘sinin ise Cumhurbaşkanı tarafından madde metninde ayrıntılı düzenlenen niteliklere sahip adaylar arasından seçileceği düzenleniyor. Bu düzenlemeye karşı getirilen eleştiri, özellikle Cumhurbaşkanı’nın Yüce Divana sevki halinde, kendi seçtiği Anayasa Mahkemesi üyelerinin tarafsız ve bağımsızlıklarını muhafaza edip edemeyecekleri noktasında.  Özellikle Sayıştay, Yargıtay, Danıştay üyeleri arasından seçilecek üyeler mesleklerinde 20 aşmış kıdeme sahip, Yüksek Yargı Hâkimliği görevini ifa eden, liyakat sahibi kişilerdir. Anayasamızın 9. Maddesi’nde yapılan değişiklik ile yargı, hem tarafsız hem de bağımsız bir yapıya sahip. Anayasa Mahkemesi üyeliğine, Cumhurbaşkanı tarafından atansalar dahi yargıya ve yargı mensuplarına duyulması zorunlu güven ilkesi gereği, seçileceklerin bağımsızlık ve tarafsızlığından hiç kimsenin şüphesi olmaması gerekir. Fedaral, başkanlık, parlementer sistem ile yönetilen birçok ülkede benzer uygulama mevcut, Fransa ve ABD örneklerinde olduğu gibi” sözlerini kullandı.

17. MADDE

Değiştirilmesi teklif edilen ve vatandaşın oyuna sunulan maddelerden 17. Madde şu şekilde halka sunuluyor: “Madde 159 – (Değişik: 7/5/2010-5982/22 md.) (1) Hâkimler ve Savcılar Kurulu, mahkemelerin bağımsızlığı ve hâkimlik teminatı esaslarına göre kurulur ve görev yapar.”

"Hâkimler ve Savcılar Kurulu on üç üyeden oluşur; iki daire hâlinde çalışır.”

“Kurulun Başkanı Adalet Bakanıdır. Adalet Bakanlığı Müsteşarı Kurulun tabii üyesidir. Kurulun, üç üyesi birinci sınıf olup, birinci sınıfa ayrılmayı gerektiren nitelikleri yitirmemiş adli yargı hâkim ve savcıları arasından, bir üyesi birinci sınıf olup, birinci sınıfa ayrılmayı gerektiren nitelikleri yitirmemiş idari yargı hâkim ve savcıları arasından Cumhurbaşkanınca; üç üyesi Yargıtay üyeleri, bir üyesi Danıştay üyeleri, üç üyesi nitelikleri kanunda belirtilen yükseköğretim kurumlarının hukuk dallarında görev yapan öğretim üyeleri ile avukatlar arasından Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından seçilir. Öğretim üyeleri ile avukatlar arasında n seçilen üyelerden, en az birinin öğretim üyesi ve en az birinin de avukat olması zorunludur. Kurulun Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından seçilecek üyeliklerine ilişkin başvurular, Meclis Başkanlığına yapılır. Başkanlık, başvuruları Anayasa ve Adalet Komisyonları Üyelerinden Kurulu Karma Komisyona gönderir. Komisyon her bir üyelik için üç adayı, üye tam sayısının üçte iki çoğunluğuyla belirler. Birinci oylamada aday belirleme işleminin sonuçlandırılamaması hâlinde ikinci oylamada üye tam sayısının beşte üç çoğunluğu aranır. Bu oylamada da aday belirlenemediği takdirde her bir üyelik için en çok oyu alan iki aday arasında ad çekme usulü ile aday belirleme işlemi tamamlanır. Türkiye Büyük Millet Meclisi, Komisyon tarafından belirlenen adaylar arasından, her bir üye için ayrı ayrı gizli oyla seçim yapar. Birinci oylamada üye tamsayısının üçte iki çoğunluğu; bu oylamada seçimin sonuçlandırılamaması hâlinde, ikinci oylamada üye tam sayısının beşte üç çoğunluğu aranır. İkinci oylamada da üye seçilemediği takdirde en çok oyu alan iki aday arasında ad çekme usulü ile üye seçimi tamamlanır.”

“Üyeler dört yıl için seçilir. Süresi biten üyeler bir kez daha seçilebilir.”

“Kurul üyeliği seçimi, üyelerin görev süresinin dolmasından önceki otuz gün içinde yapılır. Seçilen üyelerin görev süreleri dolmadan Kurul üyeliğinin boşalması durumunda, boşalmayı takip eden otuz gün içinde, yeni üyelerin seçimi yapılır.”

“Kurulun, Adalet Bakanı ile Adalet Bakanlığı Müsteşarı dışındaki asıl üyeleri, görevlerinin devamı süresince; kanunda belirlenenler dışında başka bir görev alamazlar veya Kurul tarafından başka bir göreve atanamaz ve seçilemezler.”

Kurulun yönetimi ve temsili Kurul Başkanına aittir. Kurul Başkanı dairelerin çalışmalarına katılamaz. “Kurul, kendi üyeleri arasından daire başkanlarını ve daire başkanlarından birini de başkanvekili olarak seçer. Başkan, yetkilerinden bir kısmını başkanvekiline devredebilir.”    

“Kurul, adlî ve idarî yargı hâkim ve savcılarını mesleğe kabul etme, atama ve nakletme, geçici yetki verme, yükselme ve birinci sınıfa ayırma, kadro dağıtma, meslekte kalmaları uygun görülmeyenler hakkında karar verme, disiplin cezası verme, görevden uzaklaştırma işlemlerini yapar; Adalet Bakanlığının, bir mahkemenin kaldırılması veya yargı çevresinin değiştirilmesi konusundaki tekliflerini karara bağlar; ayrıca, Anayasa ve kanunlarla verilen diğer görevleri yerine getirir.”

“Hâkim ve savcıların görevlerini; kanun, yönetmeliklere ve genelgelere (hâkimler için idarî nitelikteki genelgelere) uygun olarak yapıp yapmadıklarını denetleme; görevlerinden dolayı veya görevleri sırasında suç işleyip işlemediklerini, hal ve eylemlerinin sıfat ve görevleri icaplarına uyup uymadığını araştırma ve gerektiğinde haklarında inceleme ve soruşturma işlemleri, ilgili dairenin teklifi ve Hâkimler ve Savcılar Kurulu Başkanının oluru ile Kurul müfettişlerine yaptırılır. Soruşturma ve inceleme işlemleri, hakkında soruşturma ve inceleme yapılacak olandan daha kıdemli hâkim veya savcı eliyle de yaptırılabilir.”

“Kurulun meslekten çıkarma cezasına ilişkin olanlar dışındaki kararlarına karşı yargı mercilerine başvurulamaz.”

“Kurula bağlı Genel Sekreterlik kurulur. Genel Sekreter, birinci sınıf hâkim ve savcılardan Kurulun teklif ettiği üç aday arasından Kurul Başkanı tarafından atanır. Kurul müfettişleri ile Kurulda geçici veya sürekli olarak çalıştırılacak hâkim ve savcıları, muvafakatlerini alarak atama yetkisi Kurula aittir.”

“Adalet Bakanlığının merkez, bağlı ve ilgili kuruluşlarında geçici veya sürekli olarak çalıştırılacak hâkim ve savcılar ile adalet müfettişlerini ve hâkim ve savcı mesleğinden olan iç denetçileri, muvafakatlerini alarak atama yetkisi Adalet Bakanına aittir.”

“Kurul üyelerinin seçimi, dairelerin oluşumu ve işbölümü, Kurulun ve dairelerin görevleri, toplantı ve karar yeter sayıları, çalışma usul ve esasları, dairelerin karar ve işlemlerine karşı yapılacak itirazlar ve bunların incelenmesi usulü ile Genel Sekreterliğin kuruluş ve görevleri kanunla düzenlenir.”

Değiştirilmesi düşünülen 18 Maddeden Hâkimler ve Savcılar Kurulu ile alakalı madde bir bakanlığın kesin olarak kurulacağını belirtiyor. Partili Cumhurbaşkanlığı Sistemi kabul edilirse, Cumhurbaşkanı kendisine istediği kadar yardımcı ve bakan atayabilecek. Ancak bugüne kadar ki hiçbir açıklamada hangi bakanlıkların kurulacağına dair hiçbir şey bahsedilmedi. Maddelerde düzenleme yapılırken Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Başkanı’nın Adalet Bakanı, Adalet Bakanı Müsteşarı da Kurulun tabi üyesi olduğu hüküm korundu. Eğer 18 madde kabul edilirse bu hüküm de yürürlükte devam edecek ve Adalet Bakanlığı makamı devam edecek.

Anayasa’da değiştirilmek istenen 159. Maddesinin konu başlığının Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu olduğunu ve yeni düzenleme ile bu ismin Hâkimler Savcılar Kurulu olduğunu aktaran Baro Başkanı Aladağ, “Burada vatandaşımızın aklına ‘Yüksek’ ifadesinin neden madde metninden çıkartıldığı sorusu gelebilir. Kanun koyucunun ve Meclis’in ana gayesinin şu olduğu kanaatindeyim, malum değiştirilmesi teklif edilen 18 maddenin ilk maddesinde yargının bağımsızlık ve tarafsızlık ilkesinden bahsetmiştik. Burada da hâkimler ve savcıların hiyerarşi ve kuvvet ayrılığı gereği bağımsız olduğunu ifade ettik. Bu nedenle mahkemelerin bağımsızlık ve hâkimlik teminatı esasları üzerinde değerlendirme yapacak olursak yüksek ifadesinin gerekli olmadığı görüldü. Hiyerarşiden bahsedildi, hâkimler ve savcıların üzerinde bir kurul veya bir yapı olamaz anlamında yüksek ifadesi çıkarıldı. Yeni adıyla Hâkimler Savcılar Kurulu oldu. Peki, değişiklik ne getiriyor? Eski düzenlemede Hâkimler Savcılar Kurulu 22 asıl üyeden oluşuyordu, şimdi daha sadeleşti ve sayı düşürüldü. Şuan düzenleme kabul edilirse 13 üyeden oluşacak. Burada şu şekilde eleştiriler getiriliyor. Kurul ne şekilde teşekkül ediyor? Kurul’un Adalet Bakanı ve müsteşarı doğal üyesidir. Toplam 4 üyeyi Cumhurbaşkanı, 3 üyeyi Yargıtay, 1 üye Danıştay, 3 üyede öğretim üyesi avukatlardan oluşacak ve Türkiye Büyük Millet Meclisi seçecek. Burada getirilen eleştiri Partili Cumhurbaşkanı ile Meclis’in aynı partiden olması halinde bağımsız ve tarafsız olması gereken yargının, tarafsız ve bağımsızlık ilkesine gölge düşürüleceği noktası. Anayasa Mahkemesi ile ilgili madde de bahsettiğimiz gibi yargıya olan güvenin azaldığını hepimiz izledik. Doğru mudur? Doğrudur. Peki, yargıya güven neden azaldı? Malum yapıyla(FETÖ) olan mücadelede bunu çok net gördük. Malum yapının ele geçirdiği, teşkilatlandığı kurumların başında da yargı camiası geliyor. Malum yapı nedeniyle yargı zarar gördü ve halende ilgili kurumlarımız bu yapıyla mücadeleye devam ediyor. Ben burada hassasiyetle söylemek istediğim, seçilecek üyelerin hükümetin veya seçilecek Cumhurbaşkanı’nın etkisi altında kalacağına katılmıyorum. Yargıya güven, itibarın yeniden iadesi, tarafsızlık ve bağımsızlık dedik. Seçilecek üyelerin niteliklerine bakıldığı zaman bunların tamamı Danıştay ve Yargıtay’da üyelik yapmış, birinci sınıfa ayrılmış hâkim ve savcılar. Neden birinci sınıf ifadesini özellikle kullanıyorum? Birinci sınıf olabilmek için ortalama 15 yıllık süreyi tamamlamak gerekiyor. Yeni düzenlemeye göre Danıştay ve Yargıtay’da görev yapabilmek için en az 17 yıl aktif olarak hâkim veya savcılık görevini icra etmiş olmanız gerekiyor. Bunu sadece süre olarak icra etmeniz yeterli değil, bunu nitelikli ve başarılı bir şekilde icra etmeniz gerekiyor. Dolayısıyla bu insanların bağımsızlık ve tarafsızlığına leke getirilir, bunlar etki altında kalır, düşüncesini bir kenara bırakalım. Tüm kurumlarımızda olduğu gibi hâkim ve savcılarımıza da sahip çıkalım. Bağımsızlık ve tarafsızlıklarına gölge düşürecek beyan ve açıklamalardan uzak duralım derim” şeklinde konuştu. Hâkimler ve Savcılar Kurulu’na seçilecek kişilerin süreleri konusunda önceki düzenlemeye paralel bir düzenlemenin getirildiğini ifade eden Başkan Aladağ, seçilecek üyelerin yine 4 yıllığına seçileceğini ve görevi sona eren üyenin tekrar seçilmesinin mümkün olacağını kaydetti.

18. MADDE

Değiştirilmesi teklif edilen ve vatandaşın oyuna sunulan maddelerden 18. Madde şu şekilde halka sunuluyor: “Madde 161 – Kamu idarelerinin ve kamu iktisadi teşebbüsleri dışındaki kamu tüzel kişilerinin harcamaları yıllık bütçelerle yapılır.”

“Malî yıl başlangıcı ile merkezi yönetim bütçesinin hazırlanması, uygulanması ve kontrolü ile yatırımlar veya bir yıldan fazla sürecek iş ve hizmetler için özel süre ve usuller kanunla düzenlenir. Bütçe kanununa, bütçe ile ilgili hükümler dışında hiçbir hüküm konulamaz.”

“Cumhurbaşkanı bütçe kanun teklifini, malî yılbaşından en az yetmişbeş gün önce, Türkiye Büyük Millet Meclisine sunar. Bütçe teklifi Bütçe Komisyonunda görüşülür. Komisyonun ellibeş gün içinde kabul edeceği metin Genci Kurulda görüşülür ve mali yılbaşına kadar karara bağlanır.”

“Bütçe kanununun süresinde yürürlüğe konulamaması halinde, geçici bütçe kanunu çıkarılır.Geçici bütçe kanununun da çıkarılamaması durumunda, yeni bütçe kanunu kabul edilinceye kadar bir önceki yılın bütçesi yeniden değerleme oranına göre artırılarak uygulanır.”

“Türkiye Büyük. Millet Meclisi üyeleri, Genel Kurulda kamu idare bütçeleri hakkında düşüncelerini her bütçenin görüşülmesi sırasında açıklarlar, gider artırıcı veya gelirleri azaltıcı önerilerde bulunamazlar.

Genel Kurulda kamu idare bütçeleri ile değişiklik önergeleri, üzerinde ayrıca görüşme yapılmaksızın okunur ve oylanır.”

“Merkezî yönetim bütçesiyle verilen ödenek, harcanabilecek tutarın sınırını gösterir. Harcanabilecek tutarın Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile aşılabileceğine dair bütçe kanununa hüküm konulamaz.

Carî yıl bütçesindeki ödenek artışını öngören değişiklik teklifleri ile cari ve izleyen yılların bütçelerine malî yük getiren tekliflerde, öngörülen giderleri karşılayabilecek mali kaynak gösterilmesi zorunludur.

Merkezî yönetim kesinhesap kanunu teklifi, ilgili olduğu mali yılın sonundan başlayarak en geç altı ay sonra Cumhurbaşkanı tarafından Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulur. Sayıştay genel uygunluk bildirimini, ilişkin olduğu kesinhesap kanun teklifinin verilmesinden başlayarak en geç yetmişbeş gün içinde Meclise sunar.”

“Kesinhesap kanunu teklifi ve genel uygunluk bildiriminin Türkiye Büyük Millet Meclisine verilmiş olması, ilgili yıla ait Sayıştayca sonuçlandırılamamış denetim ve hesap yargılamasını önlemez ve bunların karara bağlandığı anlamına gelmez.”

“Kesinhesap kanunu teklifi, yeni yıl bütçe kanunu teklifiyle birlikte görüşülür ve karara bağlanır.”

16 Nisan’da oylanacak 18 maddenin son maddesi olan bütçe konusunda değerlendirme de bulunan Aladağ, “Anayasamızın 161. Maddesinde düzenlenen bütçe konusu değişikliği oylanacak son maddeye geldik. Bütçe konusundaki değişiklik biraz daha ayrıntılı ve düzenlemede çok teknik hususlar var. Söylenecek olan şu: Meclis tarafından Cumhurbaşkanınca önerilen bütçe teklifinin, geçmediği takdirde bir önceki yılın bütçesi değerlendirme oranları eklenerek devam edeceği noktası düzenleniyor. Burada şu eleştiriler getiriliyor. ‘Cumhurbaşkanı tek başına bir bütçeyi oluşturabilir.’ Ancak bu değişikliklerin doğasına baktığınız anda değişiklik kabul edilirse yürütmenin başı artık seçilmiş Partili Cumhurbaşkanı. Pek tabidir ki Yürütme’de ancak bir bütçe ile mümkün. İdeal bir Yürütme’nin de olabilmesi için Cumhurbaşkanı’na bütçe konusunda yetki verilmesinden olağan hiçbir husus olamaz” diye konuşarak sözlerine son verdi.(Mustafa KARAKAYA)

Videolar için YouTube kanalımıza abone olmayı unutmayın!


  • 0
    SEVDİM
  • 0
    ALKIŞ
  • 0
    KOMİK
  • 0
    İNANILMAZ
  • 0
    ÜZGÜN
  • 0
    KIZGIN

Yorum Yazın

E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar ile işaretlenmişdir.

Başka haber bulunmuyor!

tokyobet-tokyobet-nerobet-tokyobet-goldenbahis-tokyobet-levabet-ngsbahis-ngsbahis-goldenbahis-ngsbahis-levabet-levabet-goldenbahis-ngsbahis-ngsbahis-tokyobet-nerobet-ngsbahis-levabet-levabet-goldenbahis-ilelebet-betibom-ajaxbet-trendbet-anadolucasino-heybet-paribahis-aresbet-Deneme bonusu veren siteler-Deneme bonusu veren siteler-Deneme bonusu veren siteler-Deneme bonusu veren siteler-Deneme bonusu veren siteler-Deneme bonusu veren siteler-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-tokyobet-tokyobet-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-nerobet-pusulabet-piabet-pusulabet-masterbetting-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-pusulabet-pusulabet-masterbetting-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-masterbetting-masterbetting-masterbetting-pusulabet-pusulabet-pusulabet-casibom-aresbet-tokyobet-tokyobet-orisbet-orisbet-orisbet-orisbet-orisbet-orisbet-orisbet-orisbet-orisbet-g�venilir casino siteleri-aresbet-