Türk Tarih Kurumu (TTK), çoğunluğu Sultan Abdülhamid döneminde yapılan ve İstanbul'un iki yakasını bir araya getiren köprü, tüp geçit, teleferiğin yanı sıra, Miniatürk, Gezi Parkı gibi şehir imar projelerin de aralarında bulunduğu 40 kadar projeyi tarihin tozlu raflarından gün ışığına çıkaracak.
"Osmanlı'nın Yitik Projeleri" adıyla hayata geçirilen 13 bölümlük belgeselle, Osmanlı Devleti'nin son dönemindeki imar projeleri arÅŸiv fotoÄŸraf ve görüntülerinin yanı sıra, belgeler, çizimler, modeller ve 3 boyutlu animasyonlarla desteklenecek. TTK BaÅŸkanı Metin Hülagü, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Osmanlı coÄŸrafyasının hakimiyet alanında çeÅŸitli projelerin planlandığını ancak bir ÅŸekilde bunların gerçekleÅŸtirilemediÄŸine iÅŸaret ederek, "Belgeselle Osmanlı'nın teknolojiyi yakından takip ettiÄŸini hatta o dönemde bile köprü, tünel, metro yaptırma giriÅŸiminde bulunduklarını fakat bunların bir ÅŸekilde gerçekleÅŸtirilemediÄŸini hatırlatmak istedik" dedi. AraÅŸtırmaları neticesinde çoÄŸu Sultan 2. Abdülhamid Han dönemine ait 40 civarında proje tespit ettiklerini belirten Hülagü, daha o zamanlarda bile tekniÄŸe, teknolojiye, köprüye, metroya, tüpgeçite önem verildiÄŸini belirtti. GeçmiÅŸ projeler geleceÄŸe ışık tutacak Hülagü, tarihte düÅŸünülen ama yapılamayan projeleri belgeselleÅŸtirecekleri çalışmayla ilgili, "Böylece hem geçmiÅŸimizi hatırlamış olacağız, hem tarihimizdeki yöneticilerin ufkunu, onların ülke için yapmak istediklerini ortaya koyacağız. Batıya açık mıydı, kapalı mıydı? Teknolojiyle münasebetleri nasıldı? Halkın refahını düÅŸünüyorlar mıydı, yoksa Saray'da mı oturuyorlardı, bunları ortaya koyacağız. Hem de bu projelerle eÄŸer bugün bir deÄŸer ifade ediyorsa, yapılmaları için ışık tutmuÅŸ olacağız" diye konuÅŸtu. Metro, tüp geçit, üçüncü köprü gibi projelerin yakın zamanda tartışma yarattığını ancak bunların artık hayata geçirildiÄŸini ifade eden Hülagü, dünyanın ikinci metrosunun 1860'lı yıllarda yapılan Karaköy-Galata hattının olduÄŸunu anımsatarak, Osmanlı'da yerli ve yabancı mühendislerce projelendirilmiÅŸ çeÅŸitli metro tasarımlarının bulunduÄŸunu kaydetti. Hülagü, Osmanlı'da ÅŸehir içi ulaşımı kolaylaÅŸtıracak tasarıların yanı sıra ÅŸehir imar projelerine de önem verildiÄŸini belirterek, bunların arasında Sultan Abdülhamit döneminde Osmanlı'nın lehine biten Yunan harbinin ardından anıt dikilmesi projesini, temaÅŸa alanlarından Münif PaÅŸa'nın Minyatürk'ünü, Gezi Parkı'nı, Ahmet Rıfkı Bey'in Panorama Tarih Müzesi'ni sıraladı. ''Osmanlı'nın yitik projeleri" TTK'nın belgeselleÅŸtireceÄŸi "Osmanlı'nın Yitik Projeleri" ise ÅŸunlar: "Cisr-i Enbub-i den Tüp Geçit'e, BoÄŸaz Köprüsüsü Tasarıları- F. Arnodin’in Cisr-i Hamidi ve Çevre Yolu Projesi, Metro Tasarıları- Gavand, Bagos Efendi, Namık PaÅŸazade Tahir Bey, Hollzman, Lacey Sillar'ın projeleri, Füniküler Tasarıları- Osman Hamdi Bey, Mösyö Kirbis, Abdullah Bin Ä°yad ve diÄŸer Füniküler tasarıları, Haliç ve Galata Köprüsü Tasarıları- Da Vinci, Antoine Corenti, Möstö Pierre, 1902 Fransız, D'Aranco, Antoine Bouvard teklifleri, Åžehir Ä°mar Projeleri- Antoine Bouvard, Hipodrom, Beyazıt, Yeni Cami Tasarıları, Aurige'in Galata-Süleymani'ye Asma Köprüsü, Gavand'ın Yeni Åžehir Tasarısı, D'aranco’nun Sanayi Sergisi Projesi ve Yunan Harbi Zafer Anıtı Projesi, Münif PaÅŸa’nın MiniaTürk Projesi,Yıldız Gezi Parkı ve DiÄŸer Büyük TemaÅŸa Alanları Projeleri, Ahmed Rıfkı Bey’in Panorama Tarih Müzesi Projesi, Tahtaciyan’ın Galata Kulesi Projesi, Sarkis Balyan’ın Adalar Köprüsü Projesi, Kanal Projeleri- Don-Volga, SuveyÅŸ, Tuna-Karadeniz, Piyale PaÅŸa-Haliç, Körfez-Sabanca-Karadeniz, Haliç-Karadeniz Kanal Projeleri, Irmak ve Sulama Projeleri- Konya, Kızılırmak, Gediz, Sakarya, Fırat-Dicle Sulama Kanalı Projeleri ve Haremenyn Projeleri (Deniz Suyundan Ä°çilebilir Su Elde Etme Projesi) Akdeniz-Lut Gölü-Akabe Körfezi Kanalı, Gemi Taşımacılığına Mahsus Demiryolu Projesi.".
Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.