KONYA KUZEYE BÃœYÃœYOR
Konya gelişen şehircilik anlayışıyla adından sık sık söz ettiriyor. Özellikle Selçuklu bölgesine gitmeye başlayan yatırımlar Konya’nın kuzey istikametinde büyüdüğünün en büyük göstergesi olarak kabul ediliyor
Konya Postası, vatandaÅŸlar için Konya’nın ÅŸehir planlaması konusunda kat ettiÄŸi mesafeler ve yapılan yatırımları deÄŸerlendirdi. Konya’nın ÅŸehir planlamasında neler var, neler yapıldı ve yapılan iÅŸlerin deÄŸerlendirmesini Konya Åžehir Planlamacıları Odası BaÅŸkanı Münir Günay ile konuÅŸtuk.
KUZEY Ä°STÄ°KAMETÄ°NDE BÜYÜYORUZÅžehir planlamaları yapılırken bütüncül ve sosyolojik açıdan planlamaların yapılması gerektiÄŸine dikkati çeken Konya Planlamacılar Odası BaÅŸkanı Münir Günay, Konya’da merkez planlama bölgesi adı altında Karatay, Meram ve Selçuklu ilçeleri bulunurken kısmi olarak da Çumra’nın bu plana dâhil edildiÄŸini aktardı. GeçtiÄŸimiz haftalarda 1/100 bin ölçekli Konya il bütünlüÄŸüne dayanan bir planın onaylandığını ifade eden Günay, “Merkez planlama bölgesi diye bahsedilen bölgeler var. Bunlar Karatay, Meram ve Selçuklu ama artık mesafeden dolayı Çumra da belli ölçekte bu iÅŸin içerisine giriyor. Yakın zamanda bir plan onaylandı, 1/100 bin ölçekli Konya il bütünlüÄŸüyle yapılmış bir plan. Daha sonra 1/25 bin ölçekli nazım plan da Konya’yı bölgelere ayırarak yapıldı. Konya ciddi büyüklükte bir ÅŸehir ve bu planlarla alt bölge planları yapıldı” dedi.
KONYA, 2043’E KADAR HANGÄ° YÖNE GELÄ°ÅžECEK?
Konya’nın kuzeye yönüne doÄŸru geliÅŸtiÄŸini belirten Günay, “Merkez planlama bölgesi için bahsedersek Konya her zamanki eski planlarda varsayılagelen kuzey aksında büyüyor. Bu ne demek? Bu Konya’nın Selçuklu bölgesinde, Ankara ve Ä°stanbul yolu istikametinde geliÅŸiyor demektir. Yapılan ve onaylanan son planlarla bunun bu ÅŸekilde devam edeceÄŸi görülüyor. Çünkü sanayi bölgesinin geliÅŸmesi aynı bölgede devam diyor. Yeni önerilen bir raylı sistem hattı var, sanayide çalışanlar için konut stoku oluÅŸsun hesabıyla planlanan konut bölgeleri var yine o bölgede. Bunlar gösteriyor ki yine kent kuzeye doÄŸru geliÅŸecek ve bunlar zaten 2043 yılı planlarıdır” ÅŸeklinde konuÅŸtu.
ORGANÄ°ZE’YE TRAMVAY VE KONUT GELECEK MÄ°?
GeçtiÄŸimiz yıllarda Konya’nın gündemine oturan ve 2. ve 3. Organize Sanayii’nde çalışan iÅŸçiler için bu sanayilere hem tramvay hem de TOKÄ° ile binalar yapılması konusu tartışılmıştı. Kentin kuzeye doÄŸru büyümesinin bir sebebinin de bu geliÅŸecek proje olabileceÄŸini dile getiren Günay, “Kent kuzeye geliÅŸiyor dediÄŸimiz olayın talebinde bu durum var. Banliyö hattı, TOKÄ° ile birlikte ucuz konut üreterek sanayide çalışacaklara kolaylık saÄŸlanmak isteniyor” diye konuÅŸtu. Üst ölçekli Konya merkezli planlara bakıldığı zaman Konya’nın 4’te 1’ini kapsayacak sanayi alanına ayrıldığının görüleceÄŸini söyleyen BaÅŸkan Günay, “Konya için güzel bir durum. Åžimdiden bunun planlaması yapılıp o planlamaya uygun konut bölgesinin açılarak vatandaÅŸa raylı sistemle desteklenerek yapılması. Ben hep ÅŸunu söylüyorum. Plan yapılırken ilçecilik mantığıyla deÄŸil de bilimsel yaklaşılarak yatırımlar yapılsın” ifadelerini kullandı. TOKÄ° mantığıyla çalışmanın doÄŸru olmadığını belirten Günay, “Sadece Meram veya Selçuklu’da TOKÄ° yok diye TOKÄ° mantığıyla çalışırsak bu iÅŸin sonunu hakikaten alamayız. Bugün 15-16 kilometre mesafeye otobüs gitse, çünkü orada yaÅŸayan insanların özel taşıt sahibi olma imkânı yok. Åžimdi toplu taşıma zarar eder mi, çöp toplanacak zarar eder mi? Eder. Neticesinde kamu zarar ediyor. Alınan bir hatalı kararla belki diÄŸerlerine yansıtıyoruz. Toplu taşıma gibi ve toplu taşımanın da bir maliyeti var. Alternatifi varken böyle bir olaya teÅŸvik etmek her zaman hatalı öyle söyleyeyim” dedi.
‘RESMÄ°N BÜTÜNÜNE BAKILMALI’
Planlamalar yapılırken bütüncül bir bakış açısının sergilenmesi gerektiÄŸine vurgu yapan Günay, üst ölçekli planlamaların bu yüzden var olduÄŸunu ifade etti. BüyükÅŸehir Belediyesi’nin yapmış olduÄŸu 1/100 bin ölçekli çalışmayı çok baÅŸarılı bulduÄŸunu söyledi. Her ilçenin kendisine has özelliklerine göre çalışmaların yapılması gerektiÄŸinin altını çizen Günay, “Üst ölçekli planlar vardır ve planlama yaparken resmin bütününe bakmak lazım. BüyükÅŸehir Belediyesi’nin çalışmasını o yönden önemli buluyorum. 1/100 bin ölçekli çalışmalar ciddi analizler yapılarak yapılan çalışmalar. Her ilçenin kendine has özellikleriyle ÅŸekillenen çalışma olmalı. ÖrneÄŸin Konya’nın güneyi ciddi bir yeÅŸil varlığı ve Antalya’ya yakınlığı var. BeyÅŸehir’in turizm potansiyeli var. Ona göre plan ve kararlar üretmek lazım. Bugün Karapınar bölgesine bakalım dünyanın en büyük güneÅŸ tarlası olacak birkaç enerji yatırımı var. Buna göre planlar ve çalışmalar yapılmalıdır” diye konuÅŸtu. Konya merkeze bakıldığı zaman Meram ilçesinin yeÅŸil varlığı, Karatay ilçesinin Konya’nın tarihinin oluÅŸturduÄŸu ve çevresinde kırsal nüfusu tuttuÄŸu ve Selçuklu’nun da Konya’nın yeni geliÅŸen yüzü olduÄŸunu aktaran Günay, bu bölgelerde bu donelerin baz alınarak çalışmalar yapılması gerektiÄŸini ve bu anlamda BüyükÅŸehir Belediyesini baÅŸarılı bulduÄŸunu ifade etti.
‘BÜYÜK DÖNEL KAVÅžAKLAR HIZI KESSÄ°N DÄ°YE YAPILIYOR’
Konya’da yapılan ve büyüklükleri nedeniyle zaman zaman en fazla eleÅŸtiri konusu olan dönel kavÅŸaklar konusunda açıklamalar yapan BaÅŸkan Münir Günay, “Dönel kavÅŸaklarla konusunda yurt dışına bakıp da orayla bizi bir tutup eleÅŸtirenlere katılmıyorum. Çünkü yurt dışı ile bizim kültürümüz farklı. Bizim insanımız yurt dışındaki bir insanla bir tutulamaz, bizim kültürümüz onlarla bir tutulup eleÅŸtiri yapılıyorsa ben buna karşıyım. Her bölgenin alışagelmiÅŸ durumları vardır. Bunun entegrasyonu yeni yeni oturmaya baÅŸladı. Yıllar oldu belki yapılalı. Ä°nanın ben bu kavÅŸakların hızın kesilmesi yönünde yapıldığını düÅŸünüyorum” dedi. Bu konunun ulaşımcıların ve teknik bir konu olduÄŸuna dikkati çeken Günay, “Kültür oturması da zaman alıyor, neden bu kadar büyük gibi eleÅŸtirisi varsa ulaşımcıların konusu yani teknik anlamda. EÄŸer ışık istemiyorsak bu ÅŸart, dönel kavÅŸak olan yere trafik ışığı koymakta olmaz. Dönel kavÅŸak yapılıyorsa bunu tasarımla çözmek lazım. Tekrar ışıkla durduruyorsak o dönel kavÅŸağın bir anlamı yok” ifadelerini kullandı.
DÜÄžÜN SALONLARI
Konya’da son yıllarda artan düÄŸün salonları konusunda düÄŸün salonlarına olan ihtiyacın arttığını kaydeden Günay, düÄŸün salonları ve fırınlar konusunda BüyükÅŸehir Belediyesi’nin bir çalışması olduÄŸunu söyledi. Günay, “Konya’nın bir gerçeÄŸi düÄŸünler ve Konya’nın pilav kültürü, düÄŸün kültürü var. Belediyenin ciddi bir çalışması var bu otoparklarla ilgili. Çünkü bu tür yerlerde otoparklar sıkıntı oluyor. DüÄŸün salonunun gittiÄŸi yerin çeperinde ciddi rahatsızlık uyandırıyor. DüÄŸün salonu ama etrafında ciddi yatırım yapmış özel mülkü var ama düÄŸün salonu yatırımıyla kiÅŸinin huzuru kaçabiliyor” dedi. BüyükÅŸehir Belediyesi’nin hem fırınlar hem de düÄŸün salonlarını otoparkları konusunda Konya Planlamacılar Odası’ndan bir görüÅŸ istediÄŸini ifade eden BaÅŸkan Günay, “Belediye, geçen hafta bununla ilgili yazı gönderdi, düÄŸün salonlarının ve fırınların seçimiyle ilgili. Otopark ÅŸartları nasıl saÄŸlanır onunla ilgili görüÅŸ alışveriÅŸi yapıyoruz. Çalışma yeni baÅŸladı ve hangi bölgede yer seçimi yapılabilir, otopark ÅŸartları nasıl olmalı gibi çalışma üzerinde yol kat edilecek” ÅŸeklinde konuÅŸtu.
‘SINIRLAR KALDIRILABÄ°LÄ°R’
Konya Postası Gazetesi geçtiÄŸimiz dönemde kamu binalarının halka açılarak kamu ile halkın kaynaÅŸmasını saÄŸlamak için haberler yapmıştı. Yapılan haberler birçok kesimden olumlu tepki alınmıştı. Kamu binalarının duvarlarının yıkılması ve halkın hem iÅŸlerini daha hızlı hem de stres yüklü günlerin sıkıntısı açık alanlarda atması konusunu deÄŸerlendiren BaÅŸkan Günay ÅŸunları kaydetti: “Kamu kurumlarının duvarları eÄŸer yıkılacaksa bunlar niteliklerine göre deÄŸerlendirilmelidir. Mesela Ä°l Emniyet MüdürlüÄŸü’nde bahsediyorsak burası tabi ki korunaklı olmak zorunda. DiÄŸer kamu binaları konusunda halka açık alan olması kabul edilebilir. Bizim mesleÄŸimizin temeli budur ve kamusal alanların korunmasıdır. Kamu yararı gözetilecekse vatandaÅŸa ait alanlar korunmak zorundadır. Belediyelerin de kamu kurumlarının da atıl durumda ya da kent içinde nefes alınacak yer yokken bu bölgelerin kamuya açılması sonuna kadar olmalı” dedi.
Kamu binalarının duvarlarının yıkılması konusunda niteliÄŸin belirleyici olması gerektiÄŸini ifade eden Günay, “Belirli binaların duvarları yıkılabilir. Burada ortak görüÅŸ alınmalı. Fizibilite yapılabilir ve sınırlar kaldırılabilir. ÖrneÄŸin, Vergi Dairesi’nin ön tarafında atıl bir alan halka kazandırılmış oldu. VatandaÅŸa artısı olan her ÅŸey bütün irademizle arkasında durulması gerekiyor ve kamusal alana müdahale ettirmememiz gerekir” ifadelerini kullandı. Günay, bu tür konuların temelinde insan olduÄŸunu hatırlattı.
METRO
Konya’ya yapılması için söz verilen ancak günümüzde herhangi bir somut adımın gerçekleÅŸmediÄŸi metro yapımı ile ilgili Günay ÅŸunları kaydetti ve sözlerine son verdi: “Normalde yapılacak olan metro, mevcut raylı sistemin altında olacaktı. Ama güzergâhı karşıya taşıma durumu var. Mevcut hattın karşısına yer altına alınacak. Ramada Otel, Valilik ek hizmet binası ön tarafından yer altından gitmesi gibi bir durum ÅŸuanda konuÅŸuluyor. Ama tabi bu durum fizibilite aÅŸamasında.”(Mustafa KARAKAYA)
Videolar için YouTube kanalımıza abone olmayı unutmayın!
BUNLARA DA BAKABÄ°LÄ°RSÄ°NÄ°Z
- 0SEVDÄ°M
- 0ALKIÅž
- 0KOMÄ°K
- 0Ä°NANILMAZ
- 0ÃœZGÃœN
- 0KIZGIN
Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.