Konya
15 Kasım, 2024, Cuma
  • DOLAR
    34.06
  • EURO
    37.74
  • ALTIN
    2730.4
  • BIST
    9833.22
  • BTC
    57646.840$

Oruç kefareti hangi durumlarda gerekir?

Oruç kefareti hangi durumlarda gerekir?
Sual: Ramazan günü orucu bozup kefaret gerektirenler ve gerektirmeyenler nelerdir?

 

CEVAPGerektirenler ÅŸunlardır:1- Bilerek yiyip içmek.2- Cinsel iliÅŸkiye girmek.3- Ramazanda, kaza gerektiren bir ÅŸey yaparak orucunu bozanın, aynı ramazanın baÅŸka gününde de bu ÅŸeyi, "nasıl olsa kefaret gerektirmiyor" diye kasten yine yapması.4- Sigara içmek.5- Gıybet, sürme çekmek ve kan aldırmak gibi, orucu bozmadığı iyi bilinen ÅŸeyden sonra, oruç bozuldu sanarak, yiyip içmek.

Ramazan orucunu kasten bozduÄŸu hâlde, kefaret gerektirmeyen bazı hâller:Bir kadın, orucunu kasten bozsa, sonra o gün iftardan önce hayz olsa kefaret gerekmez. (Tahtâvî)

Orucunu kasten bozduktan sonra, o gün bayılana veya oruç tutamayacak kadar hastalanana kefaret gerekmez. (Hindiyye, Kadıhan)

Ciddi bir tehditle orucu bozdurulan kimseye kefaret gerekmez. (Kadıhan)

Susuzluktan hastalanacak veya ölebilecek durumda olan kimse, orucu bozup, kaza edebilir. Kefaret gerekmez. (Redd-ül-muhtar)

Niyetli orucu sefere çıkınca bozmak günahtır, ama günah iÅŸlese de, seferde bozduÄŸu için kefaret gerekmez. (Cevhere)

Ağız dolusu kusan veya ihtilam olan kimse, orucum bozuldu sanarak yiyip içerse kefaret gerekmez. (Redd-ül-muhtar)

Ä°ÄŸne olduktan sonra yiyip içse, kefaret gerekmediÄŸi gibi, kâğıt, taÅŸ, pamuk, ot, piÅŸmemiÅŸ pirinç gibi ilaç ve gıda olmayan ÅŸeyi kasten yutmak da kefaret gerektirmez. (Nimet-i Ä°slam)

Daha imsak vaktine vakit var sanarak veya güneÅŸ battı diye yiyip içenin orucu bozulur, kefaret gerekmez. (M. Zühdiyye)

Åžâfiî'de, iliÅŸkide bulunan erkeÄŸe kefaret gerekir, hanımına kefaret gerekmez. (Tuhfe)

Ramazan ayı dışında, ne sebeple oruç bozulursa bozulsun kefaret gerekmez.

Sual: Oruç kefareti var mıdır?CEVAPElbette vardır. Geceden niyetli orucunu, kasten bozana kefaret lazım geldiÄŸi din kitaplarının hepsinde yazılıdır. Kütüb-i sitte isimli meÅŸhur altı hadis kitabından Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi ve Nesai'de mevcuttur. En kıymetli bu beÅŸ hadis kitabına inanmayan eÄŸer misyoner deÄŸilse cahil veya hain biridir. Hazret-i Ebu Hüreyre'nin rivayet ettiÄŸi hadis-i ÅŸerif ÅŸöyledir:Bir kimse, Peygamber efendimize gelerek, (Helak oldum ya Resulallah) dedi. Peygamber efendimiz, ne olduÄŸunu sordu. O da Ramazan orucunu kasten bozduÄŸunu söyledi. Peygamber efendimiz, bir köle azat etmesini bildirdi. Kölesi olmadığını bildirince, aralıksız iki ay oruç tutmasını emretti. Bunu da yapamayacağını bildirince, fakir doyurmasını bildirdi.

Ä°slam âlimleri de, geceden niyetli orucunu bir mazeretsiz kasten bozan kimsenin kefaret olarak, varsa bir köle azat etmesini, yoksa peÅŸ peÅŸe 60 gün oruç tutmasını, oruç da tutamazsa, 60 fakiri doyurmasını bildirmiÅŸlerdir. (Redd-ül Muhtar)

Peygamber efendimizin bildirdiÄŸi hükmü kabul etmeyen, Allahü teâlânın emrini kabul etmemiÅŸ olur. Çünkü Kur'an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:(Resule itaat eden, Allah’a itaat etmiÅŸ olur.) [Nisa 80]

Sual: Oruç kefareti nasıl tutulur? CEVAPOruç kefareti için peÅŸ peÅŸe, 60 gün oruç tutar. 60 gün sonra, tutmadığı her gün için, birer gün daha tutar. Birkaç Ramazanda kefaretleri olan veya bir Ramazanda, 2 gün kefareti olan kimse, birinci kefareti yapmamış ise, ikisi için yalnız bir kefaret yapar. Birinci kefareti yapmış ise, ikinci kefareti de, ayrıca yapar.

Kefaret orucu, hastalık, yolculuk gibi bir özür ile veya bayram günlerine rastlamak sebebi ile bozulursa veya Ramazana rastlarsa, yeniden 60 gün tutmak gerekir. Bayram günlerinde bozmazsa, yine yeniden baÅŸlaması gerekir. Hayz ve nifas sebebi ile bozunca, yeniden baÅŸlamaz. Temizlenince, geri kalan günleri tamamlar.

Ramazanda mazeretsiz oruç tutmamak haramdır, büyük günahtır. Önce, tutulmayan oruçlar için tevbe edilir. Sonra gününe gün, yani kaç gün tutulmamışsa o kadar gün kaza orucu tutulur. Bir kimse, Ramazan ayında 30 gün oruç tutamasa, tutamadığı gün kadar kaza orucu tutar. Bu oruçlara kefaret gerekmez. Kefaret, oruç tutmamanın deÄŸil, niyetli iken Ramazan orucunu kasten bozmanın cezasıdır. Çok yaÅŸlanıp, ölünceye kadar Ramazan orucunu veya kaza oruçlarını tutamayacak ihtiyar ve iyi olmasından ümit kesilen hasta, gizli olarak yiyip içer! Hadis-i ÅŸerifte, (Oruç tutamayacak kadar yaÅŸlı veya iyi olmasından ümit kesilen hasta fidye verir) buyuruluyor. Çok yaÅŸlı olup oruç tutamayan kimse, zengin ise, her günün orucu için fidye verir. Fakir olan fidye vermez, dua eder.

Fidye olarak, her gün için bir fıtra miktarı un, hurma veya üzüm verilir. Mesela 30 gün oruç için 53 kg un veya 105 kg hurma veya üzüm verilmesi kâfidir. Yahut bu kadar unun kıymeti kadar altın veya gümüÅŸ para, tutulamayan otuz gün orucun fidyesi olarak, bir veya birkaç fakire, Ramazanın başında veya sonunda verilebilir. Fakir, aldığı fidyeyi kendisi kullandığı gibi, baÅŸka birine de verebilir. Fidye verdikten sonra, oruç tutabilecek hâle gelen kimse, tutamadığı oruçlarını kaza eder. (Nehr-ül-fâık)

Hastalık, yaÅŸlılık gibi bir özürden dolayı Ramazan orucunu tutamayan zenginin, bu durumu ölünceye kadar devam etse, fakirlere yemek verilmesini vasiyet eder. Velisi de; onun tutamadığı her oruç için, fakire bir fıtra veya deÄŸerini verir. (Bedâyi)

Sual: Devamlı hasta veya çok yaÅŸlı olup, kefaret orucunu tutamayan ne yapar?CEVAPDevamlı hasta veya çok yaÅŸlı olup, 60 gün kefaret orucunu tutamayan kimse, 60 fakiri sabah akÅŸam veya öÄŸle akÅŸam olmak üzere, bir günde iki kere doyurur. Hepsinin aynı günde yemeleri ÅŸart deÄŸildir. Bir fakiri her gün iki defa doyurmak üzere 60 gün veya her gün bir defa doyurmak üzere 120 gün yedirmek de olur. Yahut 60 fakirin her birine, bir fıtra miktarı, fıtra olarak verilen ürünlerden birini verir. Yahut bunların kıymeti kadar ekmek, baÅŸka mal veya altın vermek de caizdir. Kendisini doyurması için fakire kâğıt para da verilebilir. Fıtra miktarı ürün veya mal, bir fakire 60 gün devamlı verilir. 60 günlüÄŸü, bir fakire bir günde toplu verilirse, bir günlük verilmiÅŸ olur. Buna dikkat etmek gerekir. Diyelim ki, sabah akÅŸam iki ekmek yiyorsa, her gün iki ekmek vermek gerekir. 120 ekmek bir seferde verilirse, bir günlük verilmiÅŸ olur.

Sual: DiÅŸ tabibi bir bayan, (Unutarak da yense, oruç bozulur. Bozulmaz diye bir âyet yok) diyor. Dinimizde Kur’andan baÅŸka kaynak yok mu?CEVAPBir kimsenin, kendi uzmanlık sahasının dışında bir uzman gibi konuÅŸması elbette uygun olmaz. Kur’an-ı kerimin çeÅŸitli yerlerinde, (Yalnız Allah’a uyun) denmiyor, (Allah’a ve Resulüne uyun) buyuruluyor. Sonra Resulullaha uymak Allah’a uymaktan farklı deÄŸildir. Kur’an-ı kerimde, (O, [Resulullah] vahyedilenden baÅŸkasını söylemez) buyuruluyor. (Necm 3)

Bu âyet-i kerime, Peygamber efendimizin din hakkında bildirdiklerinin Allahü teâlânın vahyettiÄŸinden baÅŸka olmadığını bildirmektedir. Ayrıca, (Peygamber size neyi verdiyse [neyi emretmiÅŸse] onu alın, neyi yasakladıysa ondan da sakının) buyurulmaktadır. (HaÅŸr 7)

Demek ki Allahü teâlânın Kur’an-ı kerimde açıkça bildirmediÄŸi hususlar var ki, (Peygamberin emrettiklerini yapın, yasakladıklarından sakının) buyuruluyor. Mesela namazları nasıl kılacağımızı Kur’andan bulamayız. Kaç rekat olduÄŸunu da bulamayız. Hangi rekatta neleri okuyacağımızı da bulamayız. Yanılırsak, ne yapacağımızı da bulamayız. Nerede buluruz? Peygamber efendimiz namazı nasıl kılmışsa öyle kılarız. Hangi rekatlarda neleri okumuÅŸsa veya neleri okuyun buyurmuÅŸsa öyle yaparız. Yanılma secdesini de Onun bildirdiÄŸi gibi yaparız. Orucu bozan ve bozmayan çok ÅŸey vardır. Ä°ÄŸne orucu bozar mı, hayz halinde oruç tutmak gerekir mi? Orucun farzları nelerdir? Bunları Peygamber efendimizden öÄŸreniriz. Biz Peygamber efendimizin emrine uyarsak, baÅŸka bir kitaptan mı okumuÅŸ oluruz? Sünnetler Kur’andan baÅŸka deÄŸildir. Allahü teâlâ, Resule uymamızı emrediyor. Allah’ın bu emrine uymamız niye anormal karşılanır ki?

Dârimi’nin bildirdiÄŸi hadis-i ÅŸerifte, Allah’ın emri ile, Cebrail aleyhisselam, Kur'an-ı kerimi getirdiÄŸi gibi, açıklaması olan sünneti de getirmiÅŸtir. Hadis-i ÅŸerifte de, (Peygamberin haram kılması, Allah’ın haram kılması gibidir) buyuruluyor. (Tirmizi)

Tabibe hanımın, (Unutarak da yense, oruç bozulur. Bu konuda bir âyet yok) demesi yanlıştır. Âyette olmayanlar sünnette bildirilmiÅŸtir. Peygamber efendimiz buyuruyor ki:(Oruçlu iken unutarak yiyip içen kimse, orucuna devam etsin, Çünkü onu Allahü teâlâ yedirip içirmiÅŸtir.) [Buhari, Müslim, Tirmizi, Nesai]

(Oruçlu kimse, unutarak yiyip içerse, ona kaza gerekmez.) [Dare Kutni]

Âyetleri herkes kendine göre yorumladığı için 72 sapık fırka meydana çıkmıştır. Peygamber efendimizin açıklamasına uyulsa idi, bu ayrılıklar olmazdı. Ayrılıklar, Peygamber efendimize uyulmamaktan ileri gelmektedir. Herkes Peygamber efendimizin açıklamasını esas alsa, ayrılık olmaz.

Sual: Bir bayan kefaret orucu tutması gerekirse ne yapar? Biz 60 gün peÅŸ peÅŸe tutamayız ki, menopozu mu bekleyeceÄŸiz?CEVAPBayanlar âdet dönemlerinde oruç tutmaz, ondan sonra devam ederler. Menopozu beklemezler.

Sual: Gıybet edince, kan aldırınca orucu bozulmadığı halde, oruç bozuldu sanıp yiyip içen kimseye kefaret gerekir mi? CEVAPEvet. Yiyip içmek için zaruret yoktu. Bozuldu mu diye, bilen birine sormak gerekirdi.

Sual: Ramazan günü ağız dolusu kusan veya ihtilam olan kimse, orucum bozuldu sanarak yiyip içerse kefaret gerekir mi? CEVAPBunların orucu bozmadığını bilmiyorsa kefaret gerekmez. Fakat bu hallerin orucu bozmayacağını öÄŸrenmiÅŸ ise, buna raÄŸmen yiyip içmiÅŸse kefaret gerekir. Gıybet, kadınlara bakmak, sürme çekmek ve kan aldırmak gibi, orucu bozmadığı iyi bilinen ÅŸeyden sonra, oruç bozuldu sanarak, yiyip içilirse kefaret gerekir. Önceden bunların orucu bozmadığını bilip bilmemesi fark etmez. Her tarafa yayılan ÅŸeyi bilmemek özür olmaz, kefaret gerekir. (Redd-ül muhtar)

Sual: 5 gün kaza borcu ve kefaret borcu bulunan oruçlarını nasıl tutar, 65 günü ara vermeden tutması lazım mı? CEVAPHayır 60 gün oruç tutar. Kalan beÅŸ günü de istediÄŸi zaman tutar. Yani aralıklı tutabilir. Ama 60 gün aralıklı olmaz peÅŸ peÅŸe olur.

Sual: Hastalığım artar diye orucumu bozdum. Ama artmadı. Kefaret mi gerekir?CEVAPKefaret gerekir. Çünkü hastalık artmamış.

Sual: Oruçlu, bir anda çok tuz yese, kefaret gerekir mi?CEVAPKaza gerekir. Az tuz yerse kefaret gerekir.

Sual: Oruç kefareti için 60 günlük parayı alan, 40 günlüÄŸünü yese, 20 günlük parayı da baÅŸka fakire verse, kefaret parasını verenin bundan haberi olmasa, kefaret ödenmiÅŸ olur mu?CEVAPBaÅŸkasına da verebilirsin denmiÅŸ ise caiz.

Sual: Oruç kefaretini alan ÅŸahsın, ara vermeden yemesi mi lazım?CEVAPOruçta ara verilmez, doyurmakta ara vermek caiz.

Sual: Kefaret orucu tutarken her gün için ayrı niyet lazım mı?CEVAPAyrı niyet lazımdır.

Sual: Kefaret orucu tutamayan kalb hastası ne yapar?CEVAPDevamlı hasta hükmündedir.

Sual: (İyi olursam kefaret orucu tutacağım) diye adakta bulunmak sahih midir?CEVAPHayır sahih olmaz.

Sual: BeÅŸ oruç kefaretim var. Hepsi için niyet ederek bir kefaret tutsam hepsini tutmuÅŸ sayılır mıyım?CEVAPEvet.

Sual: Kefaret orucu tutan bir kimse saatlerin geri alındığı günü saatte yanılıp imsak bittikten sonra orucu bozacak bir ÅŸey yapsa hükmü ne olur? Kefaret yeniden mi baÅŸlatılmalı? CEVAPEvet yeniden baÅŸlanır, eski oruçlar nafile olur.

Sual: Kaza ve kefaret orucunun yılını bilmeyen ne yapar?CEVAPİlk kazaya kalmış olan diye niyet eder.

Sual: Ramazanda imsak bitmedi sanıyordum, iliÅŸkide bulunduk. Ä°msakın bitmiÅŸ olduÄŸunu sonradan öÄŸrendim. Ama eÅŸim imsak vaktinin bittiÄŸini biliyormuÅŸ. Bize kaza mı kefaret mi gerekir?CEVAPBilmediÄŸin için sana kaza gerekir, eÅŸiniz bildiÄŸi için ona kefaret gerekir.

Sual: Bir hoca, (Hanımı ile iliÅŸkide bulunmak orucu bozmaz) dedi. Ä°liÅŸki orucu bozmaz mı?CEVAPBunu bir hocanın söylemesi mümkün deÄŸildir. Muhakkak bir yanlış anlama vardır. Cahil bir kimse bile böyle ÅŸey söylemez. Ä°liÅŸkide bulunmak orucu bozar ve kefaret gerekir. (Dürer)

Şafii mezhebinde, ilişkide bulunan erkeğe kefaret gerekir, hanıma ise kefaret gerekmez, fakat yine orucu bozulmuş olur, sadece kaza gerekir. (Tuhfe)

Ä°liÅŸkide kefaretin gerçekleÅŸmesi için ÅŸu ÅŸartların bulunması gerekir:1- Ramazan orucunu bozmuÅŸ olması gerekir. Ramazan orucunun kazasını tutarken veya baÅŸka oruç tutarken, bozana kefaret gerekmez.

2- Ramazan orucuna imsak vaktinden önce niyet etmiÅŸ olmalıdır. Ä°msak vaktinden sonra oruca niyet ederse veya hiç niyet etmeden iliÅŸkide bulunursa, haram iÅŸlemiÅŸ olursa da, yalnız kaza gerekir.

3- Kasten iliÅŸkide bulunmuÅŸ olmalıdır. EÄŸer unutarak iliÅŸkide bulunmuÅŸsa, kefaret gerekmediÄŸi gibi, oruç da bozulmuÅŸ olmaz, unutmak özür olur. Kefaret, orucu bozmanın deÄŸil, mübarek Ramazan-ı ÅŸerif ayının hürmet ve namus perdesini yırtmanın cezasıdır.

4- Ä°liÅŸki, imsak vaktinden sonra yani gündüz olmalıdır. EÄŸer imsak vaktine daha var zannı ile iliÅŸkide bulunduktan sonra, imsak vaktinin geçmiÅŸ olduÄŸunu anlarsa, kasten orucunu bozmadığı için sadece kaza gerekir, kefaret gerekmez.

5- Ä°liÅŸkiden sonra oruç tutamayacak kadar hasta olan kimseye kefaret gerekmez. Bunun gibi bir kadın iliÅŸkide bulunduktan sonra, hayz hâli vuku bulursa, yine kefaret gerekmez.

6- Kefaret olması için, ikamet ettiÄŸi yerde orucunu kasten bozmuÅŸ olmalıdır. EÄŸer seferde iken bozarsa, kaza gerekir. Çünkü seferde oruç tutmak farz deÄŸildir. Seferde oruç tutmayan kimse, sonra kaza eder.

7- Karı-koca kendi arzuları ile iliÅŸkide bulunmuÅŸ olmalıdır. Mülci ikrah ile zorlanırsa, kefaret gerekmez. Ä°krah, bir insanı, istemediÄŸi bir ÅŸeyi yapması için, haksız olarak zorlamak demektir. Birini zorlamanın ikrah olması için ÅŸu dört ÅŸart gerekir:

Zorlayan kimsenin, korkuttuÄŸu ÅŸeyi yapabilecek kuvvette olması, zorlananın korkutulan ÅŸeyin muhakkak yapılacağını bilmesi, korkutulan ÅŸeyin, ölüm veya bir uzvun kesilmesi veya üzücü bir ÅŸey olması, zorlanan ÅŸeyin, yapılmaması gereken bir ÅŸey olması gerekir. (Ä°bni Âbidin, Dürer-ül-hükkâm)

Bazı kimseler de, mastürbasyonun orucu bozmadığını, bazıları da bozduÄŸunu ve kefaret gerektiÄŸini söylüyorlar. Bunların ikisi de yanlıştır. Mastürbasyonun orucu bozduÄŸu, fakat sadece kaza gerektiÄŸi, Hindiyye, Bahr ve Dürr-ül-muhtar ve diÄŸer fıkıh kitaplarında yazılıdır. Bir Ramazanda iki defa mastürbasyon yapana kefaret de gerekir. Çünkü Ramazanın bir gününde, kaza gereken bir ÅŸey yaparak orucunu bozan kimse, baÅŸka gününde de bu ÅŸeyi kasıtla yine yaparsa, kefaret de gerekir.

Sual: Rahmetli babaannem, gençliÄŸinde ilk bebeÄŸini emzirirken, uyumuÅŸ, çocuk da nefes alamadığı için ölmüÅŸ. Kefaret olarak 60 gün oruç tutmuÅŸ. Yaptığı doÄŸru mu idi?CEVAPEvet yaptığı doÄŸrudur. EÄŸer bir de, bebeÄŸin velisi olan dedenizden af dilemiÅŸ idiyse mesele kalmamış olur.

Yüksekten üstüne düÅŸerek veya uyuyan kimsenin yuvarlanarak [veya motorlu vasıtaların çarpıp çiÄŸneyerek] hata ile bir kimseyi öldürmesi halinde kefaret de verilir.

Sual: Kefareti olmayan kimsenin de kefaret orucu tutması caiz midir?CEVAPEvet. BilmediÄŸi bir kefareti varsa, bunu ödemiÅŸ olur. Kefareti yoksa, tuttuÄŸu oruçlar nafile olur. (Ömründe bir defa kefaret orucu tutmak gerekir) demek yanlıştır. Kefareti olmayanın kefaret tutması gerekmez.

Oruç kazasıSual: Birkaç oruç kazası ile bir kefareti olan, kefaretten önce kaza orucu tutamaz mı?CEVAPKaza oruçlarını kefaretten önce tutabilir. Sadece kefarete sebep olan orucun kefaretini halletmeden, kazası yapılmaz.

Kefaret 60 gündürSual: Oruç kefareti hakkında hadis var mıdır? CEVAPOruç kefareti hakkındaki hadis-i ÅŸerif ÅŸu mealdedir:Hazret-i Ebu Hüreyre anlatır:Bir kimse gelip, ÅŸöyle dedi:- Helak oldum, ya Resulallah!- Seni helak eden nedir?- Ramazanda ailemle beraber oldum, orucum bozuldu.- Bir köle azat etmen gerekir.- Kölem yok.- Kölen yoksa, aralıksız iki ay oruç tutman gerekir.- Ä°ki ay oruç da tutamam.- Altmış fakire birer fıtra vermen gerekir. (Un olarak 53 kg ediyor)- Bunu da bulamam.Bu arada Resulullaha bir sepet kuru hurma getirmiÅŸlerdi. Adama buyurdu ki:- Al ÅŸunları fakirlere sadaka olarak dağıt!- Kime vereyim ya Resulallah? Vallahi bu ÅŸehirde bizden daha fakiri yoktur. Ä°zin verirseniz bunları aileme götüreyim.

Resulullah mübarek diÅŸleri görünecek kadar güldü. Sonra buyurdu ki:- Götür onlara yedir. (Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesai, Ä°bni Mace)

Kütüb-i sittedeki bu sahih hadis-i ÅŸerifi ilmen inkâr etmek mümkün deÄŸildir.

Sual: Bir kadın, 60 günlük kefaret orucunu tutarken, hayzı baÅŸlasa ve kefaret orucuna ara verse, sabah kalktığında da, âdet müddeti ile birlikte, hayzı da, bitmiÅŸ olsa, fakat imsak vaktinden sonra yiyip içse, kefaretine devam edebilir mi?CEVAPHayzı bittiÄŸi halde, kefaret orucuna devam etmediÄŸi için, kefaret orucuna baÅŸtan baÅŸlaması gerekir. Hayzın bitme ihtimali olduÄŸu zaman, o gün imsak vaktinden önce niyet etmeli, hayzı bitmiÅŸse kefarete devam eder. Hayzı bitmemiÅŸse, o günkü orucu bozulmuÅŸ olur. Böyle yapmak ihtiyatlı olur.

Sual: Oruçlu iken, çiÄŸ pirinç tanesi veya küçük bir kâğıt parçası yutulunca yahut imsak vaktinden sonra niyet edip, kasten yiyip içilirse, kefaret gerekmiyor. Kefaret gerekmiyor diye orucu bu ÅŸekilde bozmak uygun mudur?CEVAPKefaret gerekmese de, keyfi olarak, mazeretsiz orucu bozmak haramdır. Bu bildirilenler, ancak orucu bozmak için geçerli bir mazeret varsa yapılabilir. Mesela, bir kimse orucun kendisine zarar vereceÄŸini, tecrübesi ile anlayamamışsa, belki kefaret gerektirebilir diye bu ÅŸekilde bozması, iyi olur.

Kefaret 60 gündürSual: Tam Ä°lmihal’de, (Oruç kefareti için, peÅŸ peÅŸe 60 gün oruç tutmak gerekir) deniyor. PeÅŸ peÅŸe iki kameri ay oruç tutulsa, ayın biri 29 çekse, toplam 59 gün tutulsa, kefaret yerini bulmaz mı? CEVAPBu devirde hilali gözetleyen dini bir kurum yoktur. Gözetlenmeden takvime bakarak iki hicri ay oruç tutulursa, iki ayın toplamı 59 gün olursa, kefaret sahih olmaz. Ä°mam-ı a’zam hazretleri, (60 gün oruç tutmak gerekir) buyuruyor. Günümüzde hilali gözetleme iÅŸi, saÄŸlıklı bir ÅŸekilde yapılmadığı için, 60 gün peÅŸ peÅŸe oruç tutmak gerekir. Ä°htiyatlı olan da budur. (Mebsut, Redd-ül-muhtar)

Kefaret bayrama rastlarsaSual: Ä°lmihal yazan biri, (Kefaret orucu bayramlara rastlasa da, kefarete devam edilir) diyor. Bayram günü tutulan kefaret orucu sahih olur mu?CEVAPBelki millî bayram denilen günleri kastetmiÅŸ olabilir. Kefaret orucu olsun, nafile, adak veya kaza orucu olsun, Ramazan Bayramının birinci, Kurban Bayramının da dört günü oruç tutmak haramdır. Din kitaplarında bildiriliyor ki:Kefaret orucu, hastalık, yolculuk gibi bir özürle veya bayram günlerine rastlamak sebebiyle bozulursa veya Ramazana rastlarsa, yeniden altmış gün tutmak lazım olur. Bayram günlerinde bozmazsa, yine yeniden baÅŸlaması lazım olur. Kadın, hayz ve nifas sebebiyle bozunca, peÅŸ peÅŸe altmış gün tutamayacağı için, yeniden baÅŸlamaz. Temizlenince geri kalan günleri tutarak, altmışı tamamlar. Yemin kefaretinde ise, üç gün peÅŸ peÅŸe tutulacak orucu bu sebeple bozan kadının da, üç günü, yeniden tutması lazım olur, çünkü peÅŸ peÅŸe üç gün oruç tutabilir. Recebin birinci günü, kefaret orucuna baÅŸlayıp, Åžaban ayının sonunda, altmış günü tamam olmasa, üç günlük [104 kilometreden fazla] yola gitmeye niyet ederek vatanından çıkar. Seferdeyken, Ramazanın birinci günü, kefaret orucuna niyet ederse kefareti sahih olur. (EÅŸbah)

Seferde oruç tutmayıp kazaya bırakmak caiz olduÄŸu için, böyle bir usulle caiz olur.

Oruç tutulması yasak edilen günlerde vacib orucun edası caiz deÄŸildir. (Kuhistani)

Bir kimse, seferde ve hastalık günlerinde oruç tutmuÅŸ olsa, geçerli sayılır; [bayram gibi] oruç tutulması yasak edilen günlerde oruç tutarsa geçersizdir. (Redd-ül muhtar)

Oruç kefaretiSual: Oruç tutamayacak kadar yaÅŸlı veya iyileÅŸmesinden ümit kesilen hastanın eÄŸer kefaret borcu varsa, oruç kefareti niyetiyle fakire bir defada 60 günlük yemek parasını verip, her gün yemesini söylemek caiz olur mu?CEVAPCaiz olmaz. 60 fakiri, bir günde iki defa doyurmak gerekir. Yahut bir fakiri her gün iki defa doyurmak üzere 60 gün veya her gün bir defa doyurmak üzere 120 gün yedirmek de olur.

Kefaret gerekirSual: Orucu bozup kaza gerektiren bir ÅŸeyi, aynı ramazanda iki kere yaparak orucu bozmak, kefareti gerektirir mi?CEVAPEvet kasten yaparsa kefaret gerektirir. (Redd-ül-muhtar) Mesela, susuz pirinç tanesi yutunca veya kulaÄŸa yaÄŸ damlatınca orucun bozulup kaza gerektirdiÄŸini bilip, sebepsiz böyle orucunu bozana kaza gerekir. Bunu aynı ramazan ayında, hiç sebepsiz kasten yine yaparsa, bu sefer kefaret gerekir. Yahut imsak vaktinden sonra, niyet edilirse, kefaret gerekmediÄŸini bilen, yine sebepsiz kasten orucunu bozsa kefaret de gerekir. Bu, hileyi önlemek içindir. Gerçekten orucu bozmayı mubah kılan bir durum olursa, 3-5 defa da bozsa yine kefaret gerekmez.

Kaza gerekirSual: (Oruçluyken mastürbasyon yapan, bunun orucu bozduÄŸunu bilmiyorsa kaza gerekir, biliyorsa kefaret de gerekir) deniyor, doÄŸru mu?CEVAPHayır, doÄŸru deÄŸildir. Orucu bozduÄŸu bilinse de, mastürbasyon orucu bozar ve sadece kaza gerekir. (Hindiyye, Bahr, Dürr-ül-muhtar)

Ramazanda, orucu bozup kaza gerektiren bir ÅŸeyi, kasten iki veya daha fazla yaparak orucu bozmak, kefareti de gerektirir. (Redd-ül-muhtar) [Demek ki, aynı ramazanda, iki kere mastürbasyon yaparsa kefaret de gerekiyor.]

Orucu bozma cezasıSual: Sivri fikirleriyle ünlü biri, (Kütüb-i sitte denilen altı hadis kitabında, kasten orucu bozanlara, ceza olarak 60 gün oruç tutmaları gerektiÄŸi bildiriliyorsa da, bu yanlıştır; çünkü ceza, iÅŸlenen suçla orantılı olmalıdır. Bir gün oruç için, 60 gün oruç tutma cezası vermek, zulüm olur) diyor. Kütüb-i sitede bulunan bir hükme, nasıl itiraz edilir?CEVAPBu sivri adam, bunu cahilliÄŸinden deÄŸil, kasten yani art niyetle, dini bozmak için söylüyor. Oruç tutmamakla, kasten orucu bozmayı aynı ÅŸey gibi göstermeye çalışıyor. Kefaret, oruç tutmamanın deÄŸil, orucu kasten bozmanın cezasıdır. Oruç tutmamanın cezası, bir güne bir gün tutmaktır.

Mazereti varsa oruç tutmaz, gününe gün kaza eder. Hastalanırsa bozar, yine bir gün kaza eder. Hiç oruç tutmazsa yine gününe gün kaza eder; ama niyetli orucunu hiç mazereti yokken, kasıtlı olarak bozmak suçtur. Mübarek Ramazanın namus perdesini yırtmaktır. Yani ortada bir suç var.

Dinimizde olduÄŸu gibi, dünya iÅŸlerinde de, suç iÅŸleyen cezasını görür. Hiç kaza yapmasa bile, ehliyetsiz araba kullanan veya kırmızı ışıkta geçen, cezalandırılır. Ruhsatsız silah taşıyanlar, ruhsatsız iÅŸ yapanlar, hiç suç iÅŸlemeseler de, bu iÅŸleri ruhsatsız yaptıkları için cezalandırılır. Bu iÅŸler bir anlık da olsa, senelerce hapiste yatarlar.

Bir kimse, bir eve girip beÅŸ tane çay bardağı çaldıktan sonra yakalansa, (Alın bardaklarınızı, beni bırakın) dese, hatta beÅŸ bardak yerine on bardak verse, polis bırakır mı? Mahkeme ayrıca hapis cezası da verir; çünkü hırsızlığın kendisi suçtur. Bardakları verdim, niye beni hapsediyorlar diyebilir mi? Dinimizde de, hırsızlık eden, çaldığını vermekle kurtulamaz, hırsızlığın cezasını çeker. Mahkeme suçun durumuna göre elini bile kestirebilir.

Kasten orucunu bozan kimse suç iÅŸlemiÅŸ olur, yerine bir gün tutayım demekle cezadan kurtulamaz. Hem o bir günü tutar, hem de kefaret verir. Kefareti bir köle azat etmektir. Köle yoksa, o zaman peÅŸ peÅŸe iki ay yani 60 gün oruç tutar. Art niyetli kimseler, dinin bu emrini mantıksız bulsalar da, kıymeti yoktur.

Oruç kefareti ve kitapSual: Yemin kefaretinde olduÄŸu gibi, kefaret orucunu tutamayan da kitap verebilir mi?CEVAPDevamlı hasta veya çok yaÅŸlı olup, 60 gün kefaret orucunu tutamaz ise, 60 fakiri bir gün doyurur. Aç olan 60 fakiri, bir günde iki kere doyurmak lazımdır. Bir fakiri her gün iki defa doyurmak üzere 60 gün veya her gün bir defa doyurmak üzere 120 gün yedirmek de olur. Yahut 60 fakirin her birine bir fitre veya o deÄŸerde din kitabı da verilebilir. Mesela 60 tane Ä°slam Ahlakı kitabı, 60 fakire verilir. 60 fakir bulunmazsa bir fakire her gün bir tane vermek üzere 60 gün verilir. 30 fakir varsa iki gün verilir. 20 fakir varsa üç gün verilir. 10 fakir varsa 6 gün verilir. 5 fakir varsa 12 gün birer tane kitap verilir.

Oruç kefareti içinSual: Devamlı hasta veya çok yaÅŸlı olup, peÅŸ peÅŸe 60 gün oruç tutamayan kimse, oruç kefaretini ödemek için, her gün, bir fitre deÄŸerinde pide veya ekmek alıp bir fakire altmış gün veya altmış fakire bir günde verse, kefareti ödemiÅŸ olur mu? Bunun gibi ekmek yerine, her gün bir Ä°slam Ahlakı veya baÅŸka bir muteber din kitabı yahut bir kilo elma veya bir kilo süt versek, oruç kefareti ödenmiÅŸ olur mu?CEVAPEvet, bildirdiÄŸiniz ÅŸeylerin herhangi biri, bir fitre deÄŸerinden aÅŸağı deÄŸilse, kefaret ödenmiÅŸ olur. Ancak peÅŸ peÅŸe iki ay oruç tutabilen kimse, bunları yapsa da, kefareti ödemiÅŸ olmaz. 60 gün peÅŸ peÅŸe oruç tutması lazımdır. Sonra da, kasten bozduÄŸu orucu kaza etmesi gerekir.

Kefaret olmaması içinSual: Åžâfiî mezhebinde, Ramazanda yiyip içmek deÄŸil, sadece cinsel iliÅŸkiye girmek kefaret gerektiriyormuÅŸ. EÄŸer iliÅŸkiden önce yiyip içerse, iliÅŸkiye girmek de, kefareti gerektirmiyormuÅŸ. Bu bilgi doÄŸru mudur?CEVAPEvet, doÄŸrudur. Hanefî’de de buna benzer hüküm vardır. Hanefî'de kefareti gerektirmeyen bir ÅŸey yaparak orucu bozduktan sonra, yiyip içilse veya iliÅŸkiye girilse kefaret gerekmez. Mesela susuz olarak bir kum tanesi yutmak, bir pirinç yutmak, kulaÄŸa yaÄŸ damlatmak gibi bir ÅŸey yapılırsa oruç bozulmuÅŸ olur. Artık yiyip içilse de, kefaret gerekmez. Hasta veya ilaç alacak olan yahut herhangi bir sebeple orucunu bozmak zorunda kalan, kefaret gerekip gerekmediÄŸinden ÅŸüphe edip, bu yolla orucunu bozarsa kefaret gerekmez. Sadece gününe gün kaza eder. Bu yol, bir hile deÄŸil, tedbirdir. Ama Åžâfiîlerin öyle yapmaları hileye girebilir. Çünkü ramazan günü iliÅŸkiye girmekte bir zaruret yoktur. Gerçekten bir zaruret olursa, o zaman, o yola baÅŸvurmak caiz olur.

Videolar için YouTube kanalımıza abone olmayı unutmayın!


  • 0
    SEVDÄ°M
  • 0
    ALKIÅž
  • 0
    KOMÄ°K
  • 0
    Ä°NANILMAZ
  • 0
    ÃœZGÃœN
  • 0
    KIZGIN

Yorum Yazın

E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar ile işaretlenmişdir.

BaÅŸka haber bulunmuyor!

tokyobet-tokyobet-nerobet-tokyobet-goldenbahis-tokyobet-levabet-ngsbahis-ngsbahis-goldenbahis-ngsbahis-levabet-levabet-goldenbahis-ngsbahis-ngsbahis-tokyobet-nerobet-ngsbahis-levabet-levabet-goldenbahis-ilelebet-betibom-ajaxbet-trendbet-anadolucasino-heybet-paribahis-aresbet-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-tokyobet-tokyobet-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-nerobet-pusulabet-piabet-pusulabet-masterbetting-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-pusulabet-pusulabet-masterbetting-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-masterbetting-masterbetting-masterbetting-pusulabet-pusulabet-pusulabet-casibom-onwin-ip stresser-Nerobet-onwin giri?-goldenautumncare.com-yemekmasasi.net-?i?li escort-bak?rk�y escort-anadolu yakas? escort-sirinevlerpartner.com-doomland.net-vcil.net-nerobet-Nerobet-deneme bonusu veren siteler-sirinevlerpartner.com-be?ikta? escort-goldenautumncare.com-archanavijaya.com-manikaranestates.com-neetasherbaluk.com-istanbul escorts-discounttobaccocorner.com-fps-group.net-7solutionsusa.com-Nerobet-muirdata.com-Tokyobet-