Parasız eğitim hayata geçirilmeli
Dershanelerin dönüştürülmesi konusunda iktidarın asıl amacının özel öğretimi teşvik etmek olduğunu söyleyen Eğitim Sen Konya Şube Başkanı Cebrail Bektaş, iktidar gerçekten kamu yararını istiyorsa dershaneleri dönüştürmek yerine parasız eğitimi faaliyete geçirmesi gerektiğini belirtti
ÖZEL ÖÄžRETÄ°MÄ° TEÅžVÄ°K ETMEK”
Dershanelerin dönüÅŸtürülmesi hakkında AK Parti hükümetinin farklı amacı olduÄŸunu dile getiren BektaÅŸ, iktidarın asıl amacının dershaneleri kapatmak deÄŸil, kamu kaynakları ile özel öÄŸretimi teÅŸvik olduÄŸunu vurguladı. BektaÅŸ, “ Türkiye`de halen yüzde 3 olan özel öÄŸretim oranını yüzde 10`a çıkarmayı hedefleyen AK Parti hükümetinin eÄŸitimdeki "stratejik hedefi" zaten zayıf olan kamusal eÄŸitimi daraltmak, buna karşın özel öÄŸretimi kamu kaynakları ile her yönden desteklemektir. Son dönemde sıkça tartışılan dershanelerin özel okullara dönüÅŸtürülmesi ve özel öÄŸretim kurumlarının kamu kaynakları ile desteklenmesi giriÅŸimleri, AK Parti`nin yıllardır hayata geçirmeye çalıştığı bir hedef olarak bilinmektedir” dedi. Son dönemde dershanelerin kapatılacağına iliÅŸkin yapılan açıklamaların sorunun özünü bilenler tarafından sürpriz olmadığını söyleyen BektaÅŸ, iktidar böyle bir yol izleyerek gençlerin eÄŸitim hakkı ve geleceÄŸi ile ilgili en küçük bir endiÅŸe duymadığını söyledi. BektaÅŸ, “Son 11 yıl içinde, eÄŸitim sisteminin daha fazla sınav odaklı hale gelmesinin bir sonucu olarak özel dershane sayısı belirgin bir ÅŸekilde artarken, siyasi iktidar her fırsatta özel okullara yönelik teÅŸvik politikaları geliÅŸtirmek için yasal düzenlemeler yapmıştır. Özel okullara yatırım ve vergi teÅŸvikleri, çeÅŸitli alanlarda yapılan muafiyetler sonrasında gerek özel okul sayısı, gerekse özel okula giden öÄŸrenci sayısında belirgin bir artış yaÅŸanmıştır” açıklamasında bulundu.
“2003 YILINDA HAYATA GEÇÄ°RÄ°LMEK Ä°STENDÄ°”
BaÅŸbakan tarafından yeniden gündeme getirilen, özel okula gidecek öÄŸrencilerin okul masraflarının bir kısmının devlet tarafından karşılanması giriÅŸimlerinin bir benzeri 2003 yılında hayata geçirilmek istendiÄŸini vurgulayan BektaÅŸ, kamu kaynaklarını özel okul sahiplerine aktarma giriÅŸimleri o dönem EÄŸitim Sen`in çabalarıyla yargıdan döndüÄŸünü dile getirdi. BektaÅŸ, “Ä°ktidar, sermaye sınıfının en kararlı savunucusu olduÄŸunu göstermek için, kamu kaynaklarını sadece eÄŸitimde deÄŸil, her alanda özel sektöre aktarmak için bütün imkanlarını seferber etmektedir. Bugüne kadar atılan adımların ardından sıra, özel dershaneleri özel okula dönüÅŸtürerek, hem sürekli rekabet halinde olduÄŸu cemaati ekonomik ve siyasal olarak zayıflatmayı, hem de özel öÄŸretim kurumlarının eÄŸitim sistemi içindeki payını arttırmayı hedeflemektedir. MEB`in 2014 sonuna kadarki hedefi, özel öÄŸretim kurumlarının eÄŸitim sistemi içindeki payının özel okul sayısına göre yüzde 9`a, öÄŸrenci sayısına göre yüzde 5`e çıkarmaktır. Bunun için velilere yönelik eÄŸitim kredisi teÅŸvikleri, vergi indirimleri vb gibi çeÅŸitli alternatifler üzerinde çalışılmakta, bunun için gerekli hazırlıklar, öÄŸrenci ve velilerin bilgisi dışında, kapalı kapılar ardında yürütülmektedir” ifadesini kullandı.
“KARLI BÄ°R YATIRIM ALANI HALÄ°NE GETÄ°RÄ°LMÄ°Åž”
Ülkemiz’ de bugüne kadar özel okulları deÄŸerlendiren BektaÅŸ, “Türkiye`de 1930 yılında, çoÄŸu yabancılara ait azınlık okulu olmak üzere, 300 kadar özel okul varken, 2012 yılında bu sayı 6.500`ü aÅŸtı. 1930 yılında özel okullarda okuyan öÄŸrenci sayısı 30 bin civarındayken, bugün özel okullarda okuyanların sayısı sadece 583 bindir. 2013 itibariyle Türkiye`de 3.641 özel okulöncesi eÄŸitim kurumu, 992 özel ilkokul, 902 özel ortaokul ve 970 özel lise bulunmaktadır. Türkiye`de 345`i özel saÄŸlık meslek lisesi olmak üzere, toplam 399 özel meslek lisesi vardır. Organize sanayi bölgelerinde patronlar tarafından kurulacak özel meslek liselerine yapılan teÅŸvikler, öÄŸrenci başına 5500 TL`ye kadar çıkmıştır ve sadece 2013 yılı içinde Åžubat ve Haziran dönemlerinde organize sanayi bölgelerindeki özel meslek ve teknik liselerine toplam 4 milyon 573 bin 750 TL ödenmiÅŸtir. Hükümet sayesinde özel okul iÅŸletmeciliÄŸi karlı bir yatırım alanı haline getirilmiÅŸ, zaten sorunlarla boÄŸuÅŸan kamusal eÄŸitim daha da zayıflatılmıştır. Bugünlerde tartışma konusu olan özel dershanelerin durumu dikkat çekici boyutlara ulaÅŸmıştır. 11 yıllık AK Parti iktidarı boyunca Türkiye`de özel dershane sayısı 2 bin 122`den, 3 bin 858`e çıkmıştır. 2002 yılında dershanelere giden öÄŸrenci sayısı 606 bin 522 iken, 2013 yılında 1 milyon 280 bin 297`ye yükselmiÅŸ; özel dershanelerde çalışan öÄŸretmen sayısı ise 19 bin 881`den, 51 bin 522`ye çıkmış durumdadır. MEB`in Kasım 2013 verilerine göre özel dershane sayısı 3600 civarındadır. Özellikle 2008 krizi sonrasında dershane sayısında görülen azalışın nedeni kriz sonrasında özel dershaneler arasındaki rekabetin artması ve tekelleÅŸmenin ön plana çıkmış olmasıdır” dedi.
“TEK ÇÖZÜM KAMUSAL EĞİTÄ°MÄ° GÜÇLENDÄ°RMEKTÄ°R”
BektaÅŸ, nitelikli bir eÄŸitim sistemi oluÅŸturmak için, tek başına eÄŸitim sisteminin kamusal nitelikli olması ve kamu kaynakları tarafından finanse edilmesi yeterli olmadığını söyledi. BektaÅŸ, “Kamu tarafından herkese eÅŸit ve parasız olarak sunulması gereken eÄŸitimin bilimsel ve demokratik bir içerikte olması, kamusal, nitelikli bir eÄŸitim sisteminin oluÅŸturulması açısından zorunludur” dedi. Hükümet gerçekten kamu yarını gözetiyorsa eÅŸit ve parasız eÄŸitim anlayışı hayata geçirmesi gerektiÄŸini söyleyen BektaÅŸ, “Hükümet gerçekten kamu yararını gözetiyorsa, kamu kaynaklarını özel okullara aktarmak yerine, hepsi ticari amaçlarla kurulmuÅŸ bütün özel öÄŸretim kurumlarını kamulaÅŸtırarak herkese eÅŸit ve parasız eÄŸitim anlayışını hayata geçirmeli” açıklamasında bulundu. (Mustafa ÅžENOL)
Videolar için YouTube kanalımıza abone olmayı unutmayın!
BUNLARA DA BAKABÄ°LÄ°RSÄ°NÄ°Z
- 0SEVDÄ°M
- 0ALKIÅž
- 0KOMÄ°K
- 0Ä°NANILMAZ
- 0ÃœZGÃœN
- 0KIZGIN
Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.