Şikâyetlerin önü kesildi
Tüketicinin Korunması Kanunu’nda 2014 yılında yapılan değişiklikten sonra özellikle bankaların yaptığı kesintilerin geri alınamayacağına yönelik maddeler eklendiğini belirten Konya Tüketiciler Birliği Başkan Yardımcısı Ayhan Tekin, tüketici şikayetlerinin 2017’nin ilk yarısında, 2014’ün ilk yarısına göre yüzde 90 oranında düştüğünü söyledi
6502 sayılı Tüketici Hakları Kanunu’na dair düzenlemeden sonra tüketici hakem heyetlerine olan müracaatların düÅŸtüÄŸünü söyleyen Tüketiciler BirliÄŸi Merkez Yönetim Kurulu üyesi ve Konya Tüketiciler BirliÄŸi BaÅŸkan Yardımcısı Ayhan Tekin, 2014 yılında Türkiye genelinde ki tüketici hakem heyetlerine toplamda 5 buçuk milyon müracaat olduÄŸunu ancak 2017’nin ilk 6 ayında bu rakamın yine Türkiye genelinde 283 bine gerilediÄŸini söyledi. Ayhan Tekin, en çok ÅŸikâyet ve müracaatın bankalar konusunda geldiÄŸini ancak 2014’te yapılan düzenleme sonrası bankaların aldığı aidat ücretleri ve dosya masraflarının yasal hale geldiÄŸini kaydetti.
KESÄ°NTÄ°LER YASAL HALE GELDÄ°
Tüketicinin korunması hakkında ki 6502 sayılı kanunun 2014 yılında ki deÄŸiÅŸiklikten önce Avrupa ve dünyanın sayılı tüketici hakları kanunları arasında olduÄŸunu söyleyen Ayhan Tekin, deÄŸiÅŸiklikten sonra geriye bir gidiÅŸ olduÄŸunu söyledi. 2014’te ki düzenlemeye kadar dünyada tüketiciye en fazla hakkı tanıyan ülkelerden biri olduÄŸumuzu ancak baskılar neticesinde bu durumun ortadan kalktığını belirten Tekin, “Bankaların kulislerde bürokrasi ve siyasete yoÄŸun baskıları neticesinde, bankaların bugüne kadar almış olduÄŸu dosya masrafları, kredi kart yıllık aidat ücretlerinin Yargıtay kararlarıyla hukuken haksız olduÄŸu hükmedilmiÅŸken bu alınan ücretler yasal hale geldi. 2014 yılına kadar bankaların aldığı dosya masraflarının iadesi söz konusuydu çünkü Yargıtay kararları ve içtihatları vardı. Bu ücretlerin alınamayacağı noktasında kararlara dayanarak tüketiciler adeta tüketici hakem heyetlerini kilitlemiÅŸlerdi. Bu müracaatlarla vatandaÅŸ dosya masraflarını ve kart aidat ücretlerini de geri almıştı. Ama 6502 sayılı Tüketicinin Korunmasına Dair Kanun’da deÄŸiÅŸiklik yapıldı ve bu deÄŸiÅŸiklikle beraber bankaların lehine maddeler eklendi” ifadelerini kullandı. Düzenlemenin yapıldığı tarihe kadar tüketici hakem heyetlerine gelen ÅŸikâyetlerin yüzde 60-70 oranının bankalara ait dosyalar olduÄŸunu söyleyen Tekin, düzenlemeden sonra bu dosyaların ortadan kalktığını çünkü ÅŸikâyet olsa dahi sonuç çıkmayacağını söyledi. Bankalar noktasında tüketici haklarında geri gidiÅŸ olduÄŸunu kaydeden Tekin, tüketicilerin büyük oranda ÅŸikâyetlerinin bu konuda olduÄŸunu vurguladı.
AYIPLI MALLAR
Ayıplı mallar olarak tanımlanan, reklam ve tanıtımlarda ki özelliklerin altında veya gösterilenden farklı olarak tüketiciye ulaÅŸan ürünler konusunda da ÅŸikâyetlerin fazla olduÄŸunu belirten Ayhan Tekin, bu kapsamda cep telefonu, bilgisayar, tablet ve beyaz eÅŸyanın ağırlıkta olduÄŸunu söyledi. Ürünlerin reklamlarında vaat edilenle gerçekte olan arasında fark olduÄŸunda bununda ayıplı mal olarak kabul edildiÄŸine dikkati çeken Tekin, “Yani bir ürünün ayıbı onun o özelliÄŸi yapmadığı anlamında ki her ÅŸeyi kabul etmekle beraber, ilaveten reklamında ilanında kullanma kılavuzunda yazılı olan ÅŸeyler de o üründe yoksa o da bir ayıptır. Dolayısıyla reklamlar ilanlar kullanım kılavuzları da bir ürünle ilgili deÄŸerlendirme yapabilmemiz için önemli verilerdir” dedi.
KONTROL BÄ°ZDE
Uluslararası ticarete açık bir ülke olmamızdan dolayı Çin’den veya baÅŸka bir ülkeden gelen ürünlerin ülkemizi giriÅŸini engelleyemeyeceÄŸimizi vurgulayan Ayhan Tekin, ürünlerin kontrolünün de bizim elimizde olduÄŸunun altını çizdi. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, Tüketicinin Korunması ve Piyasa Denetimi Genel MüdürlüÄŸü’nün dışarıdan gelen malların denetimi ve alınacak tedbirler konusunda yükümlü olduÄŸunu söyleyen Tekin, “Ä°thal edilen ürünlerle ilgili gümrük kapılarında gerekli numunelerin alınıp gerekli analizleri yapmaları gerekiyor. Ama netice itibariyle artık bilmiyorum yapılan sondajlamanın eksikliÄŸinden hepsini analiz etme gibi bir imkânları yok, bir konteynırdan rast gele bir ürün seçilip analiz yapılıyor. Bu konuda kafamızda ÅŸüphe var. Acaba o seçilen ürün hakikaten bizim memurlar tarafından mı seçiliyor yoksa firma tarafından numune ürün olarak onlara mı veriliyor, analizi yapılacak ürünün seçme kriterinin de önemli olduÄŸu kanaatindeyiz” ÅŸeklinde konuÅŸtu. Tekin, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ve Tüketicinin Korunması ve Piyasa Denetimi Genel MüdürlüÄŸü’nün irade göstermesi halinde, insan saÄŸlığına zararlı maddeleri içererek üretilmiÅŸ olan ürünlerin ülkeye giriÅŸinin engellenebileceÄŸini söyledi. (Sultan TÜRKMEN)
Videolar için YouTube kanalımıza abone olmayı unutmayın!
BUNLARA DA BAKABÄ°LÄ°RSÄ°NÄ°Z
- 0SEVDÄ°M
- 0ALKIÅž
- 0KOMÄ°K
- 0Ä°NANILMAZ
- 0ÃœZGÃœN
- 0KIZGIN
Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.