Sözleşmeyi okuyun önerisi
Pazarlama alanında önemli yer edinen e-alışveriş sisteminde tuzağa düşmemenin ilk adımı, satıcı firmanın sözleşmesini okumaktan geçiyor
Bilgisayar ekranlarında görülüp beÄŸenilen ürünlerin birebir aynı çıkmaması, ayıplı ürün ya da ürünün beÄŸenilmemesi gibi durumlarda tüketicinin birçok hakkı bulunuyor.
Tüketiciyi Destekleme DerneÄŸi (TÜKDES) Genel BaÅŸkanı Süleyman Bakal, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Türkiye'deki tüketicilerin çoÄŸunun, haklarını tam bilmediÄŸini söyledi.
Bakal, özellikle internetten yapılan alışveriÅŸlerde "sözleÅŸmeyi okudum" butonuna okumadan basıldığını dile getirerek, bu sebeple ürünün satın alındığı firmayı tüketicinin kendi elleriyle haklı çıkarttığını belirtti.
Ä°nternet alışveriÅŸi dünyasını "vahÅŸi doÄŸa" gibi gördüÄŸünü aktaran Bakal, "Bakıldığında 'kim kimi yerse' durumu var. Halbuki tüketicinin birçok hakkı bulunuyor fakat bunlardan haberdar deÄŸil." diye konuÅŸtu.
"Cep telefonu sipariÅŸ ediyorsunuz, salatalık gelebiliyor"Türkiye'de e-alışveriÅŸ sisteminin problemsiz hale gelebilmesi için tüketicinin bilinçlendirilmesi gerektiÄŸine deÄŸinen Bakal, ÅŸöyle konuÅŸtu:
"Dünyada iyiler de olacak, kötüler de. Bugün bir cep telefonu sipariÅŸ ediyorsunuz, salatalık gelebiliyor. EÄŸer ilk salatalık maÄŸduru ÅŸikayet etmeye çekinirse, hakkını tam olarak aramazsa, kötüler salatalığı 15 ay boyunca satarlar. Ä°yilerin kazanmasını istiyorsak hakkımızı savunacağız. Ä°nternetin dizginlenmesi, terbiye edilmesi tüketicinin mevzuattaki hakkı olan maddeleri uygulamasına baÄŸlı. Bu durum hem bireysel olarak tüketiciye fayda saÄŸlarken hem de ülkedeki sistemin daha düzenli çalışmasına vesile olacaktır."
Bakal, tüketicinin internet üzerinden satın aldığı ürünü herhangi bir sebep göstermeksizin iade edebileceÄŸini belirterek, "14 gün içinde beÄŸenmediÄŸiniz ya da ayıplı olan ürünü iade edebilirsiniz." diye konuÅŸtu.
"Gizli ayıplı malda iade süresi yok"Kimi ürünlerin kusurlarının gizli olabileceÄŸini anlatan Bakal, konuÅŸmasını ÅŸöyle sürdürdü:
"Gizli ayıplı malda iade süresi yok. Ä°ki yıl önce bir mont almıştım. Ankara'ya bir görüÅŸmeye giderken giydiÄŸim bu montum yaÄŸmurda ıslandı. Montun sol tarafı yaÄŸmurdan buruÅŸtu, saÄŸ tarafında bir deforme olmadı. Firmaya götürüp ÅŸikayetimi dile getirdiÄŸimde ürün incelendi ve 'gizli ayıplı mal' olduÄŸu kabul edildi. Ürünün fiyatı kadar yeni alışveriÅŸ yapmam saÄŸlandı. Åžimdi bu hak kullanılmadığı zaman toplum olarak yanlış yapmış oluyoruz."
Satıcı firmanın tüketici haklarını kısıtlamak için sözleÅŸme metni hazırladıklarını ve tüketicinin sözleÅŸmeyi okumadan butona bastığını ifade eden Bakal, "MüÅŸteri hakkını gasbetmenin yolu, küçük küçük yazı karakterleriyle sözleÅŸme oluÅŸturup, büyük harflerle 'sözleÅŸmeyi okudum' butonu yapmak. Bir an evvel ürünü satın almaya çalışan tüketicimiz de okumadan onay verip satıcının ekmeÄŸine yaÄŸ sürüyor. Bilinçli tüketici olmak zorundayız." deÄŸerlendirmesinde bulundu.
Videolar için YouTube kanalımıza abone olmayı unutmayın!
BUNLARA DA BAKABÄ°LÄ°RSÄ°NÄ°Z
- 0SEVDÄ°M
- 0ALKIÅž
- 0KOMÄ°K
- 0Ä°NANILMAZ
- 0ÃœZGÃœN
- 0KIZGIN
Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.