Reklamı Geç
MERAM
Konya
26 Kasım, 2024, Salı
  • DOLAR
    34.06
  • EURO
    37.74
  • ALTIN
    2730.4
  • BIST
    9833.22
  • BTC
    57646.840$

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı: Boğazlarda gemi trafiğinin oluşturduğu riskler artıyor

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı: Boğazlarda gemi trafiğinin oluşturduğu riskler artıyor
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Türk boğazlarında gemi trafiğinin oluşturduğu risklerin her geçen gün arttığını bildirdi.

Kanal Ä°stanbul ile ilgili geliÅŸmeler gündemdeki yerini korurken, UlaÅŸtırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından Twitter hesabından Dünya Deniz Ticaretinde Ä°stanbul konulu infografik paylaşıldı.

Dünya Deniz Ticaretinde #Ä°stanbul pic.twitter.com/tWraj8Kr2s

— T.C. UlaÅŸtırma ve Altyapı Bakanlığı (@UABakanligi) 20 Aralık 2019

Ä°nfografikte, Türk boÄŸazlarındaki gemi trafiÄŸine ve oluÅŸturduÄŸu risklere iÅŸaret edildi.

Buna göre, Ocak 2018 itibarıyla dünyada 80 trilyon doları aÅŸan gayrisafi yurt içi hasıla toplamının 2530 trilyon dolarlık kısmı deniz ticaretinden saÄŸlanıyor.

Global ticaret hacminin yüzde 85i denizler yoluyla taşınıyor. Bu oran petrol ve petrol ürünlerinde yüzde 97ye ulaÅŸtı. Dünya deniz ulaÅŸtırmasının yüzde 25i Türkiyenin yer aldığı Akdeniz havzasında gerçekleÅŸiyor.

Bu büyüklükler, Türk boÄŸazları ile Türk deniz yetki alanlarındaki yoÄŸun gemi trafiÄŸini ve beraberinde artan seyir emniyetiyle can, mal, deniz ve çevre güvenliÄŸi risklerini ifade etmesi bakımından önemli bulunuyor.

Türk boÄŸazlarını teÅŸkil eden Çanakkale BoÄŸazı, Marmara Denizi ve Ä°stanbul BoÄŸazı özelinde bakıldığında, coÄŸrafi konumu itibarıyla Karadeniz ve buraya kıyısı olan ülkelerin açık denizlere tek çıkış kapısı olması nedeniyle buraların jeopolitik önemi çok büyük.

Özellikle Hazar ve Orta Asya petrollerinin dünya pazarına çıkış koridoru olması ve geliÅŸen ekonomileriyle dünya ticaret hacminden aldığı payın arttığı Karadenize kıyısı olan ülkelerin yarattığı ticari hareketlilik göz önüne alındığında, Türk boÄŸazları ve dolayısıyla Ä°stanbul BoÄŸazının maruz kaldığı gemi trafiÄŸinin beraberinde getirdiÄŸi risklerin deÄŸerlendirilmesi önem arz ediyor.

İstanbul Boğazındaki riskler

Ä°stanbul BoÄŸazından 2005te geçiÅŸ yapan 54 bin 794 gemi sayısına karşın 335 milyon ton yük taşınıyordu. Buradan 2018de 41 bin 103 gemi geçiÅŸiyle toplamda 439 milyon ton yük taşıması gerçekleÅŸtirildi. Bunun yüzde 30una tekabül eden 153 milyon ton, tankerlerle taşınan petrol ve petrol ürünleri de dahil olmak üzere tehlikeli yükler sınıfında yer alıyor.

Türk boÄŸazlarında son yıllarda gemi geçiÅŸ sayılarında görece olarak düÅŸüÅŸ görülürken, artan gemi tonaj ve büyüklükleriyle taşınan yük miktarındaki artış nedeniyle gemi trafiÄŸinin oluÅŸturduÄŸu riskler her geçen gün daha da yükseliyor.

Marmara Denizi ile Karadenizi birbirine baÄŸlayan kuzeygüney ekseninde yaklaşık 17 deniz mili yani 33 kilometre uzunluÄŸundaki Ä°stanbul BoÄŸazı, 16 milyon nüfuslu megapolün içinden geçen dünyanın hemen hemen en tehlikeli doÄŸal dar su yolu niteliÄŸini taşıyor.

AÅŸiyan ve Kandilli arasında her iki kıtanın birbirine 700 metre kadar yaklaÅŸtığı Ä°stanbul BoÄŸazında yer yer 80 dereceye varan rota deÄŸiÅŸimi gerektiren 12 çok kritik rota deÄŸiÅŸim manevrası bulunuyor.

Ä°stanbul BoÄŸazında yıl boyu kuzeygüney yönlü saatte hızı 6 deniz milinin üzerine çıkan yüzey akıntısı, Kandilli, Kanlıca ve Yeniköydeki anafor akıntılarıyla 15 metre derinlikten baÅŸlayan ters yönlü dip akıntısı gerçekleÅŸiyor.

Akıntılar seyir emniyetini zorlaştırıyor

CoÄŸrafi yerleÅŸim ekseni itibarıyla poyraz ve lodos yönünde bulunan Ä°stanbul BoÄŸazının güney kesiminde lodos fırtınasının yarattığı etkiler nedeniyle güney yönlü yüzey akıntısının durduÄŸu ve akıntının yön deÄŸiÅŸtirerek kuzeye yöneldiÄŸi kuvvetli orkoz akıntısı oluÅŸuyor. Bu durumda Ä°stanbul BoÄŸazı ortasında her iki akıntının karşılaÅŸarak yarattığı anaforlar ve çalkantılı sular, zaten seyir emniyeti açısından tehlikeli olan boÄŸazı daha da zorlu kılıyor.

Acil durum, özel geçiÅŸ, sportif toplumsal faaliyetler kuvvetli orkoz akıntılarının oluÅŸtuÄŸu ve sis, düÅŸük görüÅŸ nedeniyle seyrin emniyetsiz olduÄŸu deÄŸerlendirilen durumlarda Ä°stanbul BoÄŸazında gemi trafiÄŸi askıya alınıyor. BoÄŸazda kıtalar arası günlük 2 binin üzerinde yerel deniz seferleri yapılıyor.

Ä°stanbul BoÄŸazından geçiÅŸ gerçekleÅŸtiren gemilerin artan büyüklükleri ve taşıdıkları tehlikeli yükler nedeniyle oluÅŸturdukları riskin minimize edilebilmesi amacıyla deniz trafiÄŸi düzenlemesi yapılıyor. Belli büyüklük ve sınıftaki gemilerin geçiÅŸlerine plan ve uygulama ÅŸartları dahilinde izin veriliyor. Bu hususta deniz trafiÄŸinin yönetilmesi Türk BoÄŸazları Deniz Trafik Düzeni YönetmeliÄŸi ve Yönetmelik Uygulama Talimatı hükümleri çerçevesinde UlaÅŸtırma ve Altyapı Bakanlığının ilgili kuruluÅŸu Kıyı Emniyeti Genel MüdürlüÄŸünce yürütülüyor.

Söz konusu riskler göz önünde bulundurularak, Ä°stanbul BoÄŸazında tam boyu 200 metre ve üzeri petrol tankerleri ile boyu 300 metre üzeri ilave özel geçiÅŸ ÅŸartlarına tabi gemi/platform ve yedekli deniz araçlarının geçiÅŸi sırasında boÄŸaz ve deniz trafiÄŸi tek ya da çift yönlü askıya alınıyor.

Planlama ve deniz trafiÄŸinin yönetilmesi Kıyı Emniyeti Genel MüdürlüÄŸü bünyesinde 2003te kurulan Türk BoÄŸazları Gemi Trafik Hizmetleri Merkezince yerine getiriliyor.

Gemilerin bekleme süreleri arttı

Ä°stanbul BoÄŸazında son 3 yıl göz önüne alındığında deniz trafiÄŸinin askıya alınma istatistikleri ÅŸöyle:

Gemiler, Ä°stanbul BoÄŸazında bu yılın verileri ortalamasında, her bir geçiÅŸ için yaklaşık 14 saat bekliyor. Tanker gibi tehlikeli yük taşıyan gemilerde ortalama bekleme süresi 30 saate ulaşıyor.

2017 yılı verilerine göre, tankerlerin maruz kaldıkları beklemelerden kaynaklanan ekonomik kayıp milyonlarca doları buluyor. Boyu 200 metre üstü tankerlerin günlük kiralama kaybı ortalama 120 bin dolara ulaşıyor. Ortalama bekleme süresinin 8 saat olduÄŸu 2004ten bu yana bu sürede artış gerçekleÅŸti.

Ä°stanbul BoÄŸazından 200 metre üzerinde uzunluÄŸa sahip gemi, uygun ÅŸartlarda yaklaşık 1,5 saatte geçiyor. Bekleme süreleri de göz önüne alındığında toplam geçiÅŸ maliyetlerinde ciddi artış söz konusu oluyor.

Videolar için YouTube kanalımıza abone olmayı unutmayın!


  • 0
    SEVDÄ°M
  • 0
    ALKIÅž
  • 0
    KOMÄ°K
  • 0
    Ä°NANILMAZ
  • 0
    ÃœZGÃœN
  • 0
    KIZGIN

Yorum Yazın

E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar ile işaretlenmişdir.

BaÅŸka haber bulunmuyor!

tokyobet-tokyobet-nerobet-tokyobet-goldenbahis-tokyobet-levabet-ngsbahis-ngsbahis-goldenbahis-ngsbahis-levabet-levabet-goldenbahis-ngsbahis-ngsbahis-tokyobet-nerobet-ngsbahis-levabet-levabet-goldenbahis-ilelebet-betibom-ajaxbet-trendbet-anadolucasino-heybet-paribahis-aresbet-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-tokyobet-tokyobet-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-ngsbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-goldenbahis-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-nerobet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-levabet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-tokyobet-nerobet-pusulabet-piabet-pusulabet-masterbetting-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-pusulabet-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-masterbetting-pusulabet-pusulabet-masterbetting-piabet-piabet-piabet-piabet-piabet-masterbetting-masterbetting-masterbetting-pusulabet-pusulabet-pusulabet-casibom-Nerobet-onwin giri?-goldenautumncare.com-yemekmasasi.net-?i?li escort-bak?rk�y escort-anadolu yakas? escort-sirinevlerpartner.com-doomland.net-vcil.net-nerobet-Nerobet-deneme bonusu veren siteler-sirinevlerpartner.com-be?ikta? escort-goldenautumncare.com-archanavijaya.com-manikaranestates.com-neetasherbaluk.com-istanbul escorts-discounttobaccocorner.com-fps-group.net-7solutionsusa.com-Nerobet-muirdata.com-Tokyobet-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-deneme bonusu veren siteler-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-casino siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-bahis siteleri-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-canlı bahis-betkom-betkom-betkom-betkom-betkom-betkom-betkom-betkom-betkom-betkom-maritbet-maritbet-maritbet-maritbet-maritbet-maritbet-maritbet-maritbet-maritbet-maritbet-markajbet-markajbet-markajbet-markajbet-markajbet-markajbet-markajbet-markajbet-markajbet-markajbet-ovosurchile.com-kodiakevents.com-primrosehillboutique.com-sirinevlerpartner.com-yemekmasasi.net-