Benzin fiyatlarındaki yükseliÅŸe 'tavan fiyat' uygulamasıyla müdahale eden ve 39 kuruÅŸluk indirimin yolunu açan Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu'nun (EPDK) yeni baÅŸkanı Mustafa Yılmaz kararın tüketiciye yansımasını Sabah'a deÄŸerlendirdi. Yılmaz, akaryakıt satış rakamları dikkate alındığında kararın uygulanacağı 2 aylık süreçte 580 milyon liranın vatandaşın cebinde kalacağını söyledi. Yılmaz, bugüne kadar geçen 15 günlük sürede ise vatandaşın akaryakıta 145 milyon TL daha az para ödediÄŸini belirtti.ÇAKTIRMADAN KÂRI KATLAMIÅžLARYılmaz, tavan fiyata neden ihtiyaç duyulduÄŸunu da ÅŸöyle anlattı: "Kâr marjlarında yukarı doÄŸru istikrarlı davranış tespit ettik. Bazı dönemlerde ÅŸirketler bu konularda adeta 'dikkatli dikkatsiz' davranabiliyorlar. Yani kendileri çok 'dikkatli' iken, çeÅŸitli sebeplerle ilgili kurumlarda ya da seçim gibi gündemlerden dolayı genel algıda 'dikkatsiz' olunabileceÄŸini düÅŸünüyorlar. Bu durumu fırsata çevirme ihtiyacı hissediyorlar. 64 kuruÅŸa kadar yükselen kâr marjları vardı. Åžimdi bunları 37 kuruÅŸ ile sınırladık."KALICI ÇÖZÜM GÜNDEMDEÄ°ki aylık sürenin ardından fiyatların yeniden yükselip yükselmeyeceÄŸine iliÅŸkin de soruları yanıtlayan Yılmaz, "Bundan sonra da takipçi olacağız. 2 ay sonra piyasayı eski haline bırakırsak yaptığımızın etkisi olmaz. Bilakis tüketici lehine kazanımlar kısa sürede geri alınır. Konunun hukuki alt yapısını araÅŸtırıyoruz. BaÅŸka kalıcı çözümler bulabiliriz" dedi.BÖYLE SERBEST PÄ°YASA OLMAZAkaryakıt sektörünün "serbest piyasaya müdahale ediliyor" eleÅŸtirilerine de deÄŸinen Yılmaz, ÅŸirketlerin özellikle akaryakıta belli kimyasallar ekleyerek büyük bir kazanç kapısı araladıklarını vurguladı. Yılmaz, "Akaryakıta bir katkı maddesi konuyor, bundan dolayı litreye 12 kuruÅŸ fiyat farkı ekleniyor. Böyle serbest piyasa olmaz. Halen bu ürünlerle ilgili tüketiciye tam bilgilendirme saÄŸlanmadığını düÅŸünüyoruz. ÖrneÄŸin arabamda Euro-dizel kullanıyorum, katkılı ürün almıyorum. Çünkü biliyorum ki, Avrupa'daki en kaliteli ürün ÅŸu an Türkiye'de de üretiliyor" diye konuÅŸtu.BEN KATKILI KULLANMIYORUMAkaryakıt sektöründe sıklıkla dile getirilen katkılı oyununu da aktaran Yılmaz, "Maliyeti belki reklamlara bile 1.5 kuruÅŸ olacak bir kimyasalı akaryakıta ekleyip 12 kuruÅŸa satıyorlar" dedi. Yılmaz, bu ürünlerin içeriÄŸini ÅŸirketlere sorduklarını belirterek, "Ä°nceliyoruz, maliyetle ilgili de bilgi gelecek. Farklı olmayan ürünü farklı tanımlamak uygun mu? AraÅŸtırıyoruz. Belki daha köklü çözümler de beklenebilir" deÄŸerlendirmesini yaptı. Katkılı ürün sayesinde büyük bir kâr kapısı açıldığını vurgulayan Yılmaz, "Ä°stasyona gittiÄŸinizde iyi eÄŸitilmiÅŸ pompacı, depoya direkt katkılı ürün koyuyor. Her depoda fark 8-10 TL olabiliyor. Günde 100 araç düÅŸündüÄŸünüzde 1.000 TL demek. Ayda da 30 bin TL. Böyle rasyonel olmayan fiyatlandırmalardan sonra akaryakıt istasyonlarına milyon dolarlarca bedeller ödeniyor" dedi.BAYÄ°LER KALICI OLMASINI Ä°STÄ°YORSektörden gelen tepkileri de deÄŸerlendiren Yılmaz, ÅŸöyle konuÅŸtu: "Akaryakıt bayilerini temsil eden Petrol Ürünleri Ä°ÅŸverenler Sendikası ziyaretimize geldi. Dağıtıcı bayinin eÅŸit paylaşımı ve navlun gibi konularda kararımızın kalıcı olmasını istediklerini belirttiler. Ancak hem bayi sayısı olarak azınlıkta olan hem de bayileri ne kadar temsil ettiÄŸi tartışmalı olan baÅŸka bir sendika daha var. Onlar tavan fiyata isyan ettiklerini açıklıyor. Böylece adeta dağıtım ÅŸirketleri ile birlikte hareket ederek rekabet hukuku açısından da tartışmalı bir tavır sergiliyor. Biz kimin hangi saiklerle hareket ettiÄŸini çok iyi biliyor ve süreci yakından izliyoruz."Kaynak: Sabah
Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.