Selçuk Üniversitesi ve Kapadokya Üniversitesi hocalarımız Sn. Mustafa Alperen Çiçek ve Saniye Gül Güneş (Journal of Recreation and Tourism Research /JRTR 2024, 11(2), 55-80 ) yayınlarında “Bisiklet Turizminde Konya’”mızı irdelemişler. Konya 1920 yılında bisikletle tanışır, Konya bisikleti “şeytan vapuru” olarak tanımlar. Zamanla sebze küfesi, süt güğümü gibi ticari emtia taşımalarla alışkanlık sağlar. Spor aracıdır bisiklet aynı zamanla. 1950’lerde” bisiklet şehri” ünvanı alırız. İlk velodrom Konya’ya yapılır, 1985 Balkan pist yarışı kentimizde yapılır, pistin eğim uygunsuzluğu nedeniyle uluslararası pist yarışı organize edilemez Konya’da. Günümüzde ilk ve tek olimpik velodrom Konya’da yapıldı ve 5. İslâm Oyunları ev sahipliğimizde 9 Ağustos 2022 yılında kullanıldı. Konya Büyükşehir Belediyesi “Velespit Müzesi” inşa etmekte. Çevre Şehircilik İklim Değişikliği Bakanlığı ile Belediye protokolü ile master planıyla UNESCO Uluslararası İdeal Kent Ödülü’ne sahibiz. 2030 yılında bisiklet yolumuzu 780 kilometreye çıkarma planımız var. Günümüzde bisiklet turizmi yaygın ve revaçta. Avrupa verileri her yıl 44 milyar euro değere sahip 2.3 milyar bisiklet gezisi yapıldığı şeklinde. Kruvaziyer turizminden gelen gelirleri daha düşük (39 milyon euro) Bisikletli turistler sadece gecelik konaklamalarla Avrupa Birliği ekonomisine 9 milyar euro üzerinde getiri bırakıyorlar. Konya 595 kilometre ile ülkemde en uzun bisiklet yolu altyapısına sahip. En fazla bisikletin kullanıldığı il ve “bisiklet dostu il” sloganımız. Ülkemiz Asya ve Avrupa kıtaları arasında geçiş yolu olması nedeniyle uzun mesafe bisiklet seyahatlerinde en gözde destinasyonlardan kabul ediliyor. Bisiklet rota ağı ile ilgili kuruluş olan Euro Velo İstanbul ve İzmir koordinasyon ekipleri bulunduruyor. ENVERÇEVKO (Enerji verimliliği ve çevre koruma derneği) eurovelo ile birlikte ülkemizi bisiklet turizmi ağına dahil etmeyi amaçlamaktalar. Araştırmacılar çalışmalarında Konya Gençlik ve Spor Hizmetleri Müdürlüğü, Konya Bisiklet Topluluğu üye ve yönetici üyesi, Gezenbilir Bisiklet Topluluğu Genel Başkan ve üyesi, Beyşehir Kültür Turizm Dernek Başkanı ve üyesi, Bisiklet sporu antrenör ve amatör bisikletçi, Bisiklet bloğu yazarı ve bisiklet turisti, ilimizin tek bisiklet dostu oteli Dedeman Otel ve Con. Center rezervasyon ve satış temsilcileri, Milli bisiklet sporcusu ve eski Bisiklet Federasyonı Asbaşkanı olmak üzere 11 katılımcı ile görüşme yapmışlar. Cevaplarda Konya’nın bisiklet kullanımı için öne çıkan şehirlerden; bisiklet kullanımında en avantajlı şehirlerden (coğrafi yapı düz, bisiklet yolları nitelik ve nicelikleri, toplu taşımda bisikletlilerin fazlasıyla düşünülmesi, tarihi ve kültürel alanlara kolay ulaşım, halka açık parklardaki belediye parkurları, teşvik ve eğlence amaçlı festival ve etkinlikler)Ankete katılanlar dünyanın çeşitli ülkelerindeki bisiklet kullanım ve alım desteğini savunmuşlar. Hollanda kişi başı günde 2.6 kilometre ile emisyon düşüşünde örneklerden. Bisikletçilere kilometre başı vergiden muaf 19 cent ödemekteler. Hollanda örneği küresel yaygınlaşsa karbon emisyon düşüşü İngiltere’nin toplam emisyonuna eşit oranda düşecek. İtalya, Lüksemburg bisiklet alımına özel indirim sağlıyor, İngiltere’de bisiklet alımına % 32 vergi indirimi, Belçika’da kilometrede 27 cent ücret ödenmekte. Anketciler ülkemizde de destek istemişler. Bisiklet turizminden yararlanmada önce bürokratların inanması ve desteklemesi gerekli olduğu görüşü vurgulanmış. Rota belirlenmemesi, kaliteli hizmet veren konaklama tesisleri eksikliği, trafikte bisiklet sürücülerine ve bisiklet yoluna saygı göstermeyen kişilere cezai işlem yapacak bisiklet zabıta ekibi olmaması eksiklik olarak belirtilmiş. Kamp alanı, rota belirlenmesi ve tanıtımı, güzergah krokileri hazırlanması, müze ve ören yerlerine ücretsiz veya indirimli bilet temini, şehrin tanıtımı için bisiklet festivali değerli öneriler arasında. Bisiklet turizminin kente ekonomik katkı, popülerlik, altyapı ve üstyapının gelişime katkı sağlayacağı, daha fazla bisiklet üretimi ile ekonomiye destek olacağı, azalacak araç trafiği nedeniyle kente rahatlama ve karbon emisyonunda azalma katkıları olacağı vurgulanmış. Bisiklet dostu otel sayısı Antalya’da 20, İzmir’de 4, Bodrum’da 3, Bursa’da 2, İstanbul-Sakarya-Afyonkarahisar-Tokat-Eskişehir’de 1 adet mevcut. Konya Büyükşehir Belediyesi bir ilki gerçekleştirdi ve bisiklet tramvayı kullanımda. Akıllı şehir uygulamasında bisiklet kiralama ve bisiklet tamir istasyonu önemli hizmetler. Bisiklet turizmine yönelik eksikler olarak tek bisiklet dostu otelin merkezde olması belirtilmiş, oysa bisiklet turizmi katılımcıları kırsal rota ve konaklama imkanı arzu ediyorlar.
Konya dünya bisiklet turizmi için çok avantaja sahip. Yararlandığımız söylenemez zaten tek bisiklet dostu otelimiz Dedeman yetkilileri de son zamanlarda gelen tur sayısının azaldığını ve azlığını açıklamaktalar.Tanıtım , rota tanıtımı, konaklama imkanlarında iyileştirme, fuarlara katılım ve tanıtım, rehberli bisiklet turları organizasyonu, bisiklet kulübü sayısı artırılması, bisiklet yarışları düzenlenmesi gibi çalışmalar gündeme alınsa kıyılardan Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu, İç Anadolu rotasındaki Konya dünya bisiklet turizminden önemli pay alabilir. Farklı düşüncelerle ön plana çıkarsınız. Yeter ki planlayın.
Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.