ÖĞRETMENLİK MESLEK VE KARİYER (2)
07 Ocak 2022, Cuma 09:23Bizi hep başkaları yönetti bizim adımıza. Onlar söyledi biz uyguladık kendimizi uyarladık veya. Neyse bugün kabuk değişti mi dersiniz? Bence pek değişmedi sayılır. Şöyle alel usul küçük nüanslar olsa da resmi söylem hakkının çerçevenin dışına taşırılmadan uygulanmaya devam ettirildiğini görmekteyiz. Eğitimde anlayacağınız yine bildik işler, resmi işlem formatları yok o olmadı şu, yok bu olmadı böyle vs.değişe değişe ite kaka yürütülüyor.
Kervan yolda düzülür yani bir düzene girer demişler lakin bugüne kadar hep böylelerini hayatımızın her safhasında görmedik mi? Gördük tabi’i ki. Kervan dediğimiz içerik bize ait olanların verildiği bir maddi manevi mekanizma katarı olmadı hiçbir zaman. Hep yukarıdakilerin dediği uyguladı. Hep onlar her şeyin en iyisini bilirdi. Biz ne bilek beyim böyükler bilir hesabından dolayı sesi kısıklar olarak kaldık gönlümüzde.
Şimdilerde malumunuz bir öğretmenlik meslek kanunu denildi. Müjdeler verildi. Gelin görün ki halkın ve muhatapların anladığı sanki hemen hayata geçecekmiş gibi ilke ve rakamlar şimdiden büyük bir algı oluştururken içeriğini masa başında dolduranların kafa yapısının eğitimin ülke şartlarına ne kadar uyan gerçeklerini yansıttığı hala büyük bir muamma olarak ortada durmakta. Yani paydaşlarından bu büyük ailenin derse giren en yetkili ismi olması gereken/olan öğretmen camiasından acaba gerçekçi bir görüşü alındımı hatta bununla ilgili bir anket hazırlanıp görüşü soruldu mu demiyorum çünkü muhatap bile alınmadılar. Çünkü onlar adına sözde sendikalar vardı. Onlar da bunu karşılayabilecek yani içeriğini doldurabilecek Türkiye gerçeklerinden ne kadar içlerinde taşıyorlardı.? Ve ne kadarını öneri olarak vereceklerdi. Yahut verebileceklerdi. Sendikaların ikbal beklenti hesapları var mıydı?
Evet, az önce yukarıda söyledim. Öğretmenlik meslek kanunu diye önümüze getirilen sadece kariyer basamaklarınının ve artı bin liranın sunum reklamını içermekteydi. Şöyle söyleyim öğretmen bin lirayı cebine koyduğu zaman bu sistem düzelecek mi? Çark daha mı iyi dönecek. Hatırlıyorum da nöbetler paralı olsun diye uzun uğraşılar sonucunda değişen hiç bir şey olmamıştı da yine bildiğini okuyanlar, yan çizenler çıkmıştı. Kısaca size en basitinden bir örnek veriyim dedim. Biz bu kafayla, bu sistem öngörüsüyle, bu tek düze akıl ve zihniyet baskınlığı ile bu resmiyet çerçevesinde sadece ve sadece öğrenciyi teste hazırlayan mantıksal argümanlarla uğraştığım müddetçe ne eğitim düzelir, ne sistem rayına oturur, ne de eğitimin sorunları sağlıklı çözüme kavuşur.
Öğretmen sınava girmeyeceğim diye akıl yürütüp diretiyorsa, yarın uzman, azman sizin öğretmen bizim öğretmen tandanslı soğuk duvarlar oluşup, soğuk rüzgârlar estirilecekse ve öğretmen düştüğü yılgınlıktan dolayı sadece uygulayıcı olarak öğrencinin ve velinin tahakkümü altında şimdilerde kendine seçtiği argümanı ile”dersime girer çıkarım bana ne” demeyi düşlüyorsa, eğitimin içerisinde veli tam kapasite ile çekilemiyor ve her şey okuldan bekleniyorsa, okullar yöneticiler okulu nasıl yönetebilirim ve para nasıl bulabilirim derdi ve telaşına düşmüşse, hatta atamalarda ortak liyakata dayalı hakkaniyet örüntülü, adil seçimli ve akıl, bilgi, hoşgörü, basiretlilik, kıdem, çalışkanlık, başarılılık vs gibi olması gereken ölçütlerde standartlılık aranmıyorsa bunun pek anlamı kalmıyor. Diyorum ki yönetimi zamanında “Fırat kenarında bir kuzuyu kurt kapsa bunun hesabı Ömer’den sorulur” diyen Hz.Ömer hesabını yapabilen liyakat esaslı bir zihniyeti biz yetiştirebildik mi?
Bu sistemde böyle adam yetişir mi sizce? Bence hayır. Öyleyse ne kadar değişime giderse gitsin öze gitmeyen/gidemeyen hiçbir şey sana yetişemez, derdine derman olmaktan uzaktır. O nedenle değil bin lira on bin lira da versen ”zihniyet değişmediği müddetçe” iki ileri bir geri yürüyormuş gibi yapar, yerinde sayar bir arpa boyu ilerleyemezsin. Kırk iki yıllık henüz uzman bile olamamış bir öğretmenin karınca kararınca düşünceleri böyledir. Rabbim hakkımızda hayırlısını versin inşallah Âmin.
Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.