RAMAZAN ORUCUNUN ÖNEMİ VE FAZİLETİ (2)
15 Haziran 2016, Çarşamba 08:42Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurur: "Allah yolunda çift sadaka veren kimse, cennetin muhtelif kapılarından, ‘Ey Allah'ın (sevgili) kulu! Burada hayır ve bereket vardır’, diye çağırılır. Sürekli namaz kılanlar namaz kapısından, mücahidler cihad kapısından, oruçlular reyyân kapısından, sadaka vermeyi sevenler de sadaka kapısından (cennete girmeye) davet edilirler." (Buhârî, Savm 4; Müslim, Zekât 85) "Allah rızâsı için bir gün oruç tutan kimseyi Allah Teâlâ, bu bir günlük oruç sebebiyle cehennem ateşinden yetmiş yıl uzak tutar."(Buhârî, Cihâd 36; Müslim, Sıyâm 167) "Kim, faziletine inanarak ve karşılığını Allah'tan bekleyerek ramazan orucunu tutarsa, geçmiş günahları bağışlanır." (Buhârî, Îmân 28, Savm 6; Müslim, Sıyâm 203).
Oruç tutarken bütün günahlardan özellikle yalandan sakınmak gerekir. Yine Sevgili Peygamberimiz (s.a.v.) şöyle buyurmuştur: "Kim yalan konuşmayı ve yalan-dolanla iş yapmayı terk etmezse, Allah o kimsenin yemesini, içmesini bırakmasına kıymet vermez."(Buhârî, Savm 8, Edeb 51).
Oruç tutan kimselere imkânlarımız ölçüsünde iftar yemeği vermenin sevabını da Peygamber Efendimiz (s.a.v.) şöyle açıklar: "Kim bir oruçluyu iftar ettirirse, oruçlu kadar sevap kazanır. Oruçlunun sevabından da hiçbir şey eksilmez."(Tirmizî, Savm 82).
Müslümanlarca sabır, ibadet, rahmet, mağfiret ve bereket ayı olarak kabul edilen, büyük bir coşku ve heyecanla karşılanan ramazanın başlıca özellikleri şu şekilde sıralanabilir:
1. Kur’ân-ı Kerîm bu ayda indirilmeye başlanmış olup âyet ve hadislerde bin aydan daha hayırlı olduğu bildirilen (el-Kadr 97/3; Nesâî, “?ıyâm”, 5) Kadir gecesi de bu ayın içindedir. Bir âyette Kur’an’ın ramazan ayında, bir başka âyette mübarek bir gecede, bir diğerinde Kadir gecesinde inmeye başladığı haber verilmektedir (el-Bakara 2/185; ed-Duhân 44/ 1-3; el-Kadr 97/1). Kadir gecesi ramazan içinde mübarek bir gece olduğundan âyetler arasında bir çelişki yoktur.
2. İslâm’ın beş şartından biri olan farz oruç bu ayda tutulur (el-Bakara 2/183-185; Buhârî, “?avm”, 1; Müslim, “Îmân”, 8).
3. Hz. Peygamber’in inanarak ve sevabını Allah’tan bekleyerek kılan kişinin geçmiş günahlarının bağışlanacağını bildirdiği ve kendisi de bizzat kılarak ümmeti için sünnet olduğunu gösterdiği (Buhârî, “?alâtü’t-terâvî?”, 1, 2; Müslim, “Müsâfirîn”, 173-178) teravih namazı bu aya mahsus ibadetlerdendir.
4. Malî bir ibadet olan fitrenin (fıtır sadakası) bu ayın sonunda ve bayramdan önce ödenmesi gerekir. Bu ayda yapılan diğer yardımların da öteki aylara göre daha sevap ve faziletli olduğuna dair hadisler vardır (Buhârî, “?avm”, 7; Müslim, “Fe?â?il”, 50; Tirmizî, “Zekât”, 28). Bu sebeple, ramazanda ödenmesi gerekli olmamakla birlikte müslümanlar zekâtlarını bu ayda ödemeyi âdet haline getirmişlerdir.
5. Bu ayın sonunda itikâfa girmek sünnettir. Kaynaklar Resûl-i Ekrem’in ramazanın son on gününde itikâfa girdiğini ve bu âdetini vefatına kadar devam ettirdiğini, onun ardından hanımlarının da itikâfa girdiğini (Buhârî, “İtikâf”, 1; Müslim, “İtikâf”, 5) haber vermektedir.
6. Bazı hadislerde bu ayda umre yapanın Peygamber Efendimiz ile yapılan hac sevabı alacağı (Buhârî, “Umre”, 4; Müslim, “?ac”, 221-222), diğer ibadet ve amellere de öteki aylara göre daha çok mükâfat verileceği (Müsned, I, 224, 338-339; II, 75, 131) bildirilmiştir.
7. Kur’an ayı denilen ramazan ayında çokça Kur’an okuyup tefekkür etmek müstehap kabul edilmiştir. Hz. Peygamber’in Cebrâil ile karşılıklı Kur’an okumasına dayanan mukabele uygulaması da bu aya mahsus geleneklerdendir. (Hacı Mehmet Günay, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, "RAMAZAN", cilt: 34; sayfa: 434).
Allah, hepimize rızasına uygun bir şekilde oruç tutmayı kolaylaştırsın. Oruçlarımızı, dualarımızı ve bütün ibadetlerimizi kabul eylesin. Bizi cennetiyle ve cemaliyle onurlandırsın. Cehennem azabından korusun. Ramazan-ı Şerifiniz mübarek olsun.
Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.