Sünnet ? Hıtan (1)
02 Aralık 2015, Çarşamba 08:39Acıya hâl-i sabâvette alıştırmak için,
Müslüman’ın s..kini önce şeriat kesiyor.
Âlet-i zulm ederek din-ü mübini hâşâ
Dilini doğruların sonra hükümet kesiyor.
Yani: “Sabiyi acıya alıştırmak için şeriat pipisini kesiyor, büyüyünce doğruları söylemeye kalkarsa hükümet de dilini kesiyor.”
İslâm’ın kabul ettiği güzel adetlerden biri de Hıtan yani Sünnettir. Bu ameliye adı üstünde sünnet olmasına rağmen, Müslümanlar arasında farz muamelesi görmektedir.
Dinle, diyanetle pek alâkası olmayan, inanç zafiyeti girdabında kıvranan, magazin dünyasının jönleri bile, çocuklarını sünnet ettirme hususunda taviz vermemekte, birçok farzın yakınına yanaşmamakta ama, sünnet hususunda son derece hassas davranmaktadırlar. Tabi bu her şeye rağmen sevindirici bir husustur.
Birçok kaynakta ilk sünnet olan kişinin Hz. İbrahim olduğu zikredilse de, Barbana İncilinin kaydına göre bu operasyonun Hz. Âdeme kadar uzandığı rivayetleri de vardır.([1]) M. Ö. 6000’li yıllarda sünnetin icra edildiğini gösteren resim ve vesikalar mevcuttur.
Antik Çağ Yunan Tarihçisi Heredot’a (M. Ö. 5’inci yüzyıl) göre; o dönemde başta Mısırlılar olmak üzere birçok kavim çocuklarını hatta bazı kavimler kız çocuklarını bile sünnet ettirmektedir.([2]) Mısırdaki resimler, rölyefler, kabartmalar, mumyalar incelendiğinde, Yahudilerden önce bu kavimlerde çocukların 6-12 yaş arasında sünnet edildikleri anlaşılmaktadır. Fenikelilerde, Azteklerde de aynı uygulamanın olduğu son yıllarda yapılan arkeolojik kazılardan anlaşılmaktadır.
Yahudilere göre sünnet kul ile Tanrı Yahova arasında bir ahittir, bir vecibedir. Yahudiliğin olmazsa olmazıdır.([3]) Dolayısıyla Yahudilikte her çocuk doğumunun 8’inci günü sünnet ettirilir.([4]) Sekizinci günden yani sünnet olmadan önce bir çocuk ölecek olsa, onu yine de sünnet ederek toprağa verirler.([5]) Sünnet olan çocuk Yahudi toplumunun gerçek bir üyesi olmaya hak kazanır.
Hz. İbrahim Cenâb-ı Hak’a müracaatla: “Ya Rabbi! Savaşlarda, arbedelerde vefat eden arkadaşlarımı, yani Sana inananları tanıyıp tespit etmekte zorluk çekiyorum. Onları tanıyacak bir alâmet olsa da cenazelerini defnetsek” diye müracaatta bulunuyor. Allah da sünnet olmalarını tavsiye ediyor. Bunun üzerine Hz. İbrahim Şam bölgesinde Kaddum köyü yakınlarında 80 yaşında iken kendi kendini sünnet etmiş, 13 yaşındaki oğlu İsmail’i sünnet etmiş ve etrafındaki erkeklerin sünnet olmalarını kesinlikle emretmiştir.([6])
Nitekim Peygamber Efendimizin: “İbrahim 80 yaşında olduğu halde Şam yakınlarında Kaddum köyünce sünnet olmuştur” dediği rivayetleri vardır.([7]) Yahudi toplumu içinde doğan Hz. İsa’nın da doğumunun 8’inci günü sünnet ettirildiğine dair kayıtlar vardır.([8])
Ondan sonra gelen Peygamberlerin hepsi bunu benimsemişlerdir. Yahudiler mutlaka sünnet olurlar. Hıristiyanlığın ilk dönemlerinde de sünnet vardır. Fakat sonra birçok dini akideyi değiştirdikleri, bozdukları, terk ettikleri gibi, Hıristiyanlar sünneti de terk etmişlerdir.([9])
Bugün Hıristiyan âleminde 1 Ocak tarihi Noel Bayramı olarak kutlanmaktadır. Bu tarihi bazıları Hz. İsa’nın doğum günü zanneder, doğum günü değil, Hz. İsa’nın doğumunun 8’inci günü yani sünnet olduğu gündür. Onun için bu gün Batı da bile Circumcision yani ; “Sünnet Bayramı” adı altında kutlanır.([10]) Barnaba İncilinde([11]) Hz. İsa’nın: “Bir köpeğin sünnet olmamış bir adamdan daha üstün olduğunu söylediği” rivayetleri vardır.([12]) Pavlus; Yahudilikteki çocuğun doğumunun 8’inci günü sünnet edilmesi olayını kaldırmış, doğumun 8’inci günü vaftiz edilme prensibini getirmiştir.([13]) Günümüzde bile Hıristiyan Habeş Kilisesi ve benzeri bazı Hıristiyan mezhepleri mensuplarına sünnet olmayı emretmektedirler.([14])
Dipnotlar:
1- Barnabas, The Gospel of Barnabas, bölüm: 23, s. 25.
2- Ali Haydar Bayat, “Tarihte Sünnet”, Docentlik Tezi, İzmin 1979, s. 7-9.
3- Tevrat Tekvin, 17/9-14.
4- İncil, Luka 1/59; 2/21.
5- Ali Osman Ateş, “İslâm’a Göre Cahiliye ve Ehli Kitap Örf ve Adetleri”, Beyan yay.İst.
1996, s. 258.
6- Tevrat, Tekvin, 21/4-5.
7- “Tecrîd-i Sarîh Tercemesi”, c. 9, s. 111.
8- İncil, Luka 2/21.
9- Buhârî, İsti’zan, 51; Müslim, Fedâil, 151(2370); İbrahim Canan, a. g. e, c. 7, s. 41.
10- Asaf Ataseven, “Tarihte Sünnet”, Zafer dergisi yıl 1987, Sayı 127, s. 16.
11- Barnaba İncilini yazan kişinin havarilerden olduğu rivayetleri vardır. Gerçek Hıristiyanlığı
ihtiva eden bir kitaptır. Pavlos’un bozduğu, dejenere ettiği Hıristiyanlık hükümleri ile
çakıştığı için, İznik Konsülünde benim senmemiş, toplatılmış, yakılmış, okuyanlar takibe
uğramış, zulüm görmüş, ama yine de birkaç nüshasının günümüze kadar gelmesine mani
olamamışlardır.
12- Barnaba, The Gospel of Barnabas, Bölüm 22, s. 25.
13- A. Tercüman, “Hıristiyanlığa Reddiye”, s. 67.
14- A. Osman Ateş, a. g. e. s. 260.
Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.