Hamamlar (3)
03 Şubat 2020, Pazartesi 09:06Avcı Sultan Mehmet zamanında İngiltere’nin İstanbul sefareti kâtipliği yapan ve büyük bir Türk düşmanı olan Ricaut’un “Histoire de L’etat Present de L’Empire” isimli eserinde şöyle denmektedir:
“Türkler yaşayış tarzlarının harici manzarası itibariyle hakikaten çok temizdirler. Gerek yıkanmaları gerek dinen zorunlu oldukları diğer görevlerinin yerine getirilmesi itibariyle, iptilâ derecesinde intizam perverdirler. Yıkandıkları su ile manevi kirlerinin de akıp gideceğine inanırlar. ”(1)
Selçuklu ve Osmanlı kervansaraylarında bile tam teşekküllü hamamlar vardır. Yoldan gelen yorgun, terli, üstü başı tozlu insanların yıkanıp temizlenip rahat edebilmesi için yapılan bu hamamları gören bir Arap seyyahı duygularını şöyle dile getirir:
“Hanın içinde yaza mahsus eyvanlar ve kışa mahsus odalar ve hayvanlar için ahırlar vardır ki, insan bunların keyfiyetini tasvirden acizdir. Yani bir insan yaz ve kış orada otursa her mevsime mahsus şeyleri bulabilir, derununda hamam, hastane ve lazım olan ilaçlar, sair mefruşat ve eşya vardır, konuğa ve hayvanına Allah rızası için yemek verilir.”(2)
Eski İstanbul hamamlarından birinin kitabesinde şöyle yazıyormuş:
Tıynetin nâ pak ise, hayr umma sen germabeden
Önce tathir-i kalb et, sonda tathir-i beden
Yani: Kötü huylu, bozuk karakterli, kirli duygulu negatif bir kimse isen, hamamdan bir şey bekleme, temizlik istiyorsan evvela kalbini ve duygularını temizle, sonra gel hamamda bedenini temizle.
Demek ki kişilerin mutlu, cemiyetlerin huzurlu, milletlerin müreffeh olabilmeleri için beden temizliğinden önce duygu temizliği gelmektedir. İkisi de önemlidir ama gönül temizliğinin önceliği vardır.
George William Frederick Howard, Türk Sularında Seyahat 1853 isimli eserinde dedelerimizin temizlik yönünü şöyle övüyor:
“Türk hamamında bir çeşit kızgın mermer (göbektaşı) üzerinde yatılıyor. Hamam sık sık kullanılırsa çok etkili bir tedavi aracıdır. Bizler derimizi okşar gibi yıkanmakla temizlendiğimizi sanıyoruz. Türkler ise gerçek temizlik örneği kişilerdir…”(3)
Corneille le Bruyn adındaki seyyah ise ecdadımızı şöyle tarif etmektedir: “Türkler, umumiyet itibariyle boylu poslu, güzel yapılı adamlardır. Hıristiyan Avrupa’nın tek bir şehrinde bile bütün Osmanlı İmparatorluğundan daha çok sakat ve biçimsiz adama rast gelinir. Fazla olarak Türkler güçlü kuvvetli oldukları için pek çok yaşarlar. Herhalde bunun en tabi sebebi gayet sıhhî ve iyi gıdalar kullanmalarında ve mideyi bozmak suretiyle ciğerlere, kalbe ve dimağa ekseriya zarar veren lezzetli ve çeşitli yemeklere ehemmiyet vermemelerinde aramalıdır. İşte bundan dolayı Türkler nadiren hasta olurlar. Bizlerin daima tutulduğumuz taş, kum, damla ve saire gibi hastalıklar onlarda hemen hemen hiç görülmez. Bu sıhhî vaziyetlerini bir taraftan yiyip içmedeki kanaatkârlıklarına bir taraftan da ifrata kaçmamak şartıyla hamamda yıkanıp temizlenme adetlerine borçludurlar.”(4)
Sultan Abdülaziz 1867 yılında çıktığı Avrupa seyahatinde Londra’ya gelişi vesilesiyle, Londra’nın asilzadelerinden eski diplomat, milletvekili ve gazeteci David Urguhart, Osmanlı devletinin Roma Büyükelçisi Rüstem Bey’e, Sultan’a arz edilmek üzere şöyle bir mektup takdim eder:
Mektubun sadeleştirilmiş hali:
Temizliğin nasıl yapıldığı konusunda pek nasibi olmayan, fen bilimlerinin dışındaki diğer alanlarda da nasipsiz olan Avrupalılara temizliği öğretmek gayesiyle Londra’da yaptırmış olduğum Türk hamamını, yüce Sultan’ın beraberinde bulunan muhterem heyete Londra’da kaldıkları sürece tahsis etmiş olduğumu bildirmenizi rica ederim. Bu zatların Avrupa’ya faydalar bahşedecek olan temizliğin faziletlerini göstermek için sözü edilen hamama ilgi göstereceklerini ümit ederim. ”(5)
Sultan Abdülaziz bu Avrupa seyahatine çıkacağında, temizlik hususunda o dönemde bile gayet mülevves olan Avrupalıların sularının nezafetine güvenmediği için, içeceği ve abdest alacağı suları İstanbul’dan götürmüştür.(6) Şimdi ise yapılan araştırmaya göre dünyada en fazla sabun tüketen (kişi başına 40 kalıp) İngilizlerdir.
Şurası da çok önemli ki; dedelerimiz temizliğe ve hamamlara bu denli önem verip, dünyayı kendine imrendirecek bu nezafeti icra ederken edep ve terbiyeyi de elden bırakmamış, yukarıda zikredildiği üzere, Romalılar gibi bu hamamları işret ve menhiyat yerleri yapmamışlardır. Şair bu hususta şöyle diyor:
Halvet-i hamama girdim diye sakın terk etme edep
Gözlüdür kûşeler, gözler seni her köşeden
Dipnotlar:
1- Ahmet Gürkan, a.g.e, s. 205.
2- Nevzat Kösoğlu, a. g. e. s. 102.
3-George William Frederick Howard, “Türk Sularında Seyahat (1853)”,
Tercüman 1001 Temel Eser, İst. 1978, s. 22.
4-Ahmet Gürkan, a.g.e, s. 208.
5-Hüseyin Çelik,“Temizlik Doğudan Gelir”,Diyanet Vakfı Yay.Ank.1995,s.
7;T.Kakınç,“Çok Çok Acayip Dünya” Altın Kitaplar Yay. İst. 1996, s.56.
6-M. Armağan, “Osmanlı’nın Mahrem Tarihi”, Timaş Yay. İst.2011 ,s. 206.
Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.