KAÇ BAŞKAN ÜÇ BAŞKAN
30 Mayıs 2022, Pazartesi 08:14Ahmet Hilmi Nalçacıgil mülkiyeliydi.
Siyasal Bilgiler Fakültesinden mezun olduktan sonra ilçelerde kaymakamlık yaptı.
Doğma büyüme Meramlıydı.
Siyasete girdi.
1963 yılında Adalet Partisi’nden Konya Belediye Başkanı seçildi.
1969 yılında genç sayılabilecek yaşta vefatına kadar belediye başkanlığı yaptı.
Rahmetlinin görevi belediye başkanlığı, belediye başkanlığı da göreviydi.
Başka hesaplar ve hayaller içinde olmadı.
Başkanlık yaparken ticaret yapmadı mesela.
Konya Belediyeciliğinde altın çağı başlattı.
Mülkiyeli olduğu halde şehircilik alanında uzmandı.
Şehrin kuzey istikametinde gelişme hedefi tam bir devrimdi.
Başkanlığı döneminde bu hedefinden taviz vermedi.
Kendisinden sonra gelen başkanlarda Nalçacıgil’in gösterdiği istikametten sapmadı.
Neden?
Kuzey istikameti, doğru istikametti çünkü. Diğer taraflar yeşil alandı.. Tarım alanıydı, bağlık ve bahçelikti.
Yıl, 2022.
Altmış yıl önce belirlenen istikamette ilerlemeyi sürdürüyor şehir.
Ahmet Hilmi Nalçacıgil’i sırf ölümün ardından verilen Nalçacı Caddesi ile anmak ve anlamaya çalışmak körlüğün daniskası olmalı. İleriye matuf modern şehirciliğin temelini o attı çünkü.
Şehrin yaşayan hafızalarından birisiyle Konya Belediyeciliğini konuşurken, bizim kaç başkan sorumuz karşısında “üç başkan” sözü çıktı ağzından.
Ahmet Öksüz eğitimciydi.
Ticaret Lisesi’nde öğretmenlik ve okul müdürlüğü yaptı.
Birazda çiftçiliği vardı.
Çumra’nın Alibeyhüyüğü kasabasındandı.
Aklında siyaset olmadığı halde arkadaşları siyasete girmesi için ısrarcı oldular.
Israrlara karşı koyamadı.
ANAP’a girdi.
1984 yılında ANAP’tan Konya Belediye Başkanı seçildi.
“Öğretmenden hiç belediye başkanı olur muydu?”
Oldu.
Hem de çok iyi oldu.
Öksüz’ün görevi belediye başkanlığı, belediye başkanlığı da görevi oldu.
Başka iş yapmadı.
Ticaret yapmadı mesela.
Sessiz ve sakin Ahmet Öksüz, sessiz ve sakin bir şekilde kendisinden umulmayan önemli hizmetler yaptı.
O hizmetlerin devrim niteliğinde olanı ise toplu taşıma alanındaki Hafif Raylı sistemdi.
Kendisinden sonra gelen iki belediye başkanı raylı sistemi maliyet ve teknoloji bakımından yıllarca külfet olarak görmüştü. O başkanlardan birisi mühendis/akademisyen diğeri ise esas mesleği eczacılık olan ama farklı alanlarda ticaret yapan bir başkandı.
Hafif Raylı sisteme karşı gelen başkanlar aynı zamanda belediye olarak sistemden parada kazandılar. Hafif raylı gelirleri ile belediye personelinin maaşlarının ödendiği yıllar bile oldu.
Raylı sistem şehirde toplu ulaşım alanında gerçekleştirilen bir devrim.
O devrimi yapan dönemin ANAP’lı belediye başkanı Ahmet Öksüz.
Tahir Akyürek.
Zamanın ve şartların yoğurup pişirdiği insan.
Karşısına çıkan zorlukları sabrıyla yenen siyasetçi.
Sessiz savaşçı.
Naif dava adamı.
Entelektüel.
Hukuk Fakültesi mezunu.
Derebucaklı.
Avukat, bürokrat.
Ak Parti’den 2024 yılında Konya Büyükşehir Belediye Başkanı seçildi.
Üç dönem aralıksız belediye başkanlığı yaptı.
Belediye Başkanlığı döneminde şehrin fiziki anlamda gelişmesine öncelik verdi.
Şehrin kritik noktalarında çok sayıda alt geçit, üst geçit yaparak trafik sorununu rahatlattı.
Alternatif yollar, caddeler, sokaklarda açtı.
Onunda görevi belediyle başkanlığı, belediyle başkanlığı görevi oldu.
Şehrin yaşayan hafızalarından birisiyle Konya Belediyeciliğini konuşurken bizim yineleyip durduğumuz kaç başkan sorusu karşısında o da bir kere daha, “üç başkan” dedi.
Elli belki de yüz yıla şamil hizmetleriyle anılacak olan üç başkan.
Böyle olmalı başkanlar.
Aldığı eğitimden ziyade, şehir namına ufku olmalı.
Ahmet Hilmi Nalçacıgil,
Ahmet Öksüz,
Tahir Akyürek.
Konuştuğumuz hafızanın ağzından, başka bir isim daha çıkmadı.
Bizim düşüncemize gelince..
Farklı değil.
Kaç başkan, üç başkan.
Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.