Köklerden Geleceğe; Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli
05 Eylül 2024, Perşembe 00:55Millî Eğitim Bakanlığı’nın uzun süreden beri üzerinde çalıştığı, büyük emekler sarf ederek hazırladığı ve adını “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli” verdiği yeni müfredat programı, 2024-2025 eğitim öğretim yılından itibaren okul öncesi, ilkokul 1, ortaokul 5 ve lise 9. sınıflardan başlayarak kademeli olarak uygulanmaya başlıyor.
‘‘Köklerden geleceğe’’ mottosuyla başlayan ve eğitimi; “bir ayağı geçmişte duran diğer ayağı insanlığın geleceğine ufuklar açan bir kapı” olarak tanımlayan öğretim programları ortak metnini okurken eğitime dair derdi olan insanın heyecan duymaması mümkün değil.
Bir ağaç kökleri kadar dayanıklı ve sağlamdır. Kökler ne kadar derine iniyorsa gökyüzüne öyle güçlü uzanır o ağaç. Köklerinden aldığı kuvvetle; rüzgâr, fırtına, sel ve türlü felaketler dahi görse, tüm heybeti ile gelişmeye ve büyümeye devam edecektir.
Bir milletin, "millet" olma vasfını sağlamada tutkal vazifesi gören ortak (kök) mirasını yaşadığı güne taşıyamayan milletlerin, geleceğin inşasında etkin bir rol oynayamayacağına ve ancak başkalarının yaptığı tarihe malzeme olacağına yani köksüzlüğün “öksüzlüğü” doğuracağı apaçık ortada.
Köklerimizle buluşup geleceğe kanatlanabilmek için evlatlarımızı dünyaya katkı sağlayacak, bunun için de sağlam duruşu olan şefkatli, merhametli, vatansever, ülke ve millet sevgisi üst düzeyde olan bireyler olarak yetiştirmek hepimizin hayali. Artık her zamankinden daha çok yakınız bu hayale.
Köklerini hatırlayan köklenir, dalları göklere uzar.
Evlatlarımız her gün şanlı tarihimize gitmeli, ecdadını bilmeli, dostunu düşmanını tanımalı ve bizi biz yapan manevi iklimin havasını solumalıdır.
Anadolu’nun ruhu farklıdır, her coğrafyanın, Asya’nın, İskandinav ülkelerinin ruhsal yapısı farklıdır.
Evet, biz farklı bir toplumuz, farklı bir ruhsal yapımız var. Anadolu’nun kendi dinamikleri, kendi ruhsal bilgeliği var. Örflerimizden, gelenek göreneklerimizden tutun günlük yaşamımıza kadar birçok özelliğimiz Avrupalılardan çok farklı. Böyle olunca meseleye yaklaşımımın da farklı, farklı olduğu kadar da “yerli ve milli” olması gerekiyordu
Türkiye Maarif Modeli öğretim programı, Türkiye'nin eğitim sisteminde yenilikler ve reformlar yapmak amacıyla geliştirilen bir model. Bu model, öğrenci merkezli öğrenme, dijitalleşme, eleştirel düşünme ve yaratıcılığı teşvik eden bir eğitim anlayışını benimsiyor.
Milli ve manevi değerlere önem vererek, çağdaş bilimsel ve teknolojik gelişmelerle uyumlu bir eğitim sunmayı hedefliyor. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, Türkiye'nin eğitimdeki hedeflerini ve vizyonunu yansıtarak, geleceğin ihtiyaçlarına uygun bireyler yetiştirmeyi amaçlıyor.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından geliştirilen ve bütüncül bir eğitim yaklaşımını temel alan bu yeni program, Türkiye’nin 21. yüzyıl becerileri kapsamında ele almış olduğu “beceri temelli eğitim modeli” fikrinin yerli ve millî hale getirilmesini amaçlıyor.
Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde eğitim sistemlerinin amaçlarının gerçekleştirilmesinde önemli bir yere sahip olan öğretim programlarının bir felsefesinin olması ve bu felsefenin meydana gelmesinde ise toplumun sosyolojik, psikolojik ve fiziksel unsurlarının bir arada olduğu bağlamın oluşturulması gerekiyor.
Müfredat hazırlık sürecinde, uzun süren görüş alışverişleri ve kamuoyundaki yansımalar üzerinden analizler yapıldı, toplantılar düzenlendi. Bütün bu birikim, geçen yıl yaz aylarında bir veri olarak alındı ve sistematik hale getirildi.
Yeni müfredatta beceri odaklı, sadeleştirilmiş içerikte öğrencilerin derinlemesine öğrenmesine imkân sağlayacak yeni yaklaşımlar belirlendi. Dünyada değişen durum ve ihtiyaçlara göre yeniden düzenlenebilecek şekilde esnek bir yapı benimsendi.
Yeni müfredat, özgün bir eğitim felsefesi içeriyor. Yeni model ile milli bilince sahip, ahlaklı, erdemli, milleti ve insanlık için faydalı ve güzel olanı yapmayı ideal edinmiş, beden, zihin, kalp ve ruh bütünlüğüne sahip bilge nesiller hedefleniyor.
Yeni müfredat çalışmalarında ülke bazlı yapılan karşılaştırmalarda, mevcut müfredatın muadillerinden 2 kata yakın bir düzeyde daha ağır olduğu belirlendi. Bilgi erişiminin zor olduğu dönemlerde yapılan müfredatların dünya genelinde de revize edildiği ve bilgi edinmedeki kolaylıklardan hareketle seyreltilmeye gidildiği tespiti yapıldı. Yapılan incelemelerde mevcut müfredatın öğrenme çıktılarının incelenen ülkelere göre yüzde 50 fazla olduğu belirlendi. Bu kapsamda yeni müfredatta yüzde 35'lik oranda bir seyreltme yapıldı.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nin merkezinde insan var. Programda insan; zihinsel, duygusal, bedensel, sosyal ve manevi gelişim yönleriyle bütüncül olarak ele alınıyor. İnsanın kendini tanımasına ve keşfetmesine imkân tanınarak kişilerin ilgi ve kabiliyetleri ölçüsünde esnek ve özgür öğrenme ortamlarının yaygınlaştırıldığı hak ve gelişim temelli bir öğrenme süreci yapılandırılıyor.
Bu model, Türkiye'nin eğitimde daha ileriye gitmesi ve global eğitim standartlarını yakalaması amacıyla oluşturulmuş bir yol haritasıdır.
Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.