Kurban İbadeti
08 Eylül 2016, Perşembe 08:36Allah’a (cc) hamd, Hz. Muhammed Mustafa (sav)’e salât ederim.
Önümüzdeki 12 Eylül Pazartesi günü 1437 Hicrî yılı Zi’lHicce’ninon’uncu günüdür.Kurban Bayramının birinci günüdür.
Allahü Teâlâ inanan kullarına kulluk borcu olarak bedenî, lisânî, kalbî ve mâlî ibadet ve mükellefiyetler yüklemiştir. Her biri Allah’ın rızasını kazanmaya rahmet ve nusretine yakın olmaya ve ahiret hayatında büyük nimet ve yüce derecelere kavuşmamıza vesile olacak mâlî ibadetlerden birisi de kurban kesmektir.
KURBAN, İSLÂM DİNİNİN ŞEÂİRİNDENDİR1. Cenâb-ı Hakk, Kevser Sûresinde, “Rabbin için namaz kıl ve kurban kes” buyuruyor
Kurban Allah rızası için, ibâdetniyyeti ile belirli günlerde cins, yaş ve vasıflarını dinimizin tayin ve tesbit buyurduğu hayvanlardan birini kesmektir.
2. Kurban, Yakınlık manasınadır ve kendisi ile Allah’a yaklaşılan şey demektir
Bu itibarla dini manada kurban : ‘ Allah’a yaklaşmak için belirli vakitte kesilen hususi hayvanın adıdır’.
Kurban kesmekten asıl maksat; İlahi emre itaat ve teslimiyetle , Kul’un Allah’a yakınlık kazanmasıdır.
Kurban , Hakk yolunda fedakarlığın bir alameti , Cenab-ı Allah’ın verdiği nimetlerin birşükranıdır. Bunun neticesi de , bir çok sevaba nail olmak ve nice felaketlerden kurtulmaktır.
Allah’a yakınlaşmak amacıyla kesilen kurbana el- Udhiyye …denir. İslâmın ulvî prensiplerinden birisi
de, Kurban Bayramı’nda Allah rızası için kurban olacak hayvanlardan birisini kurban etmektir. (1) Kurban kesme günü,kurban kesmek isteyen kimse Zi’l-Hicce’nin ilk on gününde hayvanın bedenindenkıllarını ve tırnaklarını kesmez. Kendisini ihramlı hacıya benzetir.(bu hususta) Çünkü kıyamette kurban,sahibine fidye olacak, onun her kılı , her azası ve tırnağından faydalanacak….sh228 (2)
Adem(as) iki oğlu Kabil ve Habil kendileri aralarında Hz. Allaha yakın olabilmek maksadı ile birer kurban takdim etmek istediler.Habilin koyun sürüsü Kabilinde ziraatı vardı. Habil koyunlarının içerisinden Hz. Allah’a (cc) kurban olabilecek en iyisini ayırdı, Kabilde ziraatından şöyle biraz çerçöp denilebilecek kısımları getirdide semadan gelen bir ateş Habilinkini alıp götürdü,yakdı yani kabul etti .Kabilinkini kabul etmedi ve Kabil kendi kurbanının kabul olmadığını görünce kardeşi Habile haset etti ve seni öldüreceğim dedi ve öldürdü.(3)
Cebrail (as) İsmail (as)’ın kesildiğini görünce Allah’üTeâla’yata’zim için (AllahüekberAllahüekber) diye tekbir getirdi. İbrahim (as) da (La ilahe illAllah’üve’llah’üekber)dedi.İsmail (as) da (Allah’üekberveli’llâhi’lhamd )diye Allah’a hamd-ü ve sena etti. Ve onlardan bir sünnet olarak tekbir bize vacib olmuştur.
İşte her Arefe günü sabah namazından başlayıp bayramın dördüncü günü ikindi namazına kadar her farz namazın selamından sonra okunan TEŞRİK TEKBİRLERİ’nin ilk söylenişi böyle müthiş bir tabloda olmuş ve tamamı mübarek ağızdan terennüm etmiştir.
Sonra Cebrail (as)’ın tebliği ile ve peygamberimizin sünneti olarak kıyamete kadar her kurban bayramında bu tekbirler bütün mü’minler tarafından feyizle bereketle okunur olmuştur.
3. Teşrik tekbirleri namaz kılmakla mükellef her müslüman için vacibtir. Bu hususda erkek, kadın,müsafir,mukim,köylü, şehirli,cemaatle kılan veya yalnız kılan,hepsi müsavidir.
Bu cihetle kurban kesmiş olsun olmasın her müslümanın bu 23 vaktin farz namazlarının sonunda bu tekbirleri ara vermeden okuması şarttır.
Selamdan sonra hemen tekbir getirilir. Unutulurda sonra hatırlanırsa daha yerinden kalkmadan ve mescidden çıkmadan ve dünya kelamı konuşmadan tekbir getirmek lazımdır. (4)
Hidaye ve sair fıkıh kitablarındaUdhiyye kurbanına dair şu hadis-i şeriflerle de istidlal edilmiştir.
-Ahmed bin Hanbel ve ibniMace’nin rivayetlerine üzere :
‘Maldan bir imkan bulup da Udhiyye kurbanı kesmeyen, bizimMescidlerimize yaklaşmasın ’
-Ve yine:Udhiyye kurbanı kesiniz çünkü o babanız İbrahiminaleyhisselam’ınSünnetidir’’ buyurulmuştur.
Vekaletle kurban kestirilebilir. Bunun için vekalet vermek gerekir. Nice hayırlara vesile olur kim bilir.
Kurban Bayramınızı tebrik ederim.
Kaynaklar :
1- (1) (Şir’atü’l İslâm SeyyidAlizadesh 224 Terc)
2- (Şir’atü’l İslâm SeyyidAlizadesh 228 Terc)
3- (Tefsiri Kebir Fahreddini Razi)
4- (Nimetü’lislâm)
Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.