“ METRO, METRO” DİYE, DİYE.
06 Kasım 2019, Çarşamba 09:3080’li yıllar halkın toplu ulaşım alanında sıkıntı çektiği yıllardı..
O yıllarda Konya henüz Büyükşehir Belediye statüsünü de elde etmemişti. Merkezde ne Selçuklu, ne Meram ne de Karatay ilçeleri ve belediyeleri vardı. Lakin şehir yerinde durmuyor ve sürekli bir şekilde büyüyordu.
Şehrin nüfusu da artıyordu.
Artan nüfus yeni yerleşim alanlarını zorunla hale getirirken, belediye otobüsleri ve minübüslerle yapılan toplu ulaşım da yetersiz kalmıştı. Aynı yıllarda Selçuk Üniversitesi kampüsündeki binaların yapımı sürüyor ve bitirilen binalara şehrin muhtelif yerlerinde faaliyet gösteren fakülte ve yüksek okullar taşınıyordu. Lakin kampüs özellikle öğrenciler ve çalışanlar için gidilecek ve gelinecek yer gibi değildi.Üstelik kampüs daha da büyüyecek ve zamanla Selçuk Üniversitesi tamamen orda faaliyet gösterecekti. Ayrıca şehirde o istikamette gelişiyordu. Dolayısıyla toplu ulaşım sorunu bir şekilde ve mutlaka çözülmeliydi.
Halk, yönetenlerden yalnız belli bölgelerde değil, her yerde ve her bölgede toplu ulaşım sorununa çare bulunmasını ısrarlı bir şekilde istemeye başlamıştı.
İlk önce yeni otobüsler alındı.
Yeni hatlar ve yeni duraklar açıldı.
Minibüs sayısı da artırıldı.
Fakat sorun buna rağmen çözülecek gibi değildi.
O yıllarda iktidarda Anavatan Partisi vardı. Turgut Özal’ın ANAP’ı da, Recep Tayyip Erdoğan’ın Ak Partisi kadar olmasa da cesur ve reformcuydu. ANAP iktidarı döneminde ülkenin bir çok şehrinde altyapı sorunu çözüldü. Mesela Konya şehir merkezinde içinden orta büyüklükte bir kamyonetin geçebileceği çukurlar açılarak, kanalizasyon sistemi yenilendi. O dönemde çok sayıda ilçe ve köyde gerçekten hemen her alanda önemli eserler hayata geçirildi.
ANAP’ın toplu ulaşım alanında Konya’da yaptığı hizmete bakalım biz.
Ahmet Öksüz Belediye Başkanıydı..
Abdullah Tenekeci de Devlet Bakanıydı.
Mehmet Keç eciler de ANAP’ın 2. Adamı ve partide genel başkan vekiliydi.
İşte o yıllarda şöyle bir proje gündeme getirildi..
Dediler ki “Şehrin toplu ulaşımı büyük bir sorun haline geldi. Biz bu sorun daha fazla büyümeden Almanya’da da kullanılmakta olan
Hafif Raylı Sistemin ihalesini yapacağız..”
O sıralar Hafif Raylı Sistemin ne olduğunu Konya’da bilen çok az. Yalnız yurt dışına gitmiş olanlar bu sistemi görmüş ve kullanmış olabilir. Dolayısıyla halkın toplu ulaşım talebi, toplu bir meraka dönüştü. Acaba bu raylı sistem denen araç nasıl bir şeydi?
Fazla uzatmayalım..
Hafif Raylı Sistemin İhalesi ANAP sayesinde, Ahmet Öksüz, Abdullah Tenekeci, Mehmet Keçeciler ve o dönemin ileri gelen milletvekillerinin yoğun çaba ve gayretleriyle yapıldı.
O yıllarda bizim Yazı İşleri Müdürlüğü’nü yaptığımız gazetenin tesisleri Toptancılar Çarşısı’ndaydı. Evimizde Kültürk Park’ın arkasındaydı. Bir sabah gazeteye gitmek üzere evden çıktığımızda Nalçacı Caddesi’nin ortasında yemyeşil ağaçların yerinden söküldüğünü gördük. Gittik gazeteye, ertesi gün bastık manşeti: “Ahmet Öksüz ağaç katliamı yapıyor” diye.. Ahmet Bey hoşgörülü ve eleştirilerden faydalanan bir başkandı. Gazeteye geldi ve dedi ki “ Arkadaşlar Hafif Raylı Sistem Alaeddinin etrafında dolanarak, Nalçacı boyunca ilerleyecek. Rahat olun, Sakin olun. Telaş yapmayın.. Güzergah için biz bu işi yapmak zorundayız.”
Sonra Konya, Türkiye’de Turgut Özal tarafından ilk yapılan Büyükşehir Belediyeleri’nden birisi oldu. Hafif Raylı Sistem inşaatı devam ederken, 1989 yerel seçimleri yapıldı ve Ahmet Öksüz seçimi kaybetti.
1989’da göreve gelen yeni Büyükşehir Belediye Başkanı ve üç merkez ilçe belediye başkanı sistemi “tukaka” ilan etti. Sistemin şehre getirilmesi felaket ve ihanet olarak gösterildi. Ama sistemin inşaatını da devam ettirdiler. İlk önce bugünkü Otogar’a kadar yapılan sistem daha sonra kampüse kadar uzatıldı.
Bunca lafı neden ettik?
Yönetenler halkın beklenti ve taleplerine geç de olsa cevap veriyor.
80’li yıllarda Hafif Raylı Sisteme giden yolu açan halk, bugün de METRO’nun yolunu açtı.
Gözümüz, gözünüz aydın olsun Konya Metrosu’nun ihalesi yapıldı ve imzalar atıldı. En kısa sürede de temeli atılacak ve büyük bir terslik olmadığı takdirde de 4 yıl gibi kısa bir zaman içinde, METRO’yu kullanabileceğiz.
Bu arada Konya Metrosu’nda herkesin emeği var. En başta METRO sözünü vererek süreci başlatan Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan‘ın büyük emeği var. Sonra Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum, Ak Parti Genel Başkan Yardımcısı Leyla Şahin Usta, Ak Parti il başkanı Hasan Angı, Büyükşehir Belediye Başkanı Uğurİbrahim Altay ve Ak Parti Konya Milletvekillerinin tamamı.. Bu çağdaş eserin mimarları olarak Konya’nın siyasi tarihine adlarını yazdıran insanlar olarak anılacak bilinecek ve hatırlanacak.
Halk “METRO, METRO” diye, diye, yönetenleri zorladı ve METRO’yu getirdi.
Kısa ya da uzun olsun bütün yolculuklar atılacak ilk adımla başlar.
Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.