MUKADDES EMANETLERİN OSMANLIYA GEÇİŞİ (1)
05 Temmuz 2018, Perşembe 08:03(5 Temmuz 1517)
Yavuz Sultan Selim Han, Haçlı âleminin karşısında çok güçlü bir İslâm devleti olmasını arzu ediyordu. Şah İsmail’in tesiriyle, zaman zaman Avrupalılarla Osmanlıya karşı işbirliği yapan Mısır Sultanı Kansu Gavri’yi bu tutumundan vazgeçmesini ve Osmanlıya tabi olmasını istemiş, kabul etmeyince Halep yakınlarında, Mercidabık savaşında onu yenmiş (24 Ağustos 1516), o kışı Şam’da geçirmiş, Şam’daki Selimiye camiini inşa ettirmiş ve Mısır pürüzünü kökten halletmek için, Kahire üzerine yürümüş, 22 Ocak 1517 de yapılan Ridaniye Savaşında Mısır Sultanı Tomanbay yenilmiş ve Mısır Osmanlı Devletine katılmıştır.
O tarihlerde Mısır Sultanlarının nüfuzu altında bulunan Mekke Emirliği de, Osmanlı hâkimiyetini tanımış ve Mekke Emiri Şerîf ll. Berakât, 12-13 yaşlarındaki oğlu Ebû Nümey’i ve refâkatine verdiği Mekke’nin ileri gelen bazı zevâtını Mısırdaki Yavuz Sultan Selim’e göndermiş bunlar, yanlarında getirdikleri Mukaddes Emânetleri, Kâbe’nin anahtarlarını, ve bazı hediyeleri getirip 5 Temmuz 1517 de Sultana takdim etmişler,(1) Yavuz da Şerîf’e Emirlik beratı, hil’at, 200.000 altın, bol miktarda zahire yollamış ve önceki idare tarafından Mısırda hapsedilen Mekke Eşrâfını serbest bırakmıştır.
Mukaddes emânetlerden bazıları şunlardır:
1-Hırka-i Saâdet: Kâ’b b. Züheyr; Müslüman olacağında İslâm’ı ve Peygamber Efendimizi öven sözleri ihtiva eden, “Kaside-i Bürde” diye meşhur şiirini okuyunca, Peygamber Efendimizin Kâ’b’a hediye ettiği hırkadır. Her yıl Ramazan ayının 15’inde Padişah ve üst düzey devlet erkânının, büyük bir törenle Hırka-i Şerîf’i ziyâret etmeleri adetten idi.(2)
2-Sancak-ı Şerîf.
3-Dendan-ı Saâdet: Peygamberimizin Uhut savaşında kırılan mübârek dişinin parçası.
4-Lıhye-i Saâdet: Peygamberimizin mübârek sakalları.
5-Kadem-i Şerîf: Peygamberimizin ayak izleri.
6-Hz. Musa’nın asası.
7-Keman-ı Saâdet: Peygamberimizin yayı.
8-Mızab-ı Saâdet: Kâbe’nin altın oluğu.
9-Hacer-i Esved çerçeveleri.
10-Hz. İbrahim’in tenceresi.
11-Mühr-i Saâdet: Peygamberimizin mührü.
12-Teyemmüm taşı.
13-Name-i Saâdet: Peygamberimizin mektupları.
14-Na’l-i Saâdet: Peygamberimizin tahtadan terliği.
15-Hz. Fatıma’nın seccadesi.
16-Mushaf-ı Şerîfler. Hz. Osman şehit edilirken okuduğu ve kanının bulaştığı Kur’an-ı Kerim ve diğer bazı tarihi Mushaflar.
17- Süyûf-ı Mübâreke: Peygamber Efendimize, ait kılıçlar.
18-Hz. Ebubekir, Hz. Ömer ve Hz. Ali’ye ait birer kılıç, Hz. Osman’a ait iki kılıç, Hz. Cafer Tayyar, Hz. Halid, Hz. Muaz b. Cebel, Hz. Talha’ya ait kılıçlar.
19-Kâbe-i Muazzama’nın kilitleri.
20-Hz. Yusuf’un sarığı.
21-Gasl-i Nebevî Suyu: Peygamberimizin cenazesinin yıkandığı sudan kalan bir miktar.(3)
22-Şuayb Peygambere ait olduğu söylenen bir tencere.
23-Hz. Yusuf’un gömleği.
24-Hz. Davud’un kılıcı.
25-Hz. Ebubekir’in gömleği.
26-Hz. Hatice ve Hz. Hüseyn’e ait gömlekler.
27-Veysel Karanî’nin tacı.
28-Kâbe kapıları ve Hz. İbrahim makamının gümüş kapağı...(4)
Yavuz Sultan Selim’in İstanbul’a naklettirdiği Mukaddes Emanetlerin dışında, tarihin her döneminde en büyük İslâm devleti olan Osmanlının başkentine, kutsal ve tarihi eserlerin akışı devam etmiştir. Özellikle bu akış 19. yüzyılda fazlalaşmıştır. Hicaz bölgesine Vehhâbîlerin hakim olması bu akışı hızlandırmıştır. Çünkü bu görüş mensupları kutsal veya tarihi eserlere hiç kıymet vermeyen, hatta cehalet ve taassupları gereği, nerde gördülerse tahrip veya yok eden bir tutum içinde oldukları için, bazı yerlerde Müslümanlar bu kutsal hatıraları, Vehhâbîlerin eline geçmemesi ve Osmanlı elinde muhafaza edilmesi için, gönüllü olarak İstanbul’a göndermişlerdir.
“Yavuz Sultan Selim, hilâfetin alâmeti olan Emanât-ı Mübâreke’yi, Mısır’dan İstanbul’a hatimler indirerek getirmiştir. Mimar başı ve ustalar asıl konulacak makamı (Kutsal Emanetler Dairesini) harıl harıl inşa ederlerken, sefer yorgunluğuna bakmaksızın sabaha kadar ayakta beklemiştir. Bu kutsal emanetlerin bulunduğu mekânda, geceli-gündüzlü Kur’an okunması için kırk hâfız tayin eylemiş, kırkıncıya da kendini yazmıştır. İşte o günden bu ana kadar 400 küsür senedir, (Cumhuriyetin ilk yıllarından itibaren bir müddet fasılayı saymazsak), Topkapı Sarayında Kutsal Emanetlerin bulunduğu bölümde devamlı Kur’an okunmaktadır.(5)
Dipnotlar:
1- Tarih ve Medeniyet Dergisi, sayı, 61, s. 51.
2- Esat Efendi, “Osmanlıda Töre ve Törenler”, Tercüman 1001 Temel Eser, İst. 1979, s. 30; Erol Özbilgen, “Bütün Yönleriyle Osmanlı”, İz Yayıncılık, İst. 2003, s. 517.
3- Süleyman Beyoğlu, “Ravza-i Mutahhara Müdâfii Fahrettîn Paşa”, Tarih ve Medeniyet Dergisi, Mayıs, 1997, sayı, 38, s. 12.
4- Hüseyin Algül, “Hz. Muhammed”, T. D. V. Yay. Ankara 1994, s. 215.
5- Aydın Taneri, “Türk Devlet Geleneği”,MEB Yay. İst.1997, s.292; Algül, a. g. e. s.216.
Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.